عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

سرمایه‌گذاران خارجی در اندیشه ورود به اقتصاد ایران هستند

عصر بازار: بلومبرگ طی گزارشی نوشت: با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، سرمایه گذاران یک بار دیگر در اندیشه استفاده از فرصت های کسب و کار در این کشور ۸۰ میلیون نفری هستند که ارزش بازار سهام آن به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد.

سرمایه‌گذاران خارجی در اندیشه ورود به اقتصاد ایران هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: در حالی که ایران و قدرت های جهانی در آستانه توافق هسته ای قرار دارند، کسب و کار زانیار کمانگر احتمالا رونق خوبی خواهد گرفت.
    کمانگر، که کار خود را در تیم فن آوری و مخابراتی داچ بانک در لندن آغاز کرده بود، پس از 8 سال در ماه سپتامبر موسسه مشورتی و سرمایه گذاری گریفون کپیتال را با سرمایه اولیه 10 میلیون دلار تاسیس کرد. فلسفه ایجاد این موسسه جذب سرمایه گذاری های خارجی به سوی بازار ایران در صورت لغو تحریم ها بود.
    کمانگر می گوید: «دو هفته اولی که داچ بانک را ترک کردم نمی توانستم بخوابم... نصف شب بیدار می شدم و به این فکر می کردم که من چکار کرده ام اما پس از آن دو هفته (سخت) روزی نبود که به این فکر نکنم که این تصمیم درستی بوده است.»
    یک دهه تحریم، ریاضت اقتصادی و نرخ تورم بالا موجب شده که اقتصاد ایران، که دارنده چهارمین ذخایر نفت و دومین ذخایر گاز جهان است، وضعیت مناسبی نداشته باشد. اکنون با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، سرمایه گذاران یک بار دیگر در اندیشه استفاده از فرصت های کسب و کار در این کشور 80 میلیون نفری هستند که ارزش بازار سهام آن  به حدود 100 میلیارد دلار می رسد.
    کانگر پیش از این موفقیت هایی داشته است. وی به سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در شرکت دیجی کالای ایران کمک کرده است. وی قصد دارد تا پایان امسال دو صندوق را که تمرکز آنها سرمایه گذاری در ایران خواهد بود، ایجاد کند.
    کمانگر که در سال 1995 شرکت فن آوری اطلاعات تهران کامپیوتر را تاسیس کرده و در سال 2005 ایران را ترک کرده است می گوید، هر کدام از این صندوق ها به دنبال جذب 100 میلیون  دلار سرمایه خواهد بود که یکی بر بورس ایران و دیگر بر دارایی های بخش خصوصی متمرکز خواهد بود.
    کمانگر دارای مدرک ام بی ای از مدرسه تجاری لندن است و وقتی در داچ بانک کار می کرده، به مشتریانی نظیر موسسه اسپاتیفای و گروه ودافون کمک کرده تا بیش از 10 میلیارد دلار از بازارهای بورس از طریق اخذ وام جذب کنند.
    دفتر اصلی گریفون در تهران است و دفتری دیگر نیز در لندن قرار دارد. کمانگر 39 ساله می گوید، حدود 12 دوازده نفر در این شرکت کار می کنند و او وقت خود را بین لندن، تهران و دوبی تقسیم می کند. سرمایه اولیه شرکت گریفون توسط کمانگر و 3 شریک دیگر و همچنین 9 سرمایه گذار اروپایی تامین شده است.
    کمانگر پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 تصمیم گرفت به ایران برگردد. به گفته کمانگر، طرح ها و توانایی وی برای تعامل با سرمایه گذاران همگی بستگی به انعقاد توافق جامع هسته ای دارد. تا قبل از توافق گریفون باید کاملا به تحریم های فعلی و محدودیت های آنها در زمینه سرمایه گذاری پایبند باقی بماند.
    کمانگر افزود، بیشتر ابراز علاقمندی ها برای سرمایه گذاری در ایران از جانب سرمایه گذاران کشورهایی همچون سوئیس و دانمارک است و فرصت های واقعی پیش روی گریفون زمانی پیش خواهد آمد که موسسات سرمایه گذاری وارد بازار شوند.
    بر اساس گزارش بانک سرمایه گذاری رنسانس کپیتال، دارا بودن اقتصادی بزرگتر از اقتصاد تایلند و ذخایر نفتی ای بیشتر از ذخایر کانادا، ایران را به بزرگترین بازاری تبدیل کرده که تاکنون به روی سرمایه گذاران بزرگ بسته بوده است.
    چارلز رابرتسون و دانیل سالتر، دو تن از تحلیلگران رنسانس کپیتال، روز دوشنبه در یادداشتی نوشتند، لغو تحریم ها در اوایل سال 2016 می تواند درهای بازار بورس ایران را به روی سرمایه گذاران باز کند. بر اساس این یادداشت، حجم سرمایه ورودی در سال اول می تواند به یک میلیارد دلار برسد.
    کمانگر می گوید: «این یک فرصت عظیم است... اروپایی ها آماده اند تا به محض لغو تحریم ها حرکت کنند. هرچند آمریکایی ها خیلی علاقمند به سرمایه گذاری هستند، اما آنها در مرحله بررسی هستند و هنوز کاملا با ایران و بازار آن آشنا نشده اند.»


     

    برچسب ها