عصر خودرو

بازار فولاد در انتظار بازگشت ثبات

به کف قیمتی فولاد چقدر نزدیک شده‌ایم؟

عصر بازار- کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد دیگر شتاب گذشته را نداشته و قیمت‌های پایین موجود عمق چندانی ندارد. با توجه به شرایط کلی در بازار احتمال نزدیک شدن نرخ‌های مورد معامله به کف قیمتی شدت گرفته که می‌تواند سیگنال مهم و مثبتی برای کل بازار با تثبیت نرخ ها تلقی شود.

به کف قیمتی فولاد چقدر نزدیک شده‌ایم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد دیگر شتاب گذشته را نداشته و قیمت‌های پایین موجود عمق چندانی ندارد. با توجه به شرایط کلی در بازار احتمال نزدیک شدن نرخ‌های مورد معامله به کف قیمتی شدت گرفته که می‌تواند سیگنال مهم و مثبتی برای کل بازار با تثبیت نرخ ها تلقی شود.

    با آغاز به کار بازار فولاد در هفته جاری شاهد کاهش محدود قیمت‌ها هستیم ولی جنس این افت نرخ‌ها تا حدودی با گذشته تفاوت دارد زیرا به تمام عرضه‌ها سرایت نکرده بلکه نشان‌دهنده رقابت بین فروشندگان برای کسب مشتری با کاهش قیمت‌های پیشنهادی است. در صورت حذف این قبیل کالاهای ارزان‌قیمت در بازار‌، می‌توان به تثبیت بازار و بازگشت جریان غالب فروش به کانال‌های اصلی امیدوار بود که از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد. به عبارت ساده‌تر می‌توان از نزدیک شدن قیمت‌ها به کف بنیادین آن در بازار داخلی خبر داد که رخداد بسیار مهمی به شمار می‌آید و البته نیاز به تحلیل و تفسیر بیشتری دارد.

    در بازار قراضه شاهد کاهش عرضه‌ها و پایین بودن سطح قراضه مرغوب در انبارها هستیم که باعث شد تا قیمت این کالا در هفته گذشته نوسان داشته باشد. با توجه به کاهش جمع آوری و عرضه این کالای مهم در روزهای سرد سال به نظر می‌رسد کف قیمتی این ماده اولیه کشف شده باشد. بنابراین باید از این پس منتظر تثبیت قیمت شمش باشیم. هرچند که هم‌اکنون با متوسط 1000 تومان در هر کیلوگرم در حال نوسان است. در صورت تثبیت بهای شمش قطعاً کف قیمتی انواع میلگردهای نوردی در مدت کوتاهی شناسایی خواهد شد که این سیکل می‌تواند در نهایت کف قیمتی را در بازار فولاد تعیین کند.

    از سوی دیگر کارخانجات ذوب آهن اصفهان و فولاد نیشابور نیز به نظر می‌رسد که به فکر مدیریت بازار هستند تا قیمت‌ها از سطوح پایین فعلی کمتر نشود. با توجه به شائبه مدیریت بازار از سوی این تولیدکنندگان مطرح‌، می‌توان به تثبیت قیمت‌ها امیدوار بود. این در حالی است که در صورت تثبیت قیمت این تولیدکنندگان مادر ، تولیدکنندگان نوردی نیز تلاش خواهند داشت تا از این شرایط با رقابت منفی و کاهش قیمت‌های پیشنهادی سود جسته و با کاهش قیمت‌های خود‌، حجم فروش خود را افزایش دهند.

    البته تثبیت بهای شمش اجازه نخواهد داد تا این رویکرد با قدرت چندانی پیگیری شود زیرا نرخ‌های فروش از قیمت تمام‌شده پایین‌تر خواهد رفت که رخدادی غیرقابل باور به شمار خواهد رفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها