عصر خودرو

خروج آمریکا از برجام ریسک‌هایی برای اقتصاد جهانی دارد

عصر بازار- واحد اطلاعات اکونومیست اعلام کرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، این کشور را به سمت بازارهای آسیایی سوق خواهد داد.

خروج آمریکا از برجام ریسک‌هایی برای اقتصاد جهانی دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در هشتم می سال جاری با اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد تحریم‌ها علیه این کشور را باز خواهد گرداند. با این حال طرف های دیگر توافق یعنی اتحادیه اروپا، آلمان، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه اعلام کرده‌اند خواستار حفظ این توافق هستند.

    اتحادیه اروپا با اتخاذ موضعی سرسختانه در برابر آمریکا با استفاده از قانون سال 1996 گفته است که از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران از تحریم‌های آمریکا محافظت فعالانه به عمل خواهد آورد. با این حال به نظر می‌رسد که این کار برای اروپا دشوار باشد چرا که احتمالا برخی از اعضا که روابط مالی و اقتصادی گسترده‌ای با آمریکا دارند با تقابل با امریکا مخالفت خواهند کرد.

    واحد اطلاعات اکونومیست پیش بینی کرده است شرکت‌های بزرگ اروپایی دست از بازار بزرگ آمریکا نخواهند کشید اما احتمال همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپایی با شرکای ایرانی وجود دارد. با این حال به دلیل عقب نشینی شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در ایران نیز محدودتر شده و این باعث تمرکز بیشتر ایران بر کشورهای آسیایی خواهد شد.

    اکونومیست با اشاره به خطر رکود در اقتصاد ایران و کاهش ارزش ریال، بر ضرورت آزادسازی ها و اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشور برای مصون ماندن یا کاستن از تبعات کاهش صادرات نفتی تاکید کرده است و مقابله با جریان های تندرو را الزامی دانسته است.

    واحد اطلاعات اکونومیست پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه امسال به 2.8 درصد و سال آینده به 3 درصد برسد و تورم نیز به ترتیب در سطوح 9.5 و 9.8 درصدی خواهد بود.

    اکونومیست در ادامه گفته است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ریسک‌های ژئوپلتیکی را نیز افزایش خواهد داد. تنش های منطقه خاورمیانه هم چنین منجر به افزایش بیش از پیش بهای نفت خواهد شد. اعلام خبر خروج آمریکا از برجام برای اولین بار از سال 2014 باعث شده تا بهای هر بشکه نفت به بالای 75 دلار برسد.

    از سوی دیگر روزهای پرتلاطمی در انتظار کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد بود. این نوسانات شامل نارضایتی‌های اجتماعی از شرایط اقتصادی نظیر بیکاری و مالیات‌های بالا و هم چنین افزایش رشد اقتصادی و تقویت زیرساخت‌ها خواهد بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو