عصر خودرو

تلاش برای افزایش روابط ۵۰۰ میلیون دلاری ایران و آذربایجان

عصر بازار- دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان صبح امروز با حضور وزرای دو کشور آغاز شد.

تلاش برای افزایش روابط ۵۰۰ میلیون دلاری ایران و آذربایجان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در این مراسم محمود واعظی - وزیر ارتباطات کشور و رییس کمیسیون اقتصادی ایران - آذربایجان با اشاره به تلاش‌هایی که پیش از این صورت گرفته اظهار کرد: در قالب نشست‌هایی که تاکنون میان دو کشور برگزار شده درخصوص همکاری در حوزه‌های مختلفی چون بازرگانی، تجاری، بانکی، حمل‌ونقل، انرژی و غیره صحبت‌های مختلفی صورت گرفته است.

    وی همچنین اظهار کرد: مذاکرات صورت گرفته می‌تواند مقدمات سفر الهام علی اف - رییس جمهور آذربایجان - به ایران را فراهم کند.

    وزیر ارتباطات کشور در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به هیات بلندپایه‌ای که از سوی کشور آذربایجان راهی ایران شده‌اند، متذکر شد: این هیات متشکل از 100 نفر از معاونین وزاری مختلف آذربایجان و رییس سازمان‌های مهم این کشور است.

    واعظی با بیان این‌که در حال حاضر حجم روابط اقتصادی کشور حدود 500 میلیون دلار است اظهار امیدواری کرد: این رقم در آینده با حل مسائل بانکی و پروژه‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های خودرو، داروسازی ، سلامت، گردشگری و غیره رشد چشم‌گیر داشته باشد.

    رییس کمیسیون اقتصادی ایران-آذربایجان همچنین از تشکیل هفت کمیته برای پیگیری موضوعات تخصصی خبر داد و افزود: امیدواریم این کمیسیون‌ها نقش قابل توجهی در گسترش روابط تجاری دو کشور ایفا کنند.

    اما وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پروژه سنکرون برق ایران و روسیه توضیح داد: بحث‌های مربوط به این حوزه در کمیسیون‌های مربوطه بررسی خواهد شد. البته در این خصوص مذاکرات بسیار خوبی انجام شده و مقدمات فنی این امر صورت گرفته و تا یکماه آینده این امکان وجود خواهد داشت که شبکه دو کشور ایران و آذربایجان به یکدیگر متصل شود.

    واعظی ادامه داد: علاوه بر شبکه ایران و آذربایجان فرصتی وجود خواهد داشت که این شبکه به روسیه و گرجستان نیز متصل شود که این موضوع فرصت خوبی در منطقه به‌شمار می‌رود و امیدواریم مذاکرات مرتبط با آن به خوبی پیش رود.

    رییس کمیسیون اقتصادی ایران و آذربایجان در خصوص سوآپ نفت و گاز دو کشور هم توضیح داد: در این خصوص کمیسیون نفت و گاز زمینه‌های همکاری دو کشور در دریای خزر و ترانزیت گاز به اروپا و سایر موارد همکاری را دنبال خواهد کرد.

    شاهین مصطفی اف - وزیراقتصاد و صنعت آذربایجان - هم در این مراسم اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون گام‌های خوبی میان دو کشور برداشته شده و به دلیل اهمیت خاصی که آذربایجان برای گسترش روابط با ایران قائل است، هیاتی با این ترکیب اعزام کرده است.

    وی در ادامه با تاکید بر لزوم تسهیل رفت‌وآمد تجار دو کشور افزود: براساس مذاکرات قبلی بیش از 50 درصد رشد سفرهای ایرانی به آذربایجان را داشته‌ایم که اکنون هم تلاش داریم شرایط اختصاص ویزا برای تجار را تسهیل کرده و به خصوص برای منطقه نخجوان شرایط مناسبی را ایجاد کنیم.

    وزیر آذربایجان بحث کریدور شمال - جنوب را از دیگر موارد مهمی برشمرد که از سوی جمهوری آذربایجان در حال پیگیری است.

    مصطفی اف رسیدگی به این موضوع را نیازمند یاری دولت‌های دو کشور دانسته و یادآور شد: رییس جمهور آذربایجان در سال جاری امریه ای مبنی بر تسریع رسیدگی به این موضوع را به امضاء رسانده است.

    وی همچنین از علاقه‌مندی روسیه برای پیوستن به این طرح خبر داد و گفت: حتی این امکان برای گرجستان نیز وجود دارد تا در صورت علاقه‌مندی به این کریدور ورود کند.

    بر اساس این گزارش، در این مراسم نمایندگانی از وزارتخانه‌های مختلف اقتصادی دو کشور و همچنین بانک مرکزی حضور داشتند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها