عصر خودرو

نزول شاخص سهام در ترافیک مجامع

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را با افت ۱/۶‌ درصدی شاخص کل به پایان رساند.

نزول شاخص سهام در ترافیک مجامع
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این امر در شرایطی شکل گرفت که شمار قابل ملاحظه‌ای از مجامع شرکت‌های بورسی طی هفته مزبور برگزار شد و تعداد قابل توجهی از نمادهای بزرگ نیز در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری شاهد برگزاری مجامع خواهند بود. در این میان همچنان برخی از نمادهای بسته با عدم برگزاری مجامع مواجه شده‌اند که مهم‌ترین‌ آنها نماد متوقف «های وب» است.

    این شرکت در اطلاعیه‌ای برگزاری مجمع خود را شانزده روز دیگر به تعویق انداخت.نماد «های وب» و ده‌ها هزار سهامدار بلاتکلیف آن در کنار برخی نمادهای متوقف بانکی در حال حاضر به معضلی برای بازار تبدیل شده‌اند. در کنار توقف نمادهای متعدد به دلیل برگزاری مجامع بورسی، بازار سهام همچنان با مشکل کمبود نقدینگی و همچنین نگرانی از وضعیت بازار جهانی مواجه است. در همین حال بهای فلزات پایه و نفت خام در بازار جهانی در حال کاهش است. بهای هر بشکه نفت برنت به 72/5دلار رسیده است. بهای هر تن مس نیز حتی برای ساعاتی در معاملات روز گذشته به زیر 6هزار دلار افت کرد.بهای هر تن سرب و روی نیز2هزار و 115دلار و 2هزار و 552دلار گزارش شد. بازار سهام درکنار تحولات مربوط به نقدینگی و همچنین افت بهای جهانی فلزات شاهد تداوم جو ناشی از سردرگمی در مورد تصمیمات ارزی دولت است. در حالی که رسما ارز 4هزار و 200تومانی صرفا برای واردات مواد غذایی و دارو اختصاص یافته است، وضعیت ارز شرکت‌های پتروشیمی و معدنی –فلزی همچنان در چنبره قیمت‌گذاری دولتی باقی مانده است.در این میان نگاه بازار به احتمال اصلاح کابینه و ورود افراد جدید با تفکرات جدید در دولت است. در این شرایط بازار روز چهارشنبه نیز مانند روز سه‌شنبه با تعادل نسبی مواجه بود. روز چهارشنبه شاخص با کاهش 4 واحدی به عدد 107 هزارو 777 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 36 واحدی عدد 18 هزار و 289 واحد را به نمایش گذاشت. در گروه معدنی انتهای هفته شرکت صنعتی و معدنی صبا نور شاهد حضور وزیر صمت بود. روز پنج‌شنبه کارخانه‌های تولید گندله آهن شرکت صبا نور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه با سرمایه‌گذاری داخلی و تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد گستر الماس سقز با سرمایه‌گذاری خارجی واحدهای صنعتی بودند که عملیات اجرایی آنها در مراسمی با حضور مسوولان آغاز شد.

    کارخانه‌های تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش‌بینی 200 شغل مستقیم و 3 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می‌شود.در گروه بیمه‌ای مدیرعامل سابق سرمایه‌گذاری غدیر از هیات وزیران رأی اعتماد گرفت و به‌عنوان رئیس بیمه مرکزی منصوب شد. به گزارش سایت ریاست جمهوری، هیات وزیران به غلامرضا سلیمانی امیری به‌عنوان رئیس بیمه مرکزی رأی اعتماد داد و از خدمات رئیس کل پیشین تقدیر کرد.

    در گروه خودرویی انتشار گزارش‌های سه ماهه نخست 97نشان از وجود مشکل در سود‌آوری شرکت‌ها به‌رغم افزایش تولید دارد. عدم دریافت نرخ‌های جدید فروش سبب زیان شرکت‌های خودرویی و قطعه‌سازی شده است.در این گروه سایپا در عملکرد 3 ماهه 2 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد.  در گروه غذایی شهد خوی سود 1034ریالی را در عملکرد 9ماهه 1114 ریال سود تبدیل کرد. در گروه روغن سازان صنعتی افزایش 9 درصدی قیمت روغن موتور ابلاغ شد. سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده با افزایش 9‌درصدی قیمت روغن موتور موافقت و برای اجرا ابلاغ کرد. در گروه پتروشیمی همچنین گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها رشد سود آوری را نشان می‌دهد.بر این اساس، پتروشیمی خارک 1213 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است.پتروشیمی شیراز نیز طی دوره سه ماهه به ازای هر سهم 57 ریال محقق کرده است. پتروشیمی جم نیز که در 3 ماهه 17910 میلیارد ریال فروش، 4655 میلیارد ریال سود عملیاتی و 4649 میلیارد ریال سود خالص محقق کرد، به ازای هر سهم 484 ریال سود ساخته است.  در مجموع بازار چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 632 میلیارد تومان و در فرابورس به 202میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها