عصر خودرو

با حضور جمعی از خبرنگاران بازار سرمایه و بانک برگزار شد؛

کارگاه آموزشی آشنایی با بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران

عصر بازار- کارگاه آموزشی آشنایی با بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران با حضور جمعی از خبرنگاران حوزه سرمایه و بانک برگزار شد.

کارگاه آموزشی آشنایی با بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در این کارگاه آموزشی که امروز با حضور جمعی از خبرنگاران حوزه بازار سرمایه و بانک رسانه های مختلف کشور در سالن همایش شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه برگزار شد، دکتر محمدرضا ناصرپور سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران به معرفی بازار مشتقه ارزی پرداخت.

    وی با اشاره به انواع معاملات ارز، اهداف راه‌اندازی و  تجربه جهانی در این خصوص اظهار داشت: معاملات ارز در جهان به سه صورت معاملات نقدی،  معاملات فارکس CFD و معاملات مشتقه انجام می شود و 62 درصد معاملات ارز در جهان در حوزه مشتقات بورسی، معاملات سوآپ و پیمان های آتی صورت می پذیرد. وی در خصوص انواع بازارهای معاملاتی ارز گفت: بازار بین بانکی، بازار خرده فروشی ، بازارهای بورسی و فارکس از بازارهای فعال در حوزه ارز به شمار می روند.

    سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با اشاره به پوشش ریسک نوسانات نرخ‌های ارز برای فعالان بخش واقعی اقتصاد به عنوان یکی از اهداف اصلی راه اندازی این بازار گفت: این پوشش ریسک در فعالیت‎های بازرگانی خارجی، در معاملات نقدی و رینگ صادراتی در بورس کالا و سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران صورت خواهد گرفت و علاوه بر کشف نرخ ارز با مکانیسم بازار در یک بازار منسجم و کارا، امکان سیاست‎گذاری بازار ارز توسط نهاد ناظر با توجه به نمایش انتظارات آتی سرمایه‎گذاران و فعالان در این بازار فراهم می شود.

    وی خاطر نشان کرد: ایجاد ابزارها و امکانات نظارتی بیشتر برای نهاد ناظر و امکان نظارت نظام‎مند بر بازار و مزیت پوشش ریسک نکول در مقابل بازار غیر رسمی از دیگر مزایای راه اندازی قراردادهای آتی ارز به شمار می رود. ناصرپور با اشاره به تجربه جهانی قراردادهای آتی ارز در بورس های مهم دنیا گفت : بورس تجاری شیکاگو، بورس کالا و طلای دبی، بورس کالای سنگاپور، بورس های هند، بورس آتی و اختیار روسیه، بورس کره، بورس آرژانیتن و بورس ابزارهای مشتقه ترکیه از جمله بورس های جهانی معتبر در دنیا هستند که معاملات قراردادهای آتی ارز در آنها انجام می شود.

    شایان ذکر است پیرو موافقت شورایعالی بورس و اوراق بهادار با راه اندازی بازار مشتقه ارزی، شورای اطلاع رسانی بازار سرمایه  به منظور آشنایی خبرنگاران حوزه بازار سرمایه و بانک با این بازار جدید و لزوم اطلاع رسانی و فرهنگسازی در این زمینه،  مجموعه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که برگزاری کارگاه آموزشی برای خبرنگاران حوزه سرمایه و بانک از جمله آنها به شمار می رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها