عصر خودرو

معاون وزیر صنعت مطرح کرد:

جایزه صادراتی کمک به رونق صنعت فولاد کشور

عصر بازار- معاون وزیر صنعت برقراری جایزه صادراتی را از جمله راهکارهای کمک به رونق صنعت فولاد کشور دانست.

جایزه صادراتی کمک به رونق صنعت فولاد کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهدی کرباسیان با اشاره به رکود در صنعت فولاد گفت: خدمت معاون اول رئیس جمهور این نگرانی منتقل شد و در این راستا یکی از پیشنهادات به روشن شدن مجدد چراغ های حوزه مسکن باز می گردد.

    وی با بیان این مطلب افزود: البته حوزه مسکن تنها مبتنی بر فولاد نیست و با رونق گرفتن مسکن، 90 شغل و صنعت به طور مستقیم و غیر مستقیم در گیر می شوند و فولاد نیز بخشی از این کل خواهد بود.

    کرباسیان در ادامه با اشاره به اینکه رشد اقتصادی چین از دو رقم به زیر 7 درصد رسیده است، گفت: یکی از اقدامات چین برای خروج از بحران رکود، اختصاص جایزه صادراتی به منظور ارتقای صنعت فولاد در این کشور بود، چین میزان جایزه صادراتی را به حدی رسانده که طی 8 ماه گذشته، 30 میلیون تن صادرات سالانه را به حدود 100 میلیون تن رسانده است.

    وی ادامه داد: اکثر کشورها از جمله کشورهای همسایه حتی امریکا نیز عوارض بر واردات را افزایش دادند و به رقم هایی نزدیک به 30 تا 40 درصد رساندند ولی در کشور ما هنوز نرخ تعرفه واردات بین 15 تا 20 درصد است.

    وی در ادامه این گفت وگو افزود: معتقدیم در این رابطه باید همچنین تسهیلاتی ارائه شود تا کالا مدت دار فروخته شود و واحدهای فولاد نیز کالای بیشتری تولید کنند.

    کرباسیان تصریح کرد: در حوزه صادرات باید جایزه صادراتی برقرار شود البته تا سال 92 صادرات به صورت کوپنی انجام می شد یعنی صادر کننده با اجازه وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانست اقدام به صادرات کند که این سیاست غلط مانع رشد صادرات فولاد شده بود اما خوشبختانه با برداشته شدن این قانون، سال گذشته نزدیک به 3 میلیون تن فولاد صادر شد و تا پایان امسال هم پیش بینی می شود با وجود همه مشکلات، میزان صادرات خوب باشد.

    این مقام مسوول با بیان اینکه حمایت صادراتی نه فقط زمینه افزایش صادرات و تأمین ارز را فراهم می کند بلکه کمک می کند تا در بازارهای جهانی نیز حرکت جدی داشته باشند، گفت: علاوه بر این موارد ما معتقدیم هزینه های تولید نیز باید کاهش یابد، و باید پذیرفت فولاد از جمله شاخص های مهم در توسعه یافتگی کشورها است. در حالیکه ما زیر 250 کیلو مصرف فولاد داریم با توجه به اینکه ایران یک کشور زلزله خیز است البته پیش بینی می شود در سال 1404 این رقم به 400 کیلوگرم برای هر نفر برسد.

    وی خاطر نشان کرد: دولت برای حمایت از معیشت مردم و اقتصاد کشور بر افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم اصرار دارد که سیاستی درست است ولی این سیاست با تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی تناقض دارد درحالیکه چرخه تولید باید بچرخد.

    کرباسیان با بیان اینکه دولت نرخ تورم را به زیر 15 درصد رسانده اما ما بعنوان تولید کننده معتقدیم رکود نیز باید برداشته و اشتغال ایجاد شود، گفت: با تصمیماتی که در شورای عالی پول و اعتبار طی هفته گذشته گرفته شد شاهد افزایش نقدینگی خواهیم بود به عنوان مثال اجازه باز کردن ال سی ریالی مدت دار فراهم می شود تا کارخانه ها بتوانند کالای خود را بفروشند و از بانکها نقدینگی بگیرند و بدین صورت چرخ صنعت می چرخد و این اقدام در صورت عملی شدن یک گام به جلو است.

    وی خاطرنشان کرد: امروز جابجایی پول با خارج از کشور تنها از طریق صرافی ها انجام می شود و سیستم بانکی نمی تواند از طریق سیستم بانکی بین المللی وارد عمل شود که امیدواریم با برداشتن تحریم های ظالمانه طی یک ماه آینده عملیات بانکی ما با بانک های بین المللی چرخش پیدا کند و یکی دیگر از مشکلات صادراتی صنایع از جمله صنعت فولاد رفع شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو