عصر خودرو

برخلاف پیش‌بینی‌ها

بورس تهران انتظارات را برآورده نکرد

عصر بازار: بورس تهران که از ابتدای هفته و نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل هسته‌ای روند صعودی در پیش گرفته و موفق به رکورد شکنی‌های جدید شده بود، در معاملات امروز و در روز اعلام نتیجه مذاکرات بر خلاف انتظار سهامداران سردرگم شد و واکنش های متفاوتی از خود نشان داد.

بورس تهران انتظارات را برآورده نکرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حالی که از ساعات اولیه امروز اعلام شده بود که مذاکرات نفس‌گیر هسته‌ای به ساعات پایانی خود رسیده و پیش از ظهر امروز جزئیات توافق اعلام می شود، اما بورس تهران که ماه ها در انتظار فرارسیدن این لحظه تاریخی بود، بر خلاف روزهای گذشته واکنش چندان مثبتی از خود نشان نداد و روند نامتعادلی در پیش گرفت.

    به این ترتیب علی رغم پایان یافتن مذاکرات هسته ای بعد از 18 روز نفس گیر و حصول توافق بین گروه 1+5 ، بورس تهران قبل از پایان یافتن زمان معاملات، بازار سرمایه بر خلاف انتظار واکنش چندانی به این خبر نشان نداد و تنها به رشد 238 واحدی و ماندن در کانال 69 هزار و 433 واحدی بسنده کرد.

    در معاملات امروز تالار شیشه ای، شاخص بورس ابتدا روند رو به رشدی را آغاز کرد اما در نیمه معاملات روند نزولی در پیش گرفت و نسبت به روز گذشته منفی شد اما با انتشار خبر توافق هسته‌ای ایران با قدرت های جهانی بار دیگر شاخص صعودی پیدا کرد اما نتوانست انتظار سهامداران را برآورده کند.

    کارشناسان معتقدند مشخص نبودن متن توافق هسته ای، پیش خور شدن روند صعودی بورس در روزهای گذشته و همچنین عرضه گسترده سهم از سوی حقوقی ها دلیل عدم واکنش بورس به توافق هسته ای است، به طوری که در معاملات امروز نیز همانند روز گذشته با آغاز رونق دوباره در بورس تهران و رشد قیمت سهام شرکتها، شرکتهای حقوقی از این فرصت استفاده کرده و نسبت به فروش سهام خود اقدام کردند که این موضوع انگیزه خرید سهم توسط حقیقی ها را کاهش داده است.

    به این ترتیب علی رغم میل سهامداران خرد و حقیقی ها به خرید سهام شرکتها، حقوقی های بازار در این روزهای حساس و تاریخی عرضه های خود را افزایش داده و با فروش گسترده سهم های خود، مانع از رشد قیمت ها و جبران اندک ضررهای سهامداران شدند. اقدامی که موجب عصبانیت و اعتراض سهامداران شد، زیرا فروش سهم توسط حقوقی های بازار موجب شد تا بازار سرمایه در روز توافق هسته‌ای، روند پر نوسانی را به خود گیرد و با سردرگمی حاکم در بازار دست و پنجه نرم کند.

    این در حالی است که کارشناسان معتقدند به دلیل کاهش قیمت سکه و طلا در بازار آزاد و بعد از اعلام جزئیات توافق در بعدازظهر امروز ، بورس تهران مجددا در روزهای آینده روند صعودی خود را آغاز می کند و حداقل برای چند هفته رکوردشکنی های جدیدی را تجربه خواهد کرد اما ریسک سهامداران حقوقی به دلیل نیاز آنها به نقدینگی همچنان بر سر بورس تهران سنگینی می کند.

    با این حال در بازار امروز شرکتهای تاپیکو، پالایشگاه اصفهان، نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاری سایپا، مخابرات، پتروشیمی شیراز و پالایشگاه تبریز تاثیر 85 تا 16 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند و در مقابل شرکتهای تاثیر گذار در شاخص همچون بانک ملت، هلدینگ خلیج فارس، ملی مس، بانک انصار، بانک صادرات، بانک سینا، فولاد مبارکه، سایپا و بانک تجارت با افت خود مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.

    امروز همچنین لیزینگ رایان سایپا، گروه بهمن و پالایشگاه اصفهان بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند و پتروشیمی فارابی، سایپا و سیمان اصفهان از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.

    به این ترتیب در مجموع بیش از یک میلیارد و 81 میلیون سهم به ارزش 398 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه به 301 هزار میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها