عصر خودرو

بر اساس اعلام گمرک ایران :

ترانزیت کالاهای ممنوع‌الورود، آزاد است

عصر بازار- چندی پیش واردات ۱۳۳۹ قلم کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام شد که بر اساس اعلام گمرک ایران ترانزیت این کالاها ممنوع نیست.

ترانزیت کالاهای ممنوع‌الورود، آزاد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پس از ایجاد مشکلات ارزی در کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای واردات 1339 قلم کالا را ممنوع اعلام کرد که به این ترتیب از آن زمان، ثبت سفارش برای این کالاها انجام نمی‌شود.

    اما آنطور که گمرک ایران اعلام کرده است، ممنوعیت اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص 1339 کالا فقط در رویه واردات است و ترانزیت خارجی این کالاها از طریق ایران برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی بلامانع است.

    این اقدام گمرک در پی نامه انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران انجام شده است، چراکه در پی دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف کالا و انتشار آن در سطح بین المللی، با سوء برداشت از مفاد این دستورالعمل و تلقی کردن ممنوع شدن ورود این دسته از کالاها به ایران، شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل بین‌المللی خارجی به مشتریان خود در تمامی کشورها و همچنین به دفاتر و نمایندگی‌های خود در بنادر مختلف دستور داده‌اند، ضمن رعایت دقیق نکات مربوط به مقررات بین‌المللی، درخصوص ایران از پذیرش و حمل 1339 ردیف کالای یاد شده به ایران خودداری کنند .

    این اخبار نگرانی‌های زیادی را برای شرکت‌های حمل و نقل ایجاد کرده است و شرکت‌های بین‌المللی از ترانزیت این کالاها از طریق ایران خودداری می‌کنند و این مسئله کاهش ترانزیت خارجی را به دنبال خواهد داشت، در حالی که دستورالعمل اعلام شده تنها در خصوص واردات قطعی است.

    در همین راستا، دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد که ممنوعیت در نظر گرفته شده برای 1339 ردیف کالا به هیچ عنوان شامل کالاهای ترانزیت خارجی از طریق ایران نمی‌شود و این فهرست صرفا مشمول ممنوعیت صدور مجوز واردات قطعی به کشور و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است و عبور محمولات مشمول این فهرست از قلمرو ایران مجاز است.

    برچسب ها