عصر خودرو

سازمان بین المللی حمایت از کاربران خدمات مالی را بهتر بشناسید

عصر بازار- نیاز به تعاملات سازنده از سال ۲۰۱۳ میلادی در حوزه حمایت از کاربران خدمات مالی در سراسر جهان به طور چشمگیری افزایش یافت. این نیاز باعث شد تا مشارکت میان سازمان های نظارتی که مسئول گروه های حمایت از کاربران خدمات مالی بودند، ایجاد شود.

سازمان بین المللی حمایت از کاربران خدمات مالی را بهتر بشناسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، سازمان بین المللی حمایت از کاربر خدمات مالی (FinCoNet)، یک سازمان بین المللی متشکل از مقامات نظارتی است که مسئولیت حمایت از کاربران خدمات مالی را به عهده دارد. این سازمان یک نهاد غیرانتفاعی محسوب می شود که مطابق با قوانین فرانسه فعالیت می کند.

    در واقع FinCoNet سازمانی برای انجام تحقیقات و تبادل اطلاعات است که بهترین شیوه های مرتبط با نظارت بر بازار و مسائل مربوط به حفاظت از کاربران خدمات مالی را ارائه می دهد.

     

    مهمترین دلایلی که می توان برای عضویت در این سازمان برشمرد عبارتند از:

    ·         دسترسی به همه اطلاعات و مباحث مهم: بعضی از تحقیقات کمی و کیفی که توسط متخصصان این سازمان تهیه و تولید می شود محرمانه بوده که تنها برای اعضای این سازمان قابل دسترسی است. همچنین اعضا می توانند در بحث ها، ارائه پیشنهادها، تصمیم گیری در دستورالعمل های بین المللی و رأی گیری ها شرکت کنند.

    ·         تنظیم دستورالعمل های بین المللی: اعضای این سازمان می توانند به واسطه استفاده از کمک های فنی، شرکت در مباحث و ارائه پیشنهادها و شرکت در رای گیری ها بر فعالیت های این سازمان بین المللی تاثیر مستقیم داشته باشند. همچنین اعضا با دریافت دعوتنامه امکان حضور در مجامع سالانه و سایر سمینارهای این سازمان بین المللی را خواهند داشت.

    ·         تاثیر بر اولویت های بین المللی : برنامه کار سازمان توسط اعضا تعیین می شود. بنابراین پیوستن به این سازمان، امکان تاثیرگذاری مستقیم بر برنامه های راهبردی، اولویت ها و درخواست فعالیت در زمینه های خاص را می دهد. از سوی دیگر این سازمان به نهادهای ناظری که با چالش های خاصی در حوزه حمایت از کاربران خدمات مالی روبرو هستند، با ارائه بهترین شیوه، به آنها کمک خواهد کرد و منابع لازم را در حوزه مربوطه در اختیار اعضا قرار خواهد داد. علاوه برآن، این سازمان انتقال دهنده دیدگاه های اعضا به سایر انجمن های بین المللی از جمله «گروه 20» در حمایت از کاربر خدمات مالی است.

    ·         بهره مندی از مشارکت های بین المللی: اعضای این سازمان ترغیب خواهند شد تا مقالاتشان را در خبرنامه FinCoNet چاپ و بازخورد آن را دریافت کنند. این خبرنامه بصورت فصلنامه الکترونیکی روی وب سایت این سازمان منتشر می شود. از طریق این فصلنامه امکان اشتراک گذاری بهترین ایده ها، روش ها و رویکردهای موثر در میان اعضا وجود دارد و همچنین می توان از آن به عنوان کانال ارتباطی برای طرح موضوعات مختلف استفاده کرد.

    هدف FinCoNet

    هدف کلی FinCoNet تقویت رفتار صحیح در بازار و حمایت مستمر و پرتوان از کاربران خدمات مالی است. این مهم از طریق نظارت کارا و موثر بر رفتار بازار، با تمرکز اولیه بر امور مشتریان اعتباری و بانکی صورت می پذیرد. البته پر واضح  است که هدف اصلی، ارتقای اعتماد کاربر خدمات مالی از طریق کاهش خطرات سیستماتیک است. در اکثر جوامع، امور بانکداری و اعتباری نقش پررنگی در زندگی بسیاری از مصرف کنندگان دارد. از این رو مقامات نظارتی می بایست با همکاری و پشتیبانی یکدیگر به ایجاد و تاسیس چارچوب های قدرتمند، برای حمایت از کاربران خدمات مالی، اقدام کنند.

     

    به عبارت دیگر می توان چنین بیان کرد که هدف FinCoNet، تنظیم، کنترل، ارزیابی روش های موثر و ارائه بهترین شیوه ها در امور مربوط به حمایت از سرمایه گذاری مالی با در نظر گرفتن انواع سیستم های گوناگون در کشورهای مختلف است.

    این سازمان قصد دارد با سایر نهادهای بین المللی مشارکت کرده و به پیشرفت فعالیت های حمایت از کاربران خدمات مالی «گروه 20» کمک کند.

    بنابراین اهداف FinCoNet  به صورت خلاصه به شرح زیر است:

    ·         تسهیل و ترویج همکاری بین المللی در ارتقای مقررات و استانداردهای بین المللی، نظارت و اجرا در حوزه حمایت از کاربر خدمات مالی و تسهیل ارتباط بین مقامات نظارتی و سایر بخش های مرتبط

    ·         ایجاد انجمن جهانی ناظران برای بیان خط مشی ها  و تبادل اطلاعات در زمینه حمایت از کاربر خدمات مالی

    ·         اثرگذاری و مشارکت در فعالیت سازمان های بین المللی مربوطه در حوزه حمایت از کاربر خدمات مالی

    ·         ارزیابی نقاط قوت و ضعف مقامات نظارتی و شناسایی روش های موثر در مدل های موجود در نهادهای مالی که می تواند به ناظران حمایت از کاربر خدمات مالی در انجام مسئولیت هایشان کمک کند.

     

    اداره FinCoNet

     

    شورای حکومتی که به طور ماهانه برگزار می شود، مسئولیت هدایت و سازماندهی FinCoNet را بر عهده دارد اما فعالیت های سازمان و عضویت اعضا به عهده خود سازمان است. باید اذعان داشت که بخش اصلی FinCoNet، اعضای فعال آن هستند. همچنین پروژه های تحقیقاتـی پس از پیشنهاد کشورهای مختلف و طرح در کمیته های دائمی(Standing Committees)، سازماندهی می شود. از آنجا که اجرای پروژه ها و اجرای تعهدات اعضا از اهمیت بالایی برای سازمان برخوردار است، لذا این نهاد تمام تلاش خود را در راستای اطمینان از این مهم معطوف می دارد.

     

    کمیته های دائمی

    برنامه فعلی FinCoNet از طریق شش کمیته دائمی انجام می شود:

    ·         کمیته اول : نظارت

    ·         کمیته دوم: دیجیتالی کردن در کوتاه مدت ، اعتبارسنجی کاربر خدمات مالی با هزینه بالا

    ·         کمیته سوم: پرداخت های موبایلی و آنلاینی

    ·         کمیته چهارم: اقدامات و ابزار مورد نیاز برای حمایت از ریسک مبتنی بر نظارت در عصر دیجیتال

    ·         کمیته پنجم: تبلیغات مالی

    ·         کمیته ششم: اداره امور مالی و فرهنگ

    دبیرخانه

    براساس قرارداد مشارکت بین «سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD)» و FinCoNet، دبیرخانه این سازمان در OECD  مستقر است.

     

    عضویت در FinCoNet

    این سازمان سه نوع عضویت دارد: 1) اصلی 2) وابسته 3) ناظران.

    براساس احراز معیارهای لازم در هر یک از گروه ها، عضویت انجام خواهد شد. میزان هزینه های عضویت براساس نوع گروه هایی که انتخاب می شود، اعمال خواهد شد.

     

    1): اعضای اصلی: 

    الف) شایستگی: عضو اصلی به معنای یک نهاد عمومی است که رفتار بازار مالی و مجوز نظارت بر حمایت از کاربر خدمات مالی را دارا باشد. این بدان معناست که می تواند از مقامات منطقه ای و ملی شامل مقامات نظارتی مالی، وزیران دارایی و یا بانک های مرکزی باشد. 

    ب) رأی دادن: همه اعضا در این گروه حق رأی دارند.

    2): اعضای وابسته:

    الف) شایستگی: این عضویت شامل شرکت های ملی یا بین المللی می شود که تمام معیارهای عضویت کامل را دریافت نکرده اند. اما با توجه به ایجاد گروه نظارت بر رفتار بازار مالی و یا با ایجاد چارچوب حمایت از سرمایه گذاری مالی، علاقمند به اثربخشی مستقیم در این حوزه هستند.

     

    ب) رأی دادن: این گروه حق رای ندارند.

     

    3): ناظران:

    الف) شایستگی: ناظر به بخشی گفته می شود که معیارهای عضویت در گروه اصلی و گروه وابسته را ندارد. این گروه علاقه مستقیم به اثرگذاری بر رفتار بازار مالی و نظارت بر حمایت از کاربر خدمات مالی دارد. این گروه می تواند شامل سازمان های بین المللی، نهادهای مالی، سازمان های غیردولتی و شرکت های حرفه ای باشد.

    ب) رأی دادن: این گروه حق رای ندارند.

    برچسب ها