عصر خودرو

مرکز فرش علیه آمریکا در مجامع بین المللی اقامه دعوی می کند

عصر بازار- رییس مرکز ملی فرش، اقدام آمریکا در قرار دادن فرش دستباف ایران در فهرست تحریم ها را مغایر با پروتکل های جهانی عنوان کرد و از اقامه دعوی علیه این اقدام رییس جمهوری آمریکا در مجامع بین المللی خبر داد.

مرکز فرش علیه آمریکا در مجامع بین المللی اقامه دعوی می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی وزارت خزانه ‌داری آمریکا (OFAC) ششم تیرماه امسال مجوز واردات پسته، فرش و خاویار ایران را به این کشور لغو کرد.
    «فرشته دست پاک» در حاشیه گشایش نخستین نمایشگاه فرش دستباف تبریز در تهران به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: فرش دستباف ایرانی متعلق به ملت ایران بوده و رئیس جمهوری آمریکا به اشتباه این هنر- صنعت که نماد فرهنگی و مالکیت فکری مردم ایران به شمار می رود را جزو تحریم ها قرار داده است.
    وی اضافه کرد: براساس پروتکل های بین المللی، هر آنچه متعلق به یک ملت است را نمی توان تحریم کرد، بنابراین امیدواریم فرش دستباف ایران را از طریق پروتکل های بین المللی و کنوانسیون هایی که در آن عضو هستیم، از تحریم خارج کنیم.
    رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: خروج فرش دستباف ایران از تحریم های آمریکا، از طریق مرکز ملی فرش و همچنین اتحادیه های ذیربط - که ذی نفعان حوزه فرش اند - پیگیری می شود.
     براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال گذشته صادرات فرش دستباف ایران با رشدی 18 درصدی نسبت به سال 95، به بیش از 424 میلیون دلار رسید.
    فرش ایرانی به 80 کشور جهان صادر می شود و آمریکا - با سهمی 30 درصدی از این صادرات - یکی از مهمترین بازارهای هدف این کالا به شمار می رود.
    تا پیش از اعمال تحریم ها، ایران سالانه 80 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر می کرد که با اعمال تحریم ها این عدد به صفر رسید اما بعد از برجام، دوباره جایگاه خود را پیدا کرد به طوری که در سال 1395 ارز صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا 90 میلیون دلار بود.

    برچسب ها