عصر خودرو

بازار سهام از ابهام خارج شد

پایان رکود ۱۸ ماهه بورس

عصر بازار: بازار سهام در معاملات امروز اگر چه ابتدا گام‌های محتاطانه برمی‌داشت اما در دقایق پایانی پس از اطمینان از متغیرهای سیاسی، تاثیرگذاری دوباره خود را پیدا کرد و صف‌های خرید تشکیل شد.

پایان رکود ۱۸ ماهه بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس ، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با 238 واحد افزایش به رقم 69 هزار و 433واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با 98 واحد رشد عدد 28 هزار و 530 واحد را برای خود ثبت کرد.

    شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش 168 واحدی از 79 هزار و 807 واحد گذشت.

    براساس این گزارش شاخص اول بازار بورس نیز با رشد 146 واحدی به رقم 49 هزار و 975 واحد دست یافت و در عین حال شاخص بازار دوم با 656 واحد افزایش عدد 144 هزار و 19 واحد را تجربه کرد.

    همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) در پایان معاملات امروز با 3واحد افت رقم 819 واحد را برای خود ثبت کرد.

    گفتنی است ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 398 میلیارد و 240 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 812 میلیون سهم در 99 هزار نوبت خرید و فروش بود.

    امروز 3 نماد معاملاتی تاپیکو با 85 واحد، پالایش نفت اصفهان با 60 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 45 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

    همچنین نماد معاملاتی بانک ملت و صنایع پتروشیمی خلیج فارس هر یک به میزان 49 واحد و ملی صنایع مس ایران با 30 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    براساس این گزارش امروز نماد معاملاتی شرکت‌های قند قزوین،‌ توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی،‌گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، آینده سازان بهشت پارس، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، فراورده‌های غذایی و قند چهارمحال، بیمه کارآفرین، ملی صنایع مس ایران، ‌بانک سینا، چینی ایران، آلومینیوم ایران،‌لنت ترمز ایران، ‌بیمه ملت، شیشه و گاز، فرآورده‌های نسوز پارس، آبسال، سرمایه‌گذرای پارس توشه، توسعه صنایع بهشهر،‌ بیسکوئیت گرجی، صنایع کاشی و سرامیک سینا، تولیدی کاشی تک سرام، قند اصفهان، بیمه دانا، پتروشیمی  جم، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، ‌نوسازی و ساختمان تهران، قند شیروان، قوچان و بجنورد از سوی ناظر بازار متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی کرمانشاه، ‌سرمایه‌گذاری سایپا، پارس سوئیچ، سالمین،‌ آهنگری تراکتورسازی ایران، ایران خودرو دیزل، رادیاتور ایران و قند قزوین طی معاملات امروز بازگشایی شدند.

    بر اساس این گزارش، امروز بازار رفتاری طبیعی از خود نشان داد این درحالی بود که به دلیل وجود ابهام‌های اساسی در ساعات نخست و میانی بازار سهام معامله‌گران با رفتاری محتاطانه و توام با بیم و امید در بازار گام برداشتند.

    در عین حال اقدام متولی بازار سهام در تغییر دسته‌های سفارش‌های پنهان و تاکید بر واقعی بودن 30 درصدی این سفارش‌ها در سامانه معاملات کارگزاری‌ها مورد توجه سهامداران بود.

    با افزایش خوش‌بینی‌ها و اطمینان از توافق هسته‌ای در دقایق پایانی بازار سهام امروز آرام آرام رویه بازار تغییر و به اصطلاح خود را پیدا کرد. به طوری که با وجود نگرانی برخی معامله‌گران از تکرار تجربه عرضه‌های بی‌محابا پس از پایان مذاکرات در گذشته و از دست رفتن بازدهی‌های به دست آمده در روزهای اخیر؛ اما با این حال با افزایش امیدواری و اطمینان از حل مناقشه هسته‌ای کشور با غرب و امکان حذف تحریم‌ها دوباره جریان بازار از فروش هیجانی به خرید تبدیل شد.

    ارزش و حجم معاملات امروز بازار سهام نشان ‌می‌دهد پول‌های پارک شده علاقه وافری برای ورود به این بازار داشته و این در حالی است که پس از توافق هسته‌ای و ایجاد زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می توان به ورود دامنه‌دار پول‌های تازه به این بازار با استعداد کشور بیش از پیش امیدوار بود. به این ترتیب می توان گفت دوره رکود 18 ماهه بازار سهام پایان یافته و از این پس فصل جدیدی برای رشد نماگرهای بورسی ایجاد خواهد شد.

    بازار سهام ایران تنها بازاری است که می‌تواند با جذب نقدینگی ‌های سرگردان و به جریان درآوردن صحیح آنها در سرمایه‌گذاری‌های مولد نقش پررنگی در اقتصاد ایفا کرده و این در حالی است که تورم قیمت سهام در این بازار هیچگاه بر تورم جامعه اثرگذار نبوده و از چارچوب ورودی تالار شیشه‌ای فراتر نمی‌رود.

    برچسب ها