عصر خودرو

یک کارشناس حوزه ارز :

تغییر ارز گزارشگری در مسیرIFRS

عصر بازار- یک کارشناس حوزه ارز با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: در بخش صورت‌های مالی به سمتی رفته‌ایم که علاوه بر اجرایی کردن الزامات IFRS، به سمت تبدیل نوع ارز محاسباتی از دلار به یورو حرکت کنیم.

تغییر ارز گزارشگری در مسیرIFRS
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، پویا فرج‌الهی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با نوسانات ارزی اظهار داشت: در ماه‌های گذشته دو اقدام مهم در حوزه ارزی انجام شد که یکی تبدیل ارز گزارشگری از دلار به یورو و دیگری ابلاغ بخشنامه‌های جدید ارزی برای جلوگیری از نوسانات بازار بود.

    رییس اداره ارزی موسسه مالی و اعتباری ملل درباره تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو گفت: با توجه به الزامات بین‌المللی در عرصه بانکی یکی از مسیرها برای ادامه حرکت، استانداردهای بین‌المللی حسابداری مالی است.

    وی با بیان اینکه الزاماتی در بانکداری بین‌الملل وجود دارد که رعایت نکردن آنها تبعاتی برای کشور خواهد داشت، افزود: یکی از این الزامات IFRS بوده که بانک مرکزی طی چند سال گذشته در حال تدوین سیاست‌های این بخش است و بسیاری از بانک‌ها آن را اجرایی کرده‌اند. فرج‌الهی تصریح کرد: در بخش صورت‌های مالی به سمتی پیش رفته‌ایم که علاوه بر اجرایی کردن الزامات مورد نظر IFRS، به سمت تبدیل نوع ارز محاسباتی از دلار به یورو حرکت کنیم.

    این کارشناس حوزه ارزی ادامه داد: سال‌هاست که به دلیل تحریم‌های یکجانبه‌ای که علیه کشور اعمال شده ارز دلار برای ما عملیاتی نیست و بالطبع باید سایر ارزهای جهان روا مانند یورو را در بررسی و ارائه آمارهای حسابداری مدنظر قرار دهیم که قابل استناد و گزارشگری باشد.

    فرج‌الهی با اشاره به دیگر اقدام انجام شده در این حوزه اظهار داشت: دولت و بانک مرکزی از ابتدای سال سیاست‌های ارزی را در نظر گرفتند که با توجه به اختلاف قیمت ارزی ایجاد شده بین نرخ رسمی و بازار آزاد این سیاست‌ها نیاز به اصلاح داشت.

    وی با بیان اینکه سیاست اولویت‌بندی کالایی باید زودتر اجرایی می‌شد، تصریح کرد: وقتی قیمت ارز تک‌نرخی به سمت پایین باشد مسیر را برای غیر بازرگانان برای واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت مهیا خواهد کرد و با اختصاص دلار 4200 تومانی برای همه کالاها با حجم زیاد واردات مواجه شدیم. رییس اداره ارزی موسسه مالی و اعتباری ملل تاکید کرد: ارز به نرخ رسمی باید تنها به کالاهای اساسی تخصیص داده شود و سایر کالاها با ارز در نرخ‌های دیگری وارد کشور شود.

    برچسب ها