عصر خودرو

مدیر تحلیل و مطالعات بازار شرکت کارگزاری بانک انصار؛

صندوق های فعال در سهام در بازار میدان دار شدند

عصر بازار- با خیز اخیر بازار سهام، بازده های کوتاه مدت و میان مدت در بازار سرمایه از بازده صندوق های با درآمد ثابت پیشی گرفته است.

صندوق های فعال در سهام در بازار میدان دار شدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیر تحلیل و مطالعات بازار شرکت کارگزاری بانک انصار در پیش بینی خود از رفع تحریم ها بر بازار سرمایه تا پایان سال، به جو مثبت حاکم بر بازار سرمایه ناشی از اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: تاثیر واقعی رفع تحریم ها بر اقتصاد در کوتاه مدت دور از ذهن است، اما آثار اولیه آنرا نمی توان به هیچ وجه نادیده گرفت.

    علی ابتهاج از آزاد سازی بخش بزرگی از دلارهای بلوکه شده ایران، حضور سرمایه گذاران خارجی و عقد قرار دادهای فیمابین در کمترین زمان پس از رفع تحریم ها، افزایش امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی در میان اقشار جامعه به عنوان اولین اثرات ناشی از اجرای برجام نام برد که به واسطه آن رشد بازار سرمایه به عنوان یک بازار پیشرو حتی در کوتاه مدت منطقی   به نظر می رسد.

    وی در برابر این سوال که چرا در هفته گذشته در روزهای نخست اجرای برجام که انتظار می رفت بازار مثبت باشد، بازار منفی شد؟، عنوان کرد: این رفتار بازار یک عکس العمل طبیعی و قابل پیش بینی بود. بازار سهام یک بازار پیشروست و معمولا قبل از وقوع رخدادها عکس العمل نشان می دهد و حرکت خود را انجام می دهد و پس از اعلام قطعی خبر یا انجام رخداد مورد انتظار(مانند برجام) به اصلاح قیمتی و استراحت موقت می پردازد تا نیروی لازم جهت ادامه مسیر را بازیابد .

    مدیر تحلیل و مطالعات بازار شرکت کارگزاری بانک انصار ادامه داد: در واقع در اینگونه مواقع بخشی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند به شناسایی سود پرداخته و به بررسی شرایط در موقعیت جدید بپردازند.

    وی یاد آور شد: این تجربه در دو سال اخیر قبل و بعد از هر دور مذاکره رخ داد اما پس از تمدید یا عدم قطعیت در موضوع، بازار عکس العمل منفی نشان می داد و همه رشد خود را پس می گرفت .

    مدیر اجرایی صندوق پارس گستر با اشاره به تفاوت شرایط فعلی با شرایط قبلی، گفت: در وضعیت فعلی توافق نهایی اجرایی شده و اتفاقات عملی مانند رفع تحریم ها در حال وقوع است؛ بنابراین عکس العمل بازار نیز متفاوت بود و تنها یک روز و نیم پس از به فرجام رسیدن برجام به اصلاح خود پایان داد و دور جدید صعود را شکل داد، رخدادی که به مانند اجرایی شدن برجام ، در دوسال اخیر بی سابقه بود و نشانه های تغییر در شرایط کلی بازار را نمایان ساخته است.

    ابتهاج در خصوص صنایع تاثیر پذیر از رفع تحریم ها، عنوان کرد: به نظر می رسد صنایعی که بیشترین ضربه را از بحث تحریم ها خورده اند در پسابرجام با رفع موانع ، جذابیت خواهند یافت از جمله گروه های حمل و نقل ، تجهیزات و با کمی فاصله گروه بانکی وخودرویی .

    وی ادامه داد: در این میان برخی صنایع مانند گروه های رایانه و دارویی که در دوسال اخیر وضعیت نسبتا مطلوبی داشته اند با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه خواهند داد.

    این کارشناس بازار سرمایه یکی دیگر از گروه هایی که احتمالا گشایش خاصی در وضعیتشان ایجاد خواهد شد را گروه هایی توصیف کرد که با آزاد شدن پول های بلوکه شدن کشور، قادر خواهند بود بخش بزرگی از طلب خود از دولت را که طی سالیان اخیر مشکلات فراوانی برایشان ایجاد کرده بود دریافت کنند و به شرایط اوج خود باز گردند.

    وی از گروه های برقی(بخصوص وابسته به صنعت نیروگاهی)، خدمات فنی مهندسی و پیمانکاری به عنوان این گروه ها نام برد و اضافه کرد: گروه پتروشیمی هم یکی از صنایع با بالاترین مزیت در کشور ماست که قادر خواهد بود بیشترین جذب سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده و از گروههای پیشرو در پسابرجام باشد.

    مدیر اجرایی صندوق پارس گستر در خصوص احتمال تاثیر برجام بر بازار مسکن و امکان رشد و رونق این بازار به عنوان رقیب بورس، یاد آور شد: بازار مسکن ، بازار بسیار بزرگی است که حرکت آن نیازمند نقدینگی بسیار زیادی است، بر این اساس دور از ذهن است که حجم نقدینگی فعلی در کوتاه مدت موجب رشد این بازار شود؛ هرچند رونق نسبی و افزایش معاملات ممکن است در میان مدت بهبود یابد.

    وی ادامه داد: ضمن اینکه بحث عرضه و تقاضا و قدرت خرید مصرف کنندگان واقعی هنوز به توازن و تعادل نرسیده و شاید با افت بیشتر نرخها در بازار مسکن، این بازار زودتر به شرایط مطلوب نزدیک شود.

    مدیر تحلیل و مطالعات بازار شرکت کارگزاری بانک انصار با بیان اینکه در غیر اینصورت بازه زمانی مورد نیاز جهت ایجاد تحرک در این بازار افزایش خواهد یافت؛ پیش بینی کرد که در میان مدت، بازار مسکن به عنوان یک بازار رقیب برای بازار سرمایه محسوب نخواهد شد.

     

    ابتهاج در برابر این سوال که با توجه به تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها، آیا بخشی از ریسک بازار سرمایه با این فرمول جدید از میان رفته است و این مساله می تواند منجر به رونق در بازار سرمایه شود؟، اثرات مثبت این تصمیم بر بازار سرمایه را انکار ناپذیر توصیف کرد.

    وی از صنعت پتروشیمی به عنوان بزرگترین و موثر ترین صنعت در بازار سهام نام برد که می تواند در تعیین سمت و سوی اصلی حرکت بازار نقش مهمی را ایفا کند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ تعیین فرمول جدید که در بلند مدت مبنای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی هاست، با افزایش شفافیت و کاهش ریسک این صنعت، سبب می شود که سرمایه گذاران دورنمای مشخصی از آینده سرمایه گذاری خود داشته باشند و ریسک سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش خواهد داد.

    مدیر اجرایی صندوق پارس گستر در این میان از پتروشیمی پردیس به عنوان یکی از شرکت هایی نام برد که از بیشترین تاثیر مثبت ناشی از کاهش نرخ خوراک برخوردار خواهد شد.

    وی در برابر این سوال که آیا نقدینگی جدیدی وارد بازار سرمایه شده است؟، عنوان کرد: قطعا در این مدت نقدینگی جدید وارد بازار شده است هرچند ممکن است در ابتدا اعتبارات کارگزاری ها و نقدینگی فعالین بازار که مدتی کم فعالیت شده بودند نقش بیشتری داشته باشد اما در ادامه شاهد هستیم که تقاضاهای جدید و خرد برای خرید سهام یا سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک سهام بوجود آمده است و سرمایه گذاران جدید به سمت کارگزاری ها آمده اند. قطعا اگر روند صعودی بازار و اخبار مرتبط ادامه یابد موج جدید از سرمایه گذاران به سمت بورس خواهند آمد.

    مدیر تحلیل و مطالعات بازار شرکت کارگزاری بانک انصار در خصوص تاثیر  کاهش نرخ بهره بین بانکی در گسیل منابع از سمت بازار پول و بانک ها به بازار سرمایه، عنوان کرد: البته بررسی این موضوع نیازمند بررسی آمارها و جابجایی سرمایه توسط نهادها و مسئولان ذیربط است که امکان رصد این موضوع را دارند اما کاهش نرخ بهره بین بانکی قطعا در میان مدت و بلند مدت تاثیر خود را خواهد گذاشت و سرمایه گذاران را به سمت بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه سوق خواهد داد.

    وی همچنین از کاهش نرخ بهره به عنوان یکی از موثر ترین عوامل در رونق بازار سرمایه بخصوص در بحث معاملات سهام نام برد.

    ابتهاج در خصوص تاثیر تقویت قیمت دلار در  ورود نقدینگی به بازار سهام، عنوان کرد: این مساله همیشه با تاخیر بر بازار سهام تاثیر گذار بوده است. ممکن است در ابتدای روال رشد قیمت دلار برخی پول ها را  به سمت آن بازار تمایل یابد اما در ادامه اثر گذاری رشد سود آوری که رشد دلار برای بسیاری از شرکت های بورسی دارد موجب افزایش قیمت ها خواهد شد. بر این اساس رشد قیمت دلار در مجموع فاکتور مثبتی برای کلیت بازار سهام محسوب می شود.

    مدیر اجرایی صندوق پارس گستر در مقایسه بازدهی صندوق های با درآمد ثابت با صندوق های فعال در سهام، عنوان کرد: در حال حاضر بازده صندوق های با در آمد ثابت بین 22 تا 24 درصد در نوسان است،  که این بازده  تغییر محسوسی نخواهد کرد؛ مگر اینکه با کاهش رسمی نرخ بهره و دستور مراجع ذیربط ناچار به تغییر این نرخ در صندوق ها شوند؛ اما به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت این اتفاق رخ دهد.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر در یکسال اخیر که وضعیت بازار سهام مطلوب نبوده است. بازدهی بیش از این در صندوق های سهام ایجاد نشده بود اما با خیز اخیر بازار سهام ، بازده های کوتاه مدت و میان مدت از بازده صندوق های با درآمد ثابت پیشی گرفته است. بر این اساس بازده برترین صندوق های سهام، همچون صندوق پارس گستر هم شانه با بازده صندوق های با در آمد ثابت شده است که به ادامه وضعیت مطلوب بازار سهام ، شاهد پیشی گرفتن صندوق های سهام از بازده بانک و صندوق های بادرآمد ثابت خواهیم بود.

    این گزارش می افزاید: صندوق های دماسنج، فارابی و پارس گستر برترین صندوق های سرمایه گذاری در سهام هستد که طی ماه اخیر از بیشترین بازدهی برخوردار شده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها