عصر خودرو

سهم ۱۵ درصدی خواربارفروشان از کسب و کار نوین

عصر بازار- خواربار فروشان از جمله کسبه‌ای هستند که ورود شبکه توزیع تجارت پیامد‌های مختلفی را برایشان به دنبال داشته، از همین رو به بررسی این آثار‌ها در حوزه کاریشان پرداختیم.

سهم ۱۵ درصدی خواربارفروشان از کسب و کار نوین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، نحوه فروش یکی از اجزا مهم بازار امروز به حساب می‌آید که با جذاب‌تر نشان دادن آن می‌توان سهم مشتریان خود از بازار را افزایش داد.

    فروشندگان نیز با دانستن این نکته، بازار فروش خود را تا جای امکان گسترده کرده و در این راستا از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

    کسب و کار دیجیتال یکی از ابزار‌های جدید شناخته شده که با وجود عمر به نسبت کوتاه، طرفداران قابل توجهی را به سوی خود کشانده است.

    این سبک از بازار با وجود نقاط قوت، پیامد‌هایی را برای اصناف و خرده فروشی‌ها داشته که نتیجه آن می‌تواند ابعاد جدیدی را به دنبال داشته باشد.

    به همین خاطر و برای بررسی این پیامدها، خبرگزاری میزان به بررسی تاثیر ورود کسب و کار دیجیتال به حوزه‌های کاری مختلف می‌پردازد.

    خواربار فروشان از جمله اصنافی هستند که با شبکه توزیع سنتی به شدت وابسته اند و تحول در این شاخه می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد، به همین خاطر با رئیس اتحادیه خواربار فروشان به گفتگو نشستیم تا از نظرات آن‌ها با خبر شویم.

    صفر فرهمند جم رئیس اتحادیه خواربار فروشان در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در خصوص تاثیر کسب و کار دیجیتال در حوزه کاری آنها، گفت: کسب و کار‌های دیجیتال فعال در این صنف که به صورت رسمی کار می‌کنند از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت دارند، اما در این میان شبکه‌هایی مشغول به کار هستند که فعالیت آن‌ها بدون هیچ مجوز کاری و غیر قانونی است، که لطمه زیادی به کسبه‌ها می‌زند.

    وی افزود: در این میان کسبه‌هایی که به صورت خرده فروشی و سنتی فعالیت می‌کنند بیشتر از سایرین لطمه می‌بینند.

    رئیس اتحادیه خواربار فروشان با اشاره به اینکه آمار تعطیلالی واحد‌های صنفی در حال افزایش است، تصریح کرد: در 5 ماه گذشته میانگین حدود 100 تا 150 نفر یا عدم فعالیت خود را اعلام کرده اند و یا مغازه‌های خود را واگذار کرده و ابطال پروانه کسب کرده اند.

    فرهمند جم عنوان کرد: باید به این نکته توجه کنیم که کسب و کار دیجیتال مزایا و معایبی را به همراه هم دارد که به دلیل جدید بودن آن در فضای کسب و کار معایبش به مرور زمان مشخص می‌شود که از نمونه آن می‌توان به خروج واحد‌های صنفی اشاره کرد.

    وی خاطر نشان کرد: برخی اتحادیه‌ها به صورت مستقیم وارد جرگه کسب و کار دیجیتال شده اند، اما اتحادیه ما تاکنون توانسته حدود 10 تا 15 درصد فعالیت خود را در فضای دیجیتال و مابقی را توسط کسب و کار سنتی اداره کند.

    رئیس اتحادیه خواربار فروشان اظهار کرد: نقش فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در فروش کالا در فضای دیجیتال بالا است که با تعدد آن‌ها سهم کسب و کار‌های دیجیتال افزایش می‌یابد.

    فرهمند جم سامان دهی شبکه‌های فروش را مهمترین نکته برای مدیریت کسب و کار دیجیتال و کسب و کار سنتی دانست و گفت: از آنجایی که اتاق اصناف مسئول کلیه خرده فروشی‌ها و اصناف مختلف است باید ایجاد شبکه‌های دیجیتال نیز با تایید این بخش و پیشنهاد آن‌ها صورت گیرد، در غیر این صورت شاهد تضعیف و در نهایت تعطیلی شبکه توزیع سنتی هستیم.

    وی در ادامه عنوان کرد: اصناف ظرف مدت یک سال گذشته تلاش خود را برای به روز شدن و استفاده از تکنولوژی برای عقب نماندن از بازار انجام می‌دهد، اما به دلیل احتمال ادغام اتحادیه‌ها اقدامات جدی صورت نگرفته است.

    رئیس اتحادیه خواربار فروشان در پایان خاطر نشان کرد: لزوم استفاده از کسب و کار‌های دیجیتال در دنیای امروز بر همگان روشن است، اما پیش از آن باید بستر‌های لازم در زمینه مالیات، بیمه، عوارض و سایر موارد تهیه شود.

    به طور قطع برای بررسی دقیق، نکات مثبت و منفی در کنار هم باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا در نهایت با تصمیمی آگاهانه دست به انتخاب برای آینده بازار و نوع فروش در آن زد.

    برچسب ها