عصر خودرو

رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق مشهد :

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند حمایت بخش خصوصی

عصر بازار- رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق مشهد گفت: توسعه استفاده ازانرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نیازمند حمایت بخش خصوصی و آموزش‌های ترویجی و مهارتی به مردم است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند حمایت بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، «داوود توکلی» ، با بیان این‌که ایران انرژی فسیلی و کربن را به عنوان یک منبع طبیعی و خداداد داشته است و اولین دارنده منابع فسیلی در دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی به نظر نمی‌آید که ما بتوانیم چندان سرمایه گذاری سنگینی را در انرژی تجدیدپذیر داشته باشیم به همین دلیل شاید در دو دهه گذشته به اندازه کافی به این حوزه اهتمام نشده است.

    وی ادامه داد: ما در تیرماه به 56 هزار مگابایت برق نیاز داشتیم که بخش اندک آن از نیروگاه آبی تامین می‌شود که تنها حدود 1000 مگابایت از آن را توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کنیم. البته استان خراسان از همین 1000 مگابایت بیشترین سهم تجدیدپذیر را در تامین برق از طریق نصب پنل های خورشیدی در کشور داراست و شاید باید گفت نیمی از این هزار مگابایت در خراسان‌رضوی و جنوبی تولید شده است.

    رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق مشهد افزود: سهم 1000 مگابایتی انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین برق شایسته ایران نیست و شاید دلیل آن را باید ارزان و مجانی بودن سوخت فسیلی در کشور دانست. اگر قرار بود که ما انرژِی فسیلی را نظیر بسیاری از کشورها خریداری می کردیم، قطعاً گام‌های بلندتری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر برمی‌داشتیم.

    توکلی اضافه کرد: براساس برنامه ششم مقرر شده است که 4  تا 5 هزار مگابایت از تولیدات برق ما از طریق انرژِی تجدیدپذیر باشد که تحقق این امر مستلزم این است که ما بتوانیم در راستای آموزش و افزایش مشارکت مردمی در این زمینه تلاش کنیم.

    وی با تأکید بر این‌که انرژِی‌های تجدیدپذیر دارای مزایای زیادی است، گفت: انرژِی‌های تجدیدپذیر می‌توانند با سرمایه‌گذاری اندک به اشتغال پایدار کمک کنند هم‌چنین در بهبود مسائل اجتماعی موثر واقع شوند.

    رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق مشهد با اشاره به این‌که دولت دوازدهم دستگاه‌های دولتی را موظف کرده که حداقل 20 درصد انرژِی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند، خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌های توزیع برق پنل‌های انرژی خورشیدی را در اماکن عمومی نظیر مدارس، دبیرستان‌ها و سازمان‌ها راه‌اندازی می‌کنند.

    توکلی با بیان این‌که انرژِی‌های تجدیدپذیر می‌توانند در حمایت از محرومان موثر باشند، ادامه داد: روستاییان و افراد تحت پوشش کمیته امداد به کمک کمیته و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر پنل‌هایی را نصب کردند که خود روستاییان آن‌ها را نگهداری می‌کنند و از محل تولید انرژیِ درآمدی را کسب می‌کنند که بهترین حمایت اجتماعی است که به اشتغال و خوداشتغالی کمک می‌کند.

    وی با تأکید بر این‌که احداث، نگهداری و تعمیرات نیروگاه‌های کوچک  نیازمند حمایت بخش خصوصی و آموزش‌های ترویجی و مهارتی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه جنبه اقتصادی انرژِی‌های تجدیدپذیر انگیزه‌ای برای مردم باقی نمی‌گذارد.

    رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق مشهد با اشاره به این‌که تأمین انرژِی برق توسط پنل‌های خورشیدی هزینه‌های مصرفی مردم را تا حد زیادی کاهش خواهد داد، یادآور شد: ما در حقیقت  برق را نسبت به سایر کشورهای دنیا مجانی به مردم می‌دهیم و طبیعتاً کسی که بخواهد در ایران خود پنل خورشیدی نصب کند، برایش مقرون به صرفه نیست، چون هزینه نصب آن زیاد است تا بخواهد در آینده هزینه قبض برقش کمتر شود. از این‌رو باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود و مستلزم تصمیات بالادستی است که این اتفاق بیفتد.

    برچسب ها