عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تحول بنیادی در صورت‌های مالی ناشران با تجدید ارزیابی دارایی‌ها

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب به‌روز شدن ترازنامه شرکت‌ها و افزایش شفافیت صورت‌های مالی می‌شود.

تحول بنیادی در صورت‌های مالی ناشران با تجدید ارزیابی دارایی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهدی مدنی با اشاره به مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیان کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب به‌روز شدن ترازنامه شرکت‌ها و افزایش شفافیت صورت‌های مالی خواهد شد و حتما بازار سرمایه از آن استقبال خواهد کرد.

    وی بیان کرد: اگر در مرحله اول شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های بازار اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از این محل کنند، روند بازار سرمایه هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همچنین با این وضعیت اگر شاهد انتشار اخبار مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها از سوی شرکت‌های بزرگ بازار باشیم، احتمالا تا پایان سال بازار سبزی را شاهد خواهیم بود.

    مدنی افزود: البته بهتر است شرکت‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌هایی از جنس زمین و ساختمان و افزایش سرمایه از این محل کنند؛ چرا که تجدید ارزیابی ماشین آلات، هزینه استهلاک شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.

    افزایش سرمایه‌های جذاب‌

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قطعاً شرکت‌هایی که زمین و ساختمان بیشتری در تملک داشته باشند یا از آخرین تجدید ارزیابی آنها مدت زمان بیشتری گذشته باشد، افزایش سرمایه‌های جذاب‌تری خواهند داشت.

    مدنی در ادامه با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی در خصوص بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها مبنی بر این که 45 درصد تجدید ارزیابی در سطح 1 قرار بگیرد، به شرطی که بانک تجدیدی معادل افزایش سرمایه نقدی خود داشته باشد،گفت: اگر بانک‌ها به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه، در کنار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از محلی که نقدینگی وارد ترازنامه بانک‌ها کند، افزایش سرمایه دهند، قطعاً به بهبود وضعیت بانک‌ها کمک خواهد کرد. البته برخی از بانک‌ها در چند سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرده‌اند؛ اما انجام دو افزایش سرمایه در کنار هم بهتر است ابتدا از محل صرف سهام صورت بگیرد و بعد، اقدام به تجدید ارزیابی شود تا هم بنیه بانک‌ها تقویت شود و هم ساختار سرمایه‌ای آنها بهبود یابد.

    بهبود ساختار مالی

    مدنی در ادامه با اشاره به مشکلات شرکت‌های خودروسازی اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی نیز با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توانند گامی در راستای بهبود ساختار مالی بردارند و احتمالا از شمول ماده ١٤١ قانون تجارت خارج شوند؛ در این صورت حتماً بازار هم از خبر افزایش سرمایه خودروسازان استقبال خواهد کرد؛اما مشکلات این صنعت با افزایش سرمایه از محل صرف سهام و تجدید ارزیابی دارایی‌ها برطرف نخواهد شد. از این رو، بهتر است شرایطی فراهم شود که به لحاظ بنیادی و ساختار شرکتی مشکلات صنعت خودرو مرتفع شود.

    برچسب ها