عصر خودرو

بررسی عملکرد شرکتهای بورسی؛

خسارت‌هایی که از درآمد پیشی گرفت

عصر بازار- بررسی عملکرد شرکت بیمه ملت نشان از آن دارد که حجم قابل‌توجهی از درآمد این شرکت به رشته بیمه‌های درمان، ثالث و عمر اختصاص‌ دارد. از سوی دیگر ۴۰ درصد از درآمد ۸ ماهه این شرکت صرف پرداخت خسارت شده است.

خسارت‌هایی که از درآمد پیشی گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، صنعت بیمه تجاری در سال‌های اخیر درگیر فروش بیمه‌های اجباری و غیرتخصصی که عموم افراد به آن علاقه‌مند هستند شده و حجم قابل‌توجهی از فعالیت شرکت‌های بیمه را به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر توجه زیادی به فروش بیمه عمر شده که عموماً 20 تا 40 درصد فروش بیمه‌نامه‌های شرکت‌ها به این رشته از بیمه اختصاص‌یافته اما نکته قابل‌توجه آن است که در همین بیمه عمر یا زندگی شرکت‌ها باید بیش‌ازپیش اطلاع رسانی داشته باشند، زیرا افرادی که این نوع بیمه‌نامه‌ها را خریداری می‌کنند، معمولا اطلاع کافی از آینده بیمه‌نامه‌ای که خریداری کرده‌اند، ندارند.

    حال با این تفاسیر، بررسی فعالیت بیمه ملت نشان از آن دارد که در ماه آبان این شرکت 52 درصد از فروش خود را معطوف به بیمه‌های اجباری و پرفروش همچون بیمه درمان، ثالث و عمر کرده است. این شرکت که در این مدت با سهم 3 درصدی درآمدی در حدود یک میلیارد و 727 میلیون و 400 هزار تومان از محل رشته بیمه درمان به دست آورده، مبلغ 22 میلیارد و 638 میلیون و 300 هزار تومان به‌عنوان خسارت رشته درمان پرداخت کرده است.

    شرایط این شرکت در رشته ثالث نیز آن‌چنان مناسب‌تر از درمان نیست و با درآمد 14 میلیارد و 245 میلیون و 400 هزار تومانی این رشته در آبان ماه، این شرکت 20 میلیارد و 620 میلیون و 400 هزار تومان به‌عنوان خسارت پرداخت کرده است که عملاً 145 درصد از درآمد شرکت بیمه ملت در رشته ثالث اجباری را به پرداخت خسارت اختصاص داده است.

    در کنار این دو رشته، شرایط رشته‌های حوادث سرنشین، بدنه خودرو، آتش‌سوزی و کشتی نیز در تناسب میزان درآمد و پرداخت خسارت آنچنان مناسب نیست.

    در مجموع، این شرکت در آبان ماه 55 میلیارد و 289 میلیون و 300 هزار تومان درآمد و 112 میلیارد و 803 میلیون و 300 هزار تومان خسارت پرداخت کرده که یک حساب سرانگشتی نشان از آن دارد که میزان خسارت پرداختی این شرکت دو برابر درآمد آن در این مدت بوده است.

    40 درصد از درآمد 8 ماهه صرف پرداخت خسارت شد

    اما وضعیت درآمد و خسارت بیمه ملت در هشت‌ماهه سال جاری نشان از آن دارد که این شرکت 40 درصد درآمد خود را به‌عنوان خسارت پرداخت کرده است؛ به طوریکه درآمد آن 1081 میلیارد و 604 میلیون و 800 هزار تومان و خسارت پرداختی‌اش 433 میلیارد و 280 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

    بیشترین حجم درآمدی این شرکت در هشت‌ماهه امسال معطوف به بیمه درمان به مبلغ 340 میلیارد و 594 میلیون و 400 هزار تومان بوده که سهمی 31 درصدی از درآمد شرکت را به خود اختصاص داده است. در رتبه بعدی درآمدزایی در بین رشته بیمه‌های مختلف، بیمه ثالث اجباری با سهم 17 درصدی و مبلغ 178 میلیارد و 896 میلیون و 200 هزار تومانی قرارگرفته که نکته قابل‌توجه آن است که این دو رشته بیمه در پرداخت خسارت به تنهایی سهم 63 درصدی را از آن خود کرده‌اند.

    بررسی میزان خسارت پرداختی شرکت بیمه ملت در هشت‌ماهه سال جاری نشان از آن دارد که این شرکت در رشته‌های درمان، ثالث اجباری، ثالث مازاد و دیه و بدنه خودرو بیش از نیمی از درآمد خود را صرف پرداخت خسارت کرده است.

    برچسب ها