عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که موافقت هیات دولت با تداوم عرضه ذرت و جو در بورس کالا، بورس کالا مسیری برای حمایت از تولید، دستیابی به شفافیت اقتصادی از طریق بورس کالا و فروش ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف سیمان خوزستان از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه و به منظور تداوم اجرای سیاست قیمت تضمینی با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرد.

    در این جلسه که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری برگزار شد، دولت به منظور تداوم اجرای سیاست قیمت تضمینی برای محصولات ذرت و جو، افزایش شفافیت معاملات و کاهش بار مالی دولت، با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرد.

    بر این اساس، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شد مابه‌التفاوت قیمت تابلوی بورس با قیمت تضمینی محصولات فوق‌الذکر را به علاوه کارمزد معامله در بورس، به تفکیک از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال 1397 کل کشور تأمین و پرداخت کند .سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مکلف شد نسبت به بسترسازی، اصلاح ضوابط و مقررات موجود در رابطه با تعیین انبارهای بخش خصوصی و نحوه اخذ تضمین از آنها  و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود محصولات کشاورزی طبق سیاست های وزارت جهاد کشاورزی اقدام کند.

    با همکاری بورس کالا احتمال بروز رانت به صفر می رسد

    معاون وزیر صنعت گفت: اجرایی شدن دستورالعمل جدید صادراتی به منظور الزام به صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی موجب شده تا التهاب بازارها در مسیر کاهش قرار گیرد که با توجه به بن بست صادرات برای واسطه ها، تقریبا می توان گفت که از این پس امکان بروز رانت با همکاری بورس کالا به صفر می رسد.

    جعفر سرقینی عنوان کرد: مصوبه صادراتی جدید در این راستا اجرایی شد که از این پس واسطه ها نتوانند برای کسب سود ناشی از اختلاف نرخ ارز محاسبه شده در قیمت های پایه بورس کالا با نرخ های غیررسمی، محصولات فولادی و فلزی را از کف بازار خریده و آن را صادر کنند.

    وی افزود: با ابلاغ و اجرایی شدن این مصوبه، شرایطی فراهم شده تا محصولات فلزی و فولادی که با دلار 4200 تومانی در بورس کالا عرضه می شود، مستقیم به دست مصرف کننده برسد و از این پس مکانیسمی نباشد که افراد واسطه این محصولات را جمع کرده و به خارج از کشور صادر کنند.

    تاثیر مثبت محدود شدن صادرات از مسیر تولیدکنندگان بر بازار داخلی

    مدیرعامل بورس کالا گفت: محدود شدن صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی یا نماینده آنها، به منظور حمایت از بازار داخلی و تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی در حوزه‌های فلزی و پتروشیمی یک روش بهینه است.

    حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه عده‌ای با استفاده از خلأهای موجود، محصولات را به‌صورت خام صادر می‌کنند، افزود: بر این اساس مقرر شد برای جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی، صادرات مواد اولیه صنایع پایین‌دستی از سوی واحدهای تولیدی عرضه‌کننده در بورس کالا و با ارائه تاییدیه رسمی به اشخاص حقیقی و حقوقی از واحدهای تولیدی (بالادستی) محصول انجام شود.

    مدیرعامل بورس کالا تاکید کرد: به منظور حمایت از بازار داخلی و تولیدکنندگان در صنایع تکمیلی در حوزه‌های فلزی و پتروشیمی، محدود شدن صادرات تنها از مسیر تولیدکننده اصلی یا نماینده آنها یکی از رویکردهای مطلوبی است که به طور قطع تاثیرات خوبی بر بازار داخلی بر جا می‌گذارد.

    مصوبه اخیر صادراتی؛ گامی در جهت کاهش رانت/ بورس کالا مسیری برای حمایت از تولید

    رییس اتحادیه آهن و فولاد گفت: اجرایی شدن مصوبه اخیر صادراتی قدم مثبتی در جهت شفافیت بازار، جلوگیری از التهاب و حمایت از تولیدکنندگان است. این تصمیم به دلیل نظارتی که ایجاد می‌کند، سهم به سزایی در کاهش رانت و قاچاق خواهد داشت.

    محمد آزاد اجرای این تصمیم را به نفع تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: پیش از این برخی تجار محصولات داخلی را با نرخ پایینتر (با قیمت دولتی) از بورس کالا خرید و صادر می‌کردند، اما به کمک دستورالعمل حاضر جلوی این اقدام گرفته می شود.

    وی اجرای این مصوبه را در جهت حمایت از تولیدکنندگان و استفاده آنها از مابه‌التفاوت نرخ دلار دولتی و آزاد در صادرات عنوان کرد و گفت: معتقدم تولیدکنندگان با رشد ظرفیت تولید می‌توانند حتی حجم صادرات خود را افزایش دهند. بهتر است در این خصوص (صادرات) محدودیتی برای تولیدکنندگان قایل نشویم تا آنها بتوانند از مزیت ایجاد شده در جهت تولید بیشتر  بهره ببرند. 

    قیمت‌گذاری "رانت" می‌آورد/دستیابی به شفافیت اقتصادی از طریق بورس کالا

    نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: تمام هدف دولت در حوزه اقتصاد ایجاد شفافیت است که خوشبختانه بورس کالا در دوران فعالیت خود توانسته است آن را تامین کند.

    حسین سلیمی افزود: با مکانیسم هایی که در بورس کالا وجود دارد و با تکیه بر شفافیتی که در آن هست به راحتی می توان هویت خریداران و فروشندگان محصولاتی که عرضه می شود را مشخص کرد تا دلالان وارد معاملات نشوند.

    وی با اشاره به این که در دوره فعالیت بورس کالا رانت و فساد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است گفت: اگر به دوره قیمت گذاری محصولات بازگردیم دوباره عده ای با در دست داشتن توصیه نامه ها و سفارش ها به دنبال رانت می افتند.

    شناسایی متقاضیان واقعی آلومینیوم با همکاری بورس کالا

    دبیر سندیکای آلومینیوم از برگزاری نشست های همفکری با مسئولان بورس کالا جهت طرح و بررسی مسایل و مشکلات موجود در این صنعت از جمله پالایش متقاضیان خرید مواد اولیه و همچنین از آمادگی این سندیکا برای شناسایی واحدهای فعال خبر داد.

    ابوالفضل رضایی گفت: سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اعلام آمادگی کرده که حاضر است در کنار بورس کالا به شناسایی واحدهای فعال کمک کند و شرکت‌ها را بسته به نوع تولید مواد اولیه مصرفی دسته‌بندی و به بورس کالا معرفی کند تا از این طریق ضمن نظارت بر نوع مصرف این واحدها، چنانچه تخلفی اتفاق افتاد به بورس کالا اطلاع داده شود.

    وی با بیان اینکه پالایش متقاضیان خرید کالا از بورس می‌تواند به برطرف کردن تقاضا و افزایش قیمت کاذب که در قیمت مواد اولیه به‌وجود آمده است کمک کند، افزود: انجام این اقدامات می‌تواند کمک کند که اشتغال را در شرایط فعلی حفظ کنیم.

    برای تنظیم بازارها از ابزارهای مالی بورس کالا بهره ببریم

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است، بورس کالا با استفاده از ابزارهای مالی که در اختیار دارد، می تواند دولت را در کنترل نوسانات بازارهای مختلف و بازگرداندن آرامش به این بازارها کمک کند.

    عزت‌الله یوسفیان ملا عنوان کرد: دولت می تواند با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا در راستای سامان بخشی به بازارهای مختلف از جمله ارز و سکه و سایر کالاهای مهم و استراتژیک اقدام کرده و نوسانات و التهابات بازار را کنترل کند تا به این ترتیب بتواند این بازارهای نابه سامان را به سمت ثبات و آرامش هدایت کند؛ البته این اتفاق طی سال های گذشته افتاده و دولت همواره برای آزادسازی قیمت کالاها و تنظیم بازارها در حوزه‌های فولاد، فلزات، پتروشیمی و فرآورده های نفتی از بورس کالا بهره برده است.

    وی افزود: بورس کالا با استفاده و به کارگیری از ابزارهای مختلف مالی که در اختیار دارد در پوشش ریسک نوسانات قیمتی موجود در بازارها و همچنین توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور مفید است اما این در شرایطی است که فعالان اقتصادی و صنایع وهمچنین مسوولان به خوبی از کارکردهای ابزارهای مالی بورس کالا مطلع باشند.

    مکانیسم بورس کالا به رشد تولید گندم باکیفیت کمک می کند

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر دولت گندم را براساس کیفیت از کشاورزان خریداری کند هم منصفانه بوده و هم به نفع کشاورزان و بخش کشاورزی است که به منظور شفاف سازی قیمت و تفکیک محصولات از نظر کیفیت، بورس کالا بهترین بستر معاملاتی است.

    نور محمد تربتی‌نژاد گفت: عرضه گندم در بورس کالا به کشاورزان دلگرمی می دهد چراکه آنها به جای روبه رو شدن با واسطه ها، محصولاتشان را در بستری امن عرضه می کنند و از طرفی بار مالی دولت نیز در خرید تضمینی گندم با استفاده از بورس کالا کاهش می یابد؛ از این رو عرضه گندم در بورس کالا به نفع دولت و مردم است.

    وی افزود: از سوی دیگر ورود گندم به بورس کالا موجب شفاف سازی قیمت ها شده و در نهایت به نفع کشاورزان تمام می شود بنابراین اگر گندم در بورس عرضه شود، به تناسب کیفیت و قیمت به مصرف‌کننده تحویل داده می‌شود که با این اقدام خواسته گندم‌کاران برآورده خواهد شد.

    برای حمایت از نخلداران، خرما در بورس کالا عرضه شود

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد :نخلداران با مشکلات زیادی از قبیل کم آبی و حضور واسطه ها در این بازار مواجه هستند که با عرضه پر حجم خرما در بورس کالا شاهد واقعی شدن روند معاملات، افزایش انگیزه تولید و حمایت از آنها خواهیم بود.

    سید راضی نوری گفت: طی چند سال اخیر شاهد رشد عرضه انواع محصولات کشاورزی از قیبل گندم، جو، ذرت، زعفران، شکر و ... در بورس کالا بوده ایم که چند سال بعد با شفافیت معاملات این کالاها به واسطه عرضه در بورس روبه رو می شویم اما خرما از جمله محصولاتی بوده است که از قافله عرضه های مستمر و پر حجم در بورس عقب افتاده است.

    به گفته نوری، مهم‌ترین مزیت عرضه خرما در بورس کالا حذف واسطه‌ها است به طوریکه نخلداران با عرضه خرما در بورس کالا و ایجاد شفافیت در این بازار می توانند محصولشان را به طور مستقیم روی تابلوی بورس ببرند و سود اصلی از فروش خرما را نصیب خود کنند.

    فروش 500 میلیارد ریال اوراق سلف سیمان خوزستان

    پس از تامین مالی موفق دو شرکت سیمان شرق و سیمان سپاهان در سه ماهه نخست سال جاری به ارزش نزدیک به 500 میلیارد ریال، در هفته گذشته شرکت سیمان خوزستان 500 میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد سیمان تیپ 5 تولیدی خود را در بورس کالا به فروش رساند.

    عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سیمان تیپ 5 شرکت سیمان خوزستان در نماد «عخوز» به تعداد 408 هزار و 496 قرارداد و با قیمت یک میلیون و 224 هزار ریال در هر قرارداد یک تنی، از طریق شرکت کارگزاری امین آوید از ساعت  10 روز چهارشنبه 27 تیر ماه آغاز شد که کل این اوراق به فروش رفت

    برچسب ها