عصر خودرو

آمارها نشان می دهد؛

آغاز موفق ساماندهی بازار محصولات‌کشاورزی در بورس کالا

عصر بازار- آمارها از استقبال چشمگیر کشاورزان عمده از مبادلات کاغذی در بورس کالا حکایت دارد.

آغاز موفق ساماندهی بازار محصولات‌کشاورزی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، بورس کالا امسال طرح ساماندهی بازارمحصولات کشاورزی را با عرضه 2محصول کنجاله سویای کرمانشاه و ذرت خوزستان آغاز کرد.

    طبق آمار رسمی در پایان مبادلات دیروز رینگ کشاورزی بورس کالا، دادوستد گواهی سپرده کالایی(موسوم به قبض انبار) به اوج رونق رسید. از 16روز پیش که مبادله کاغذی ذرت در بورس کالا آغاز شده، نیمی از ذرت برداشت شده در استان خوزستان به فروش رسیده است.

    استان خوزستان بخش اعظم ذرت مورد نیاز کشور را تأمین می کند. حال ذرت‌کاران خوزستانی پس از چندین دهه توانسته‌اند 65درصد از پولشان را نقدی و ظرف 2روز دریافت کنند. تا پیش از این دسترنج این کشاورزان با تأخیرهای چند‌ماهه و به‌صورت نسیه به دستشان می رسید.

    دولت در طول چند دهه گذشته به‌دلیل مشکلات مالی و کسری بودجه مدت‌ها کشاورزان را برای پرداخت پولشان معطل می کرد. آمارها نشان می دهد که دولت صد‌ها میلیارد تومان در بخش‌های مختلف به کشاورزان بدهکار است. با روشی که در بورس کالا اجرا شده هم کشاورزان می توانند دوروزه به پولشان برسند و هم بخش زیادی از بارهای مالی دولت کاسته می شود.

    طبق اخبار دریافتی تا دیروز نیمی از ذرت‌های موجود در انبارهای استاندارد شده استان خوزستان در بورس کالا فروخته شد. برخی خبر‌ها حاکی از آن است که از این روش که به معاملات قبض انبار معروف است، به‌زودی در بخش کشت گندم که یک محصول استراتژیک است نیز استفاده خواهد شد.در مبادلات دیروز 10هزار و 700تن ذرت با استفاده از همین روش که نوعی معاملات کاغذی است به ارزش 6.6میلیارد تومان فروخته شد.

    از زمان آغاز مبادلات این اوراق در بورس کالا 2111 کشاورز خوزستانی جمعا در طول 16روز کاری 55 هزار و 978تن ذرت به ارزش 34میلیاردو 900میلیون تومان با همین روش در بورس کالا فروخته‌اند. هم‌اکنون ذرت‌کاران خوزستانی هرکیلو ذرت را به قیمت620تومان در بورس کالا با استفاده از معاملات گواهی سپرده کالایی می فروشند و 65درصد از پولشان را ظرف 2‌روز از طریق بورس کالا دریافت می کنند. بقیه مبلغ حاصل از فروش نیز که توسط دولت باید پرداخت شود، براساس توافق‌های انجام شده در مدت 2هفته به‌حساب کشاورزان خوزستانی واریز می شود.نکته حائز اهمیت این است که بخش زیادی از این محصول توسط بخش خصوصی و تعاونی در بورس کالا خریداری می شود.

    قبض انبار چیست؟

    محمد اسکندری، معاون بورس کالای ایران درباره انجام معامات گواهی سپرده یا قبض انبار در بورس کالا گفت:در معاملات گواهی سپرده کالا کشاورزانی محصولاتشان را در انباری که مورد پذیرش بورس کالاست می سپارند یا اصطلاحا به وثیقه می گذارند و در قبال این محصول یک گواهی سپرده صادر می شود.

    او با بیان اینکه این گواهی به‌عنوان اوراق بهادار قابلیت دادوستد دارد، افزود: در مبادلات گواهی سپرده کالا بسیاری از ریسک هایی که در گذشته مبادلات کشاورزی را تهدید می کرد به پایین‌ترین سطح میرسد چون یک انباردار امین که مورد پذیرش بورس کالا هم هست این کالا را نگهداری می کند و به جای اینکه در هر معامله کالا تحویل داده شود اوراق بهادار مورد دادوستد قرار می گیرد.

    وی با اشاره به اینکه از امسال این طرح به‌صورت پایلوت برای خرید تضمینی ذرت در استان خوزستان در حال اجراست، توضیح داد: در گذشته دولت با اجرای سیاست خرید تضمینی، ذرت کشاورزان خوزستانی را خریداری می کرد که در آن روش نهاد‌هایی از سوی دولت محصول را به قیمت مشخصی خریداری می کردند و آن را در بازار به قیمت کمتری می فروختند، اما امسال این روش به قیمت تضمینی تغییر کرد و بر اساس آن کشاورزان می توانند محصولاتشان را در قالب گواهی سپرده با قیمت رقابتی در بورس کالا بفروشند و بخش عمده پولشان را به‌صورت نقد و دوروزه دریافت کنند.

    اسکندری با بیان اینکه قیمت مدنظر دولت برای هر کیلو ذرت امسال 960تومان است، گفت: این موضوع خیلی به نفع کشاورزان شده، چرا که می توانند بخش عمده‌ای از پولشان را به‌صورت نقد از طریق بورس کالا دریافت ‌کنند. در حال حاضر کشاورزان ذرتشان را از طریق بورس کالا به قیمت هر کیلو620تا 640تومان به‌صورت نقد می فروشند و قرار است بقیه این مبلغ را دولت پرداخت کند.

    معاون بورس کالا ادامه داد: در گذشته معمولا پول کشاورزان با وقفه طولانی از سوی دولت پرداخت می شد اما الان کشاورزان بخش عمده پولشان را نقدا دریافت می کنند و مابه‌التفاوت این رقم نیز طبق آماری که بورس کالا به سازمان مدیریت و وزارت جهادکشاورزی اعلام می کند به کشاورزان پرداخت می شود.

    انجام مبادلات قبض انبار کالاهای دیگر

    اسکندری از انجام مبادله محصولات دیگر کشاورزی با این روش در بورس کالا خبر دادو گفت: به‌زودی گواهی سپرده به کالاهای دیگر هم تسری پیدا خواهد کرد که در آینده اخبارش اعلام خواهد شد.او تأکید کرد: فعلا در گام اول قرار است معاملات گواهی سپرده برای 2 محصول جو و ذرت برای چند استان دیگر نیز اجرا شود، اما به‌طور کلی این اوراق قابلیت اجرا روی محصولاتی مانند فلزات گرانبها، فولاد و برخی محصولات پتروشیمی نیزداراست.

    ویژگی قبض انبار برای کشاورزان چیست؟

    معاون بورس کالای ایران درباره ویژگی های معاملات قبض انبار برای کشاورزان و دولت گفت: معاملات گواهی سپرده یا قبض انبار در بورس کالا از 2 جنبه قابل بررسی است؛ اولا که این معاملات به کشاورزان معرفی میشود و آنها می توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند ثانیا اینکه با اجرای روش «قیمت تضمینی» هزینه‌های جانبی دولت در این بخش مانند هزینه‌های انبار داری، حمل‌ونقل، هزینه افت محصول وهزینه‌های ناشی از کیفیت بد محصولات، کاهش خواهد یافت. او افزود:در واقع می توانیم بگوییم که با انجام معاملات گواهی سپرده ذرت هم کشاورزان راضی تر هستند و هم دولت بار مالی کمتری را تحمل خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها