عصر خودرو

قسمت پیچیده ماجرا تازه شروع شده است

چرا افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو خبر خوشی برای شرکت‌ها نیست؟

عصر بازار- بانک مرکزی آمریکا سرانجام با گام‌هایی لرزان تصمیم گرفت نرخ بهره بانکی را برای نخستین بار پس از حدود یک دهه افزایش دهد؛ بااین‌حال، تحلیل‌گران معتقدند افزایش نرخ بهره تازه شروع مسیر پرتلاطم فدرال‌رزرو است.

چرا افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو خبر خوشی برای شرکت‌ها نیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فدرال‌رزرو همان کاری را کرد که همه انتظارش را داشتند؛ تنها نکته جالب توجه در این مساله این بود که هیچ‌یک از سیاست‌گذاران با این اقدام مخالفتی نداشتند و درنهایت، برای نخستین بار طی نزدیک به یک دهه، نرخ بهره بانکی در آمریکا افزایش یافت. اما حالا به قسمت سخت ماجرا رسیده‌ایم.

    به‌گزارش استریت، فدرال‌رزرو می‌بایست به بازارها و همین‌طور افراد جویای کار، مصرف‌کنندگان و خریداران مسکن اطمینان می‌داد که سبب بروز سکته اقتصادی نخواهد شد. اما نرخ رشد اقتصادی آمریکا به زحمت به 2 درصد می‌رسد، رشد اشتغال درحال کند شدن است و ازهمه مهم‌تر اینکه رشد اقتصادی شرکای تجاری ایالات متحده نظیر چین، حتی از این قبل هم کندتر شده است. ضمن اینکه اروپا نیز برای دوری از رکود دوباره همچنان با مشکل مواجه است.

    تمامی این اتفاقات از این باور نشات می‌گیرد که تورم تاثیر اندکی بر اقتصاد دارد و نرخ بهره نیز قرار است به‌صورت پلکانی افزایش یابد که این مساله برای نخستین بار ازسوی «میشل هانسون»، اقتصاددان موسسه مریل‌ لینچ ابداع شد.

    فدرال‌رزرو تاکنون با افزایش نرخ بهره سعی کرده تا به این مساله جامه عمل بپوشاند، اما این تنها بخشی از این افزایش نرخ بهره است. هانسون در این باره می‌گوید: ما مطمئن نیستیم که فدرال‌رزرو بتواند انتظارات را از این شیوه افزایش نرخ بهره یعنی به‌صورت مقطعی و پلکانی برآورده کند. وی افزود: بازارها ممکن است با اعلام افزایش نرخ‌ها به‌صورت مقطعی، به میزان معتدلی اقدام به کلی‌فروشی کنند؛ اما این مساله قطعا نباید منجر به انقباض جدی شرایط مالی شود. حتی شاید در بدترین حالت نیز نیز اهمیتی نداشته باشد که فدرال‌رزرو تا چه اندازه به بازارها اطمینان بدهد.

    اما برای اوراق قرضه، مهم‌ترین خبر فوری این است که فدرال‌رزرو حجم بالایی اوراق خزانه‌داری و اوراق رهنی را روانه بازار نخواهد کرد تا ارزش آنها را کاهش داده و نرخ بهره را وادار به افزایش کند.

    «راجر مک نامی»، سرمایه‌گذار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی، لحظاتی پس از اعلام افزایش نرخ بهره ازسوی فدرال‌رزرو، با اشاره به نوسان در بازار اوراق قرضه در پست فیسبوکی خود نسبت به این اقدام فدرال‌رزرو هشدار داد. تمامی این اتفاقات درباره جریان وال‌استریت بود اما درباره مین‌استریت شاهد چه اتفاقاتی خواهیم بود؟ در این‌باره دو گزارش در روز چهارشنبه گذشته منتشر شد که نخستین گزارش ازسوی شرکت هلدینگ «برکشایر هاتاوی» بود.

    در نظرسنجی که ازسوی این شرکت هلدینگ انجام شده، 39 درصد اعلام کرده‌اند که درصورت افزایش سود وام مسکن، احتمال اینکه اقدام به خرید مسکن کنند کم است. یا شاید هم به کلی از این کار منصرف شوند. دومین گزارش نیز از سوی «کوین یانگ»، تحلیلگر موسسه مطالعاتی IBIS منتشر شده که بر این باور است افزایش نرخ بهره بانکی، هزینه‌های تامین اعتبار برای خرید تجهیزات و سایر سرمایه‌گذاری‌های تجاری را افزایش می‌دهد. این درحالیست که «جانت یلن»، با استناد به رونق جدید در سرمایه‌گذاری، این مساله را یکی از دلایل موجه برای افزایش نرخ بهره ازسوی کمیته بازار آزاد فدرال دانسته است اما فدرال‌رزرو با این تصمیم خود تنها هزینه‌های توسعه جدیدی که به آن می‌بالید را افزایش داد. درواقع، افزایش نرخ بهره که منجر به بالا رفتن هزینه سرمایه‌گذاری می‌انجامد، بسیاری از کمپانی‌ها، از جنرال‌الکتریک گرفته تا هانی‌ول، بوئینگ و حتی کاترپیلار را تحت تاثیر قرار دهد.

    به‌عبارت ساده‌تر، افزایش نرخ بهره آمریکا برای هیچ‌کدام از کمپانی‌هایی که حیات آنها به صادرات وابسته است و همین‌طور شرکت‌هایی که به سرمایه‌گذاری نیاز دارند، خبر خوشی نیست زیرا افزایش نرخ بهره، دلار را تقویت می‌کند. این اقدام همچنین قیمت خانه و خودرو را به شدت افزایش می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها