عصر خودرو

تقویت بازار سهام با معاملات بلوکی

رشد ۱۷ پله‌ای شاخص کل

عصر بازار- بازار سهام امروز زیر سایه معاملات بلوکی و کد به کد برخی حقوقی‌ها شاهد حمایت نماگرهای منتخب این بازار در کانال ۶۱ هزار واحدی بود بازاری که علیرغم عرضه‌های کور در روزهای اخیر با تقویت نمادهای پیش‌رو در بازار اول بورس روبه‌رو بود.

رشد ۱۷ پله‌ای شاخص کل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص قیمت کل و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 30 آذر ماه 94 با افزایش 17 واحدی به رقم 61 هزار و 518 واحد دست یافت. شاخص کل هم‌وزن اما با 14 واحد افت عدد 9 هزار و 445 واحد را تجربه کرد، شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 6 واحدی عدد 67 هزار و 146 واحد را به نمایش گذاشت، شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 25 واحدی به رقم 42 هزار و 189 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 38 واحد کاهش عدد 139 هزار و 556 واحد را برای خود ثبت کرد. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) به سه واحد افزایش  به عدد 674 واحد دست یافت.

    بر اساس این گزارش طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به 24 واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با  22واحد و پالایش نفت بندرعباس با 18 واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس تهران به نام خود ثبت کردند. در مقابل نماد معاملاتی سه شرکت کشتی‌رانی ج.ا.ا با 12 واحد، بانک پاسارگاد با 8 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 7 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    بر اساس این گزارش، ارزش کل بورس تهران در حالی عدد 213 میلیارد و 951 میلیون تومان بر روی تابلوی معاملات امروز درج شد که در بازار نقدی این بازار ارزش معاملات روز جاری از 73 میلیارد تومان فراتر نرفت. بر همین اساس امروز در بورس تهران 376 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 26 هزار و 882 نوبت دادوستد شد که حاصل آن ارزش 72 میلیارد و 919 میلیون تومانی معاملات امروز بورس تهران بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، کارت اعتباری ایران کیش، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، کابل البرز، سیمان شرق، مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران کیش از سوی بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیرو حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری توسعه امید بازگشایی شدند.

    طی معاملات امروز همچنین اطلاعیه عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در بازار دوم فرابورس منتشر شد که بر این اساس فردا سه‌شنبه تعداد 11 میلیون و 520 سهم این شرکت در نماد معاملاتی «کیمیا» برای نخستین بار عرضه و کشف قیمت خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، امروز در نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز بیش از 163 میلیون سهم به ارزش 42 میلیارد و 423 میلیون تومان از سوی سهامدار عمده این شرکت کد به کد شد.

    در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر نیز در جریان بازار خرده‌فروشی سهامدار عمده اقدام به جابه‌جایی بیش از 10 میلیون سهم به کد شرکت‌های تابعه خود با هدف حمایت از قیمت سهم صورت گرفت.

    در نماد معاملاتی «شبندر» اما ارسال سیگنال خرید در نمودارهای تکنیکالی این شرکت باعث رنج شدن قیمت سهم در دامنه نوسان مثبت قیمتی شد هر چند که حجم معاملات در این نماد معاملاتی از 3 میلیون سهم بالاتر نرفت. امروز همچنین در نماد معاملاتی «وصندوق» سهامدار حقوقی شرکت (از شرکت‌های تابعه) همچنان به تهاتر دارایی‌ها در پرتفوی شرکت درون گروهی می‌پردازد. در این نماد امروز حقوقی این سهم بیش از 12 میلیون سهم وصندوق را بازارگردانی کرد.

    امروز همچنین در نماد معاملاتی صنایع آذراب 10 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد و 200 میلیون تومان از سوی حقوقی شرکت به کد شرکت‌های تابعه کد به کد شد. در نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس نیز حدود 2 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از سوی حقوقی کد به کد شد.

    بر اساس این گزارش، با تداوم بازارگردانی و حمایت محدود حقوقی‌ها بازار سهام امروز در حالی در کانال حمایتی خود با مثبت شدن نماگرهای منتخب بازار مواجه شد که در بازار خرده‌فروشی این روزها جمع‌آوری حق تقدم خرید سهام به کمتر از قیمت اسمی و مانور روی دامنه نوسان جذاب این اوراق محلی برای مانور حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار شده است. در این میان برخی گروه‌های کوچک بازار از جمله رایانه‌ای‌ها سوار بر موج برخی شایعه‌ها و از سویی پایان اصلاح قیمت سهم در جایگاه گروه‌های پیشرو بازار قرار گرفته‌اند.

    در گروه پالایشی‌ها اما نوسان‌گیران پس از اصلاح تکنیکالی قیمت سهام در برخی نمادهای معاملاتی تلاش می‌کنند در حجم‌های محدود قیمت‌های روی تابلو را در دامنه نوسان مثبت رنج کنند. از سویی دیگر در بازار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن همزمان با آغاز تخصیص تسهیلات 10+60 میلیون تومانی خرید و ساخت مسکن شاهد رشد قیمت‌ها در بالاترین دامنه نوسان قیمتی شده است.

    بنابراین گزارش، بازار سهام در حالی به موعد آغاز رکود فرسایشی خود در دی ماه دو سال قبل نزدیک می‌شود که با نگاهی به تبخیر ارزش بازار در طول این مدت می‌توان گفت بیش از 40 درصد از ارزش کل بازار سرمایه ایران به دلیل فرسایشی شدن این رکود بر باد رفته است. این در حالی است که هم اکنون قیمت سهام در بورس ایران در اغلب نمادهای معاملاتی به کمتر از ارزش ذاتی رسیده و توجیهی برای کاهش بیشتر قیمت سهام وجود ندارد در این بین قیمت سهام در برخی از نمادهای معاملاتی حتی از یک سنت نیز کمتر شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها