عصر خودرو

ورود کارت‌های بین‌المللی به مناطق آزاد

عصر بازار- با ورود کارت‌های اعتباری بین‌المللی به مناطق آزاد ایران، امکان خدمات رسانی مالی بین‌المللی به تجار و بازرگانان تا سقف ۱۰۰ هزار دلار در ۲۱۰ کشور فراهم شد.

ورود کارت‌های بین‌المللی به مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، یکی از مسائلی که در سال های اخیر در بخش توسعه مراودات مالی و بانکی بین المللی پیگیری شد، موضوع استفاده از کارت های اعتباری بین المللی مانند مسترکارت ها بود. این موضوع به ویژه پس از توافقات برجام مطرح و برخی پیگیری ها نیز از سوی بانک مرکزی برای برقراری ارتباطات در این بخش انجام شد.

    در عین حال، دستاورد چندانی در این حوزه حاصل نشد و به دلیل باقی ماندن مسائل تحریم و همچنین نگرانی برخی کشورهای ارایه دهنده اینگونه خدمات اعتباری از بازگشت تحریم ها، کارت های اعتباری بین المللی در بازار ایران جایگاهی پیدا نکردند. با این وجود، اخیرا اقداماتی در منطقه آزاد کیش به منظور استفاده از ظرفیت اینگونه کارت ها برای تجار و بازرگانان انجام شده است.

    عباس نوربخش در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به فعالیت دفتر ویژن کارت به صورت محدود طی سه سال گذشته در منطقه آزاد کیش گفت: تسهیل مبادلات یکی از وظایف تعریف شده برای مناطق آزاد از بدو فعالیت بوده، به ویژه در شرایط تحریم این مناطق باید بتوانند محلی برای تسهیل تبادلات کشور باشند.

    مدیرکل حوزه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهارداشت‌: این اقدام اتفاق بزرگی برای تسهیل امور است تا با کاهش هزینه های مبادله و انتقال ارز، فعالان اقتصادی امور بازرگانی و تجاری خود را به سهولت انجام دهند. کارت های اعتباری یاد شده دارای درجه بندی بوده و در بیش از 200 کشور قابلیت استفاده دارد که به دو صورت اینترنتی و از طریق دستگاه های ATM به تجار و بازرگانان خدمات دهی می کند.

    نوربخش با اشاره به اینکه مناطق آزاد دیگر نیز علاقمند به اجرای این طرح  در منطقه خود هستند تشریح کرد: با توجه به اینکه مجوز های قانونی لازم اخذ و با بانک های خارجی برای اعتبار بخشی به این کارت ها مشارکت های مربوطه انجام شده، فعالان اقتصادی که مورد تایید سازمان منطقه آزاد کیش باشند تا سقف 100 هزار دلار امکان مبادله ارز از طریق این کارت ها را خواهند داشت.

    ذوالفقاری؛ مدیرعامل ویژن کارت ایرانیان نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: برای ارایه خدمات مالی به تجار و بازرگانان و همچنین بی اثر کردن تحریم ها، طبق قوانین و کنوانسیون های بین المللی که طی آن امکان فعالیت در مناطق آزاد با سرزمین اصلی متفاوت است، استفاده از خدمات کارت های اعتباری بین المللی در نظر گرفته شد.

    وی با اشاره به اتصال کارت های اعتباری قابل ارایه به بازرگانان به سیستم های مالی بین المللی، بیان داشت: از طریق اتصال به مسترکارت قابلیت ارایه خدمات مالی به 210 کشور جهان فراهم می شود. این کارت ها نهایتا 3 ساله بوده که متقاضی می تواند با پیش پرداخت 3 درصدی از مزایای آن بهره مند شود.

    به گفته وی، استفاده از ابزارهای مالی بین المللی و کارت های اعتباری می تواند در زمینه جلوگیری از خروج ارز از ایران موثر باشد. در عین حال،‌ از طریق پست ایران به دنبال امکانپذیر شدن ارایه خدمات کارت های اعتباری در سرزمین اصلی نیز هستیم.

    وی از تلاش برای ارایه خدمات کارت های اعتباری بین المللی در سایر مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: در این زمینه برنامه ریزی ها با سایر مناطق آزاد کشور در جریان است.

    برچسب ها