عصر خودرو

یک کارشناس حوزه حسابداری مطرح کرد:

صورت‌های مالی استاندارد سال ۱۳۹۹ را چگونه بشناسیم؟

عصر بازار- طبق ماده ۴۲ قانون بازار اوراق بهادار، ناشر اوراق بهادار موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای ‌حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه کند.

صورت‌های مالی استاندارد سال ۱۳۹۹ را چگونه بشناسیم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهاره شفیع زاده، کارشناس حسابداری در خصوص اهمیت توجه به فرمت های جدید صورت های مالی اظهار کرد: اطلاعات مالی که شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در صورت های مالی خود منعکس می کنند، همواره به عنوان یکی از مبناهای اصلی تامین اطلاعات برای استفاده‌کنندگان است و از طرف دیگر نشان‌دهنده وضعیت مالی، نتایج عملکرد و جریان‌های نقدی واحدهای تجاری است؛ بنابراین دقت و اهتمام برای تهیه صورت های مالی، از ضروریات کادر مالی شرکت ها به شمار می رود.

    این کارشناس حسابداری خاطرنشان کرد: در سال های پیشین، تهیه صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای ملی در هر کشور صورت می‌گرفت، اما اکنون، همانطور که بازارها به سمت پیچیدگی و جهانی شدن در حرکت هستند، اختلافات بین دو مجموعه استانداردهای ملی و بین‌المللی از منظر سرمایه‌گذاران و سایر استفاده‌کنندگان اطلاعات، به موضوعی بااهمیت‌تر تبدیل شده است. به همین دلیل استفاده کنندگان از اطلاعات مالی شرکت ها نیز نیازمند استانداردهای حسابداری پایدار، جامع و مبتنی بر اصولی روشن در ارتباط با واقعیات اقتصادی هستند که به اندازه کافی همسان باشد و بتواند در جهان یکپارچه امروز، استفاده از آن‌ها را برای همگان فراهم کند.

    وی افزود: بنابراین سازمان حسابرسی در راستای هماهنگی هر چه بیشتر با استانداردهای بین المللی اقدام به تغییر و بروزرسانی استانداردهای موجود یا تصویب استانداردهای جدید کرده است. در حال حاضر  5 استاندارد از ابتدای 1398 لازم الاجرا بوده و مابقی از سال 1399 به بعد لازم الاجرا خواهد شد. به علاوه، استانداردهای دیگری نیز برای تغییر و اضافه شدن به مجموعه استانداردهای ایران در دستور کار قرار دارند که نسخه پیش‌نویس این استانداردها منتشر شده و از سال آینده لازم الاجرا می شود.

    شفیع زاده اظهار کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که طبق ماده 42 قانون بازار اوراق بهادار (مصوب 01/09/1384)، «ناشر اوراق بهادار موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای ‌حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه نماید». با توجه به تغییرات به عمل آمده در استانداردهای حسابداری و در جهت بهبود افشای اطلاعات در صورت‌های مالی، سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود و به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان، صورت‌های مالی نمونه را با همکاری کمیته فنی سازمان حسابرسی و برخی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران بازنگری کرده و سعی شده است که صورت‌های مالی مذکور حاوی اطلاعات لازم برای کلیه ذینفعان باشد.

    به گفته این کارشناس حسابداری، ضروری است ناشران اوراق بهادار به منظور رعایت قوانین و مقررات مربوطه، استانداردهای حسابداری ملی مصوب و همچنین ایجاد قابلیت مقایسه صورت‌های مالی در دوره‌های متفاوت و همچنین بین شرکت‌های متفاوت، از فرمت بازنگری شده صورت‌های مالی نمونه تهیه شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده کند.

    شفیع زاده اظهار کرد: بدیهی است که مطالعه دقیق و آگاهی از مفاد استانداردهای حسابداری برای حسابداران و حسابرسان امری ضروری است و استفاده از آنها در ثبت و نگهداری و افشا رویدادهای مالی لازم است، از اینرو موضوع آموزش استانداردهای حسابداری جدید، تغییرات به وجود آمده و فرمت جدید صورت‌های مالی از اهمیت به سزایی برخوردار است و می‌تواند اثرات مثبتی بر نحوه بکارگیری الزامات جدید داشته باشد.

    بر همین اساس، مرکز مالی ایران در راستای مسئولیت آموزشی خود، دوره آشنایی با فرمت های جدید صورت های مالی را برگزار می کند. شرکت در این دوره برای فعالان نهادهای مالی، ناشران و دانشجویان رشته های مرتبط نظیر مدیریت مالی، حسابداری و اقتصاد مثمر ثمر بوده، همچنین برای دارندگان گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه نیز با امتیاز تمدید همراه است.

    علاقه مندان جهت ثبت نام در این دوره، می توانند با شماره های 02166724545 - 02166724343 تماس حاصل فرمایند و یا به سایت مرکز مالی ایران (www.ifc.irمراجعه کنند.)

    برچسب ها