عصر خودرو

صرفه‎جویی ۳ میلیارد دلاری با تولید برق هسته ای در ۷ سال اخیر

عصر بازار- برق هسته ای با وجود سهم کمتر از ۲ درصدی در میزان تولید برق کشور، تنها از بابت صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی ناشی از تولید برق با انرژی هسته ای، تاکنون ۳.۲ میلیارد دلار صرفه جویی برای کشور به دنبال داشته است.

صرفه‎جویی ۳ میلیارد دلاری با تولید برق هسته ای در ۷ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در تابستان 97 که تولید برق در بخش های مختلف حرارتی و برق آبی با محدودیت های متعددی مواجه شده، تولید برق در بخش هسته ای به صورت مستمر و پایدار ادامه دارد.

    طبق اعلام سازمان انرژی اتمی، واحد یکم نیروگاه اتمی 1000 مگاواتی بوشهر در مجموع از زمان راه اندازی در سال 1390 و بهره برداری تجاری در سال 1392 تا پایان فصل بهار 1397 به میزان 30000 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده و میزان 26727 میلیون کیلووات ساعت برق تحویل شبکه سراسری داده است.

    استفاده از نیروگاه های اتمی موجب صرفه جویی در مصرف نفت و گاز می شود. با توجه به آمارهای تهیه شده در این خصوص نیروگاه اتمی بوشهر در دوره 7 ساله فعالیتش به صورت تجمعی معادل 47 میلیون بشکه نفت که بر اساس قیمت روز نفت خام قابل محاسبه است و معادل میلیاردها دلار در مصرف منابع فسیلی کشور صرفه جویی در بر داشته است. همچنین تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر از ابتدای فعالیت این نیروگاه بصورت تجمعی موجب کاهش انتشار حدود 27 میلیون تن انواع گازهای آلاینده زیست محیطی شده است. کاهش این حجم آلاینده تاثیر بسزایی در آب و هوا و اقلیم کشور دارد.

    در حال حاضر پس از سوخت گذاری سیکل پنجم، نیروگاه اتمی بوشهر با توان 1000 مگاوات به صورت پیوسته و پایدار در تامین بخشی از نیاز سراسری کشور نقشی اساسی ایفا. می کند.

    با احتساب قیمت فعلی حدود 70 دلاری نفت در بازارهای جهانی، میزان صرفه جویی ناشی از عدم مصرف سوخت فسیلی به موجب تولید برق در بخش هسته ای، از ابتدای فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان فصل بهار سال جاری، معادل 3 میلیارد و 290 میلیون دلار بوده است.

    در حال حاضر تنها حدود 2 درصد از برق تولیدی کشور از انرژی هسته ای تأمین می شود. همچنین حدود 10 درصد از نیروگاههای برق آبی، حدود 85 درصد از نیروگاههای حرارتی و حدود 3 درصد از سایر بخش ها (تولیدپراکنده، خود تأمین ها، تجدیدپذیرها و ...) تأمین می شود.

    برچسب ها