عصر خودرو

جای خالی ارزش گذاری شرکت ها بر اساس بازده سرمایه گذاری

عصر بازار- در جلسه نقد کتاب مبانی خلق ارزش برای ارزش گذاری شرکت ها، مدیرعامل فرابورس ایران از فقر دانش در این حوزه انتقاد کرد.

جای خالی ارزش گذاری شرکت ها بر اساس بازده سرمایه گذاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس ایران، در جلسه نقد کتاب «مبانی خلق ارزش برای سهامداران و ارزشیابی شرکت» که روز گذشته به همت مرکز مالی ایران و شرکت فرابورس ایران برگزار شد، ضمن تجلیل از احمدپویان فر، مولف این کتاب به بحث ارزش گذاری شرکت ها پرداخت و گفت: استفاده از مفهوم و عبارت «خلق ارزش» بعد از بحران مالی 2008 در ادبیات مالی از فراوانی بیشتری برخوردار شد. در این میان صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی که پروژه ها و شرکت های هدف خود را تا قبل از انتشار اوراق بدهی، تامین مالی کرده بودند به شدت اهرمی شده بودند.

    او افزود: پس از این بحران، صندوق های سرمایه گذاری جایگاه ویژه ای برای تامین مالی پروژه ها پیدا کردند. زیرا بازپرداخت وام ها برای بسیاری از شرکت ها، به خصوص شرکت های کوچک و متوسط دشواری به همراه داشت. در این مرحله، شرکت ها برای تامین مالی به جای شناسایی سود حاصل از فاینانس، به مقوله ای روی آوردند که سود ثابت نداشت و مجبور شدند برای جبران سود از دست رفته از بازده سرمایه گذاری استفاده کنند.
    هامونی خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه ایران به خصوص در حوزه سیاست گذاری و قانون نویسی شرکت ها، این روش به صورت جدی شناخته نشده است و برای ارزش گذاری شرکت ها عموما از روش محاسبه NAV استفاده می شود.
    مدیرعامل فرابورس ایران گفت: در حوزه ارزش گذاری استارتاپ ها در ایران نیز فقر دانش ارزش گذاری به وضوح دیده می شود. بسیاری از شرکت هایی که برای پذیرش به فرابورس مراجعه می کنند، با این مشکل مواجه هستند. حال این کتاب را می توان کتابی تخصصی در این حوزه دانست که بخش زیادی از فقر دانش ارزش گذاری شرکت ها می پوشاند و با نمونه عملی که از ابتدای کتاب دنبال می شود، تلاش دارد موضوع ارزش گذاری را در سطح علمی جا بیندازد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها