عصر خودرو

رییس اتاق بازرگانی ایران :

حذف موانع داخلی فعالان اقتصاد

عصر بازار- رییس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: تقاضای جدی تجار این است که دولت در مقابل ایجاد موانع خارجی‌٬ موانع داخلی را حذف کند.

حذف موانع داخلی فعالان اقتصاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اقتصاد ایران این روزها در حال گذران شرایط خاص است و عدم تعادل‌های موجود در زمینه‌های مختلف که زمانی می‌توانست با درآمدهای نفتی و منابع خدادادی پوشش داده شود امروز بیش از پیش احساس می‌شود تا با محدودیت این منابع تصویر ناکارآمد برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت ما را نمایان کند.

    وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه اخیر با اعضای کابینه و رییس‌جمهور دوباره بر تولید و داشتن نقشه راه و ضرورت تقویت بخش خصوصی تاکید نمودند، اما متاسفانه باید معترف شویم که در این امر از دقت و جدیت کافی برخوردار نبوده‌ایم و عدم وجود برنامه‌ریزی‌های مناسب و بخش خصوصی قوی برای‌مان پاشنه آشیل شده است.

    شافعی تاکید کرد: امروز بیش از پیش اثرات عدم اصلاح ساختارهای معیوب که حاکم بر اقتصاد کشور است کاملا قابل رویت بوده که یکی از آنها بازار ارز و تقاضای ارز در بازار برای واردات مواد اولیه و تامین ماشین آلات صنعتی است که کشور را با یک تقاضای کاذب و بیش از حد نرخ ارز روبرو کرده است.

    رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شرایط کشور امروز طبیعی نیست و باید تصمیماتی اتخاذ شود که ضمن تاکید بر مقررات جاری کشور در بخش‌هایی که می تواند به بخش خصوصی و تولیدی کمک کند ورود پیدا کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به تنگناهای اعتباری و مالی دولت اشراف دارد اما دولت باید در این شرایط نقش خود را قبول کند و به کنترل هزینه‌های خود بپردازد و دایره تصمیم‌گیری‌های دولتی را بازتر کند.

    رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: هر زمان در کشور با مشکلی مواجه شده‌ایم سخت افزار و چارچوب‌های سازمانی را ایجاد کرده و به پیچیده‌تر شدن بروکراسی اداری کمک کرده‌ایم که در این شرایط عملا نه تنها قدرت پیش برنده را از این سازمان‌ها گرفته‌ایم که خود این سازمان‌ها را تبدیل به مانعی کرده‌ایم که همان حداقل حرکت اقتصادی کشور را کند کرده و به انحراف کشیده است.

    شافعی ادامه داد: سازمان ها و نهادهای موازی بسیاری ایجاد کرده‌ایم که به شدت به بهره‌وری کل اقتصاد ضربه زده و موجب بخشی از فساد و ناکارآمدی امروز اقتصاد ایران شده که باید برای این سازمان‌ها و نهادها تدبیری اندیشید.

    وی با بیان اینکه شوراهای بسیاری را در اقتصاد ایجاد کردیم تا به هماهنگی نهادها و ارگان ها ورود پیدا کنیم اما نتوانستیم توفیق خاصی پیدا کنیم، گفت: بر اساس دستور مقام معظم رهبری برای تشکیل کمیته سران سه قوه، امیدوارم این نهاد یکی از خاص ترین نهادهای باشد که در این زمینه به وجود آمده باید به این موضوع توجه شود که دایره بسته تصمیم گیری و سیاستگذاری نمی‌تواند به توفیق بیانجامد و اگر به دنبال مشارکت بخش خصوصی در مناسبات اقتصادی هستیم نباید تصمیماتی مانند بازار ارز تنها در اجرا خلاصه شود.

    رییس اتاق ایران تاکید کرد: باید صدای بخش خصوصی شنیده شود و اگر این صدا به حق باشد حق رای آن محفوظ مانده و به اجرا گذاشته شود. وی افزود: با توجه به تحریم‌ها اثرات نامطلوبی را برای کشور پیش‌بینی می‌کنیم، هزینه اولیه کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای افزایش می‌یابد و قدرت رقابت برای فروش محصول در بازارهای داخلی و خارجی کاهش خواهد یافت.

    شافعی تصریح کرد: افزایش حق بیمه ناشی از واردات کالا، مواد اولیه و صادرات محصول، از دست دادن تامین کنندگان رده اول و روی آوردن به تامین کنندگانی که از ظرفیت اعتباری و کیفیت پایین‌تر و قیمت‌های بالاتر برخوردارند، حرکت ناگزیر به سمت واردات ماشین آلات و ابزار هایی که در سطح تکنولوژی جهان قدرت رقابت پذیری لازم را برای تولیدات کشور فراهم نکند، مشکلات ناشی از ارسال و دریافت وجوه مالی و عدم ارتباط بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های داخلی، افزایش 10 تا 20 درصدی هزینه‌های مالی برای فعالان اقتصادی، طولانی‌تر شدن فرآیند مبادلات تجاری کشور، از دست دادن بازارهای صادراتی، کند شدن گردش سرمایه، خواب مواد اولیه و ماشین‌آلات آن هم در شرایط سخت تامین اعتبارات و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصول و از دست رفتن مشتریان داخلی و خارجی مشکلاتی است که در اثر تحریم ها پیش خواهد آمد.

    وی با تاکید بر لزوم توجه به مشکلات داخلی کشور گفت: راه اثرگذار بر محدودیت های حاصل از تحریم مشکلاتی است که به دست خودمان در فضای کسب و کار ایجاد شده و به محض اینکه مشکلی پیش می‌آید به همین تناسب تنگناها در داخل کشور افزوده می‌شود.

    شافعی ادامه داد: رفع مشکلات داخلی می‌تواند یکی از راه‌های مقابله با تحریم باشد و هر چه موانع خارجی بیشتر شود باید موانع داخلی کمتر شود. شافعی تاکید کرد: تقاضای جدی فعالان اقتصادی این است که در مقابل ایجاد موانع خارجی‌٬ موانع داخلی را برچینیم و راه را برای فعالان اقتصادی در راستای مقابله با تحریم باز کنیم.

    رییس اتاق ایران اظهار داشت: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد فضای کسب و کار در بهار امسال بسیار بدتر از سال گذشته بوده و این در حالی است که تصمیمات داخلی باید تسهیل کننده در مقابل موانع خارجی باشد نه تقویت کننده آن.

    برچسب ها