عصر خودرو

هفته طلایی بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با پشت سر گذاشتن یکی از بهترین هفته‌های کاری عمر ۵۰ ساله خود به بازدهی خیره‌کننده بیش از ۹/ ۱۳درصد در یک هفته رسید. در هفته گذشته معامله‌گران تحت تاثیر سه عامل اصلاح قیمت‌ها و ایجاد فرصت خرید برای معامله‌گران، ارزندگی مناسب، تغییرات در تیم اقتصادی دولت، انتظار برای تغییر سیاست‌های ارزی دولت که قرار است با ارائه یک بسته جدید ارزی همراه باشد، در تمام روزهای هفته با رشد بیش از یک درصدی شاخص مواجه شدند.

هفته طلایی بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس شاخص سهام از کانال 108هزار واحدی در ابتدای هفته به نزدیکی کانال 124 هزار واحدی رسید. در پایان معاملات هفته گذشته بازدهی بورس تهران در سال جدید به مرز 30درصد نزدیک شد. بازدهی این بازار همچنان فاصله زیادی از بازدهی بازارهای موازی از جمله ارز و طلا دارد با این حال از رقیب دیرینه خود یعنی سپرده‌های بانکی همچنان جلوتر است. در بازار سهام اکثر کارشناسان آینده تحولات بازار سهام را در گرو 3 مساله تعدیل سیاست دستوری تعیین نرخ ارز 4هزار و 200تومانی،عدم انجام عرضه‌های بورس کالا بر‌اساس نرخ دولتی و تداوم آرامش سیاسی ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه اصلاح قیمت ارز می‌تواند به شرکت‌ها برای کسب درآمد واقعی کمک کند و مانع از تضعیف وضعیت تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان شود.در حال حاضر میزان رانت فروش محصولات شرکت‌های تولیدی در بورس کالا به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است. به این ترتیب با اعمال ارز 4هزار و 200 بهای فولاد و شمش به زیر قیمت آهن قراضه رسیده است و هزاران میلیارد تومان رانت در قالب کالاهای پتروشیمی و فلزی در حال انتقال به دلالان و دیگر خریداران در بورس کالا است. ماحصل این موضوع ضعف شرکت‌های تولیدی کشور است. از این رو اصلاح سیاست‌های ارزی و پذیرش بازار ثانویه به معنای کمک به بخش تولید و تغییر در روند کنونی با استقبال سهامداران مواجه شده است.

    در این شرایط روز چهارشنبه بازار به‌رغم ترافیک توقف و بازگشایی نمادها شاهد جو مثبتی بود. در بازار سهام به دنبال رشد اخیر قیمت عمومی سهام، ایرادات دستورالعمل بازگشایی و توقف نمادها مجددا آشکار شده است.روز چهارشنبه 9نماد که به دلیل رشد 20درصدی متوقف شده بودند، بازگشایی و در مقابل 23نماد دیگر متوقف شدند. توقف و بازگشایی پر تعداد علاوه بر ایجاد مشکل در معاملات و بی‌نظمی در بازار شده است.

    در این شرایط روز چهارشنبه بیشترین بحث معامله‌گران درباره بسته جدید سیاستی دولت در مورد نرخ ارز بود.براساس شنیده‌ها در بسته جدید دولت، از این پس مرجع رسمی نرخ دلار، بازار ثانویه است که قیمت پیشنهادی آن 8000 تا 8500 تومان خواهد بود و دلار 4200 تومانی فقط برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص می‌یابد و ارز صادرکنندگان عمده غیرنفتی از سامانه نیما به بازار ثانویه منتقل می‌شود. همچنین میزان ارز مسافری نصف خواهد شد. روز چهارشنبه در گروه غذایی برخی نمادهای قندی با صف خرید همراه شدند در این گروه همچنین نماد نوش پونه مشهد در قیمت 250تومان به ازای هر سهم در تابلو نشست. دبیر انجمن قند و شکر ایران گفت: سال گذشته رکورد بی‌نظیری در تولید شکر رقم خورد.طی این سال 2 میلیون و 15 هزار تن شکر تولید شد، شکر با نرخ کیلویی 3100 تومان به وفور در دسترس مردم است. بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: رکورد تولید شکر هیچ وقت در کشور سابقه نداشته است. بالاترین میزان تولید به سال 85 با یک میلیون و 274 هزار تن مربوط می‌شود.

    در این گروه همچنین وزیر صنعت با صدور بخشنامه‌ای به گمرک ایران، صادرات روغن را ممنوع کرد. محمد شریعتمداری در بخشنامه‌ای به فرود عسگری رئیس کل گمرک اعلام کرد: با توجه به تخصیص ارز رسمی برای روغن خام وارداتی و لزوم تامین و تنظیم بازار روغن خوراکی تولید داخل و شمول این کالا در اولویت اول کالایی، موضوع مصوبه 48021 ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها از تاریخ 9 مرداد 97 صادرات هرگونه روغن ساخته شده از کلیه گمرکات ممنوع است.در این گروه بنیاد مستضعفان مجددا فروش بلوک مدیریتی گلوکوزان را آگهی کرده است.

    در گروه فلزات اساسی بحث‌ها پیرامون قیمت‌گذاری در بورس کالا بر‌اساس نرخ 4200 تومانی همچنان داغ است. مدیر شرکت فولاد خوزستان گفت: با توجه به قیمت‌گذاری دستور‌ی فولاد در بورس کالا اگر نهاده‌های تولید رو به افرایش وقیمت شمش فولاد افت کند، احتمال کاهش تولید در فولاد خوزستان وجود دارد. وی تصریح کرد:قیمت شمش فولاد در شرایطی کیلویی 2400 تومان قیمت خورد که نرخ آهن قراضه هم اکنون در بازار کیلویی 2600است.به عبارتی اگر فولاد خوزستان شمش تولید خود را دوباره ذوب کند و ‌بفروشد بیشتر سود می‌برد.

    در گروه انفورماتیک کابوس 9ماهه سهامداران‌های وب رو به پایان گذاشته است و سرانجام صورت‌های حسابرسی شده شرکت منتشر شد تا راه برای برگزاری مجمع شرکت باز شود. شرکت در گزارش حسابرسی شده خودسود هر سهم شرکت اصلی بدون تغییر نسبت به گزارش حسابرسی نشده مبلغ 368 ریال و سود هر سهم تلفیقی با 9 ریال افزایش 358 ریال اعلام شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس 742میلیارد تومان و در فرابورس 320میلیارد تومان رقم خورد.

    برچسب ها