عصر خودرو

بیش از دو‌سوم جریان نقدینگی در «پارس» به گردش درآمد؛

روز‌ تک‌نمادی بورس تهران

عصر بازار- معاملات بورس تهران طی آخرین روز از هفته جاری دو نیمه متفاوت داشت. شاخص کل سهام در ابتدای معاملات دیروز به دنبال رشد عمومی تقاضا افزایش ۴۰۰ واحدی را به نمایش گذاشت؛ اما در ادامه با فشار فروش در اغلب نمادها عقب‌نشینی کرد و در نهایت با برآیند صفر درصدی مواجه شد. در تردد پرترافیک شرکت‌ها برای برگزاری مجمع سالانه و عدم‌اطمینان سهامداران به سیاست‌های ارزی و روند قیمت‌های جهانی، به نظر می‌رسد بهانه برای حرکت بخشی از منابع پولی برای کسب سود موقت در نمادهای مستعد مهیا بود.

روز‌ تک‌نمادی بورس تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اما از این مهم‌تر، توجه تام بازار به تک‌نماد تازه‌وارد پتروشیمی پارس و تخصیص دو سوم جریان وجوه به معاملات این سهم بود. داد وستد 420 میلیارد تومانی در این سهم در حالی بود که بسیاری از بزرگان بازار در فاز اصلاح قرار داشتند.
    پارسایی حقیقی‌های «پارس» پیش از مجمع

    در این هفته شاهد ادامه زنجیروار ‌توقف نمادهای بورسی برای برگزاری مجمع بودیم. این روند از روز سه‌شنبه با توقف 54 نماد در بورس و فرابورس به اوج رسید و طی روز گذشته با توقف 52 نماد ادامه یافت. در این میان، مطابق اطلاعیه ناظر بازار 29 نماد بورسی به دلیل برگزاری مجمع در پایان معاملات دیروز متوقف شدند که از جمله آنها، توقف نماد پرتقاضای پتروشیمی پارس بیش از بقیه حائز اهمیت بود و معامله‌گران را به تکاپو برای خرید و فروش واداشت.

    کسانی که معاملات بازار سهام را طی این هفته دنبال کردند احتمالا یکی از دغدغه‌هایشان مطالعه و بررسی روند قیمتی نماد «پارس» بوده است. به گواهی ارزش قابل‌ملاحظه صف خرید این نماد، بخش انبوهی از نقدینگی بازار یا جذب این نماد شد یا به اشتیاق خرید این سهم در صف نشست. چنان که در گزارش روز گذشته نیز اشاره شد معاملات ثانویه شرکت پتروشیمی پارس با صف‌ خرید بیش از 4 هزار میلیارد تومانی آغاز شد و تا روز دوشنبه در این صف ایستاد. اما در ادامه با رشد قیمت سهم «پارس» به سطوح بالای مقاومتی یا نوسان محدوده تعادلی، از شدت تقاضای این سهم کاسته شد. پیش از این، انتظار می‌رفت که استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران از این سهم، درهای عرضه «پارس» را از سوی سهامداران عمده این شرکت، آن هم قبل از برگزاری مجمع باز کند.

    در همین راستا، گرچه سهامدار 60 درصدی «پارس» یعنی هلدینگ خلیج فارس اطلاعیه‌ای مبنی بر عرضه 5 درصد دیگر از سهام پتروشیمی پارس را به اطلاع فعالان بازار رساند؛ اما این اتفاق عملا موکول شد به روزهای بعد از مجمع. البته عرضه محدودی در روز دوشنبه از سوی سهامداران عمده این شرکت صورت گرفت؛ اما این حجم سهم، تکافوی تقاضای 4 هزار میلیاردی را نکرد. با وجود تب‌وتاب معامله‌گران بورسی، سرانجام طی روز گذشته، یعنی درست قبل از توقف نماد پتروشیمی پارس به منظور برگزاری مجمع سالانه، با هجوم سهامداران برای شناسایی سود کسب‌شده روبه‌رو شدیم. از سوی دیگر، افزایش بیش از 25 درصدی این سهم طی معاملات پرتراکم «پارس» در 5 روز پس از ورود به بازار، از جذابیت اولیه این نماد کاسته شد و در نتیجه، متقاضیان مشتاق از صف خرید عقب نشستند.

    هر چند مطابق اعلام این شرکت، قرار است 80 درصد از سود شناسایی شده «پارس» طی سال 96 که معادل 400 تومان است بین سهامداران تقسیم شود، اما این موضوع چندان در اولویت خریداران قرار نگرفت. حضور پررنگ سهامداران حقیقی در سمت فروش این سهم طی روز گذشته هم نشان‌دهنده عدم تمایل و ترجیح این دسته از سرمایه‌گذاران برای حضور در مجمع «پارس» است. به این ترتیب، در پایان معاملات دیروز بیش از 419 میلیارد تومان سهم پتروشیمی پارس بین سهامداران دست‌به‌دست شد تا بیش از دو‌سوم جریان وجوه نقد بازار در اختیار این سهم قرار بگیرد. از این منظر، می‌توان گفت که معاملات بورس تهران در واپسین روز این هفته متمرکز بر تک‌نماد «پارس» بوده است.
    ادامه اصلاح کالایی‌ها

    الگوی تقریبا تکرارشونده‌ای بر معاملات دو هفته اخیر بورس تهران حاکم بود. سهام کالامحور بازار با محوریت فلزی-معدنی‌ها که در روزهای رونق ابتدای تیرماه پیشتاز بازار به‌لحاظ رشد قیمت و جذب نقدینگی بودند طی دو هفته گذشته با افت محسوس شاخص مواجه شدند. افت بیش از 8 درصدی شاخص گروه فلزات اساسی و همچنین کاهش حدود 10 درصدی شاخص گروه معدنی نمایانگر این وضعیت هستند. تجدید نظرهای پی‌درپی در سیاست‌های ارزی و ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مکرر در حوزه بازرگانی و بازار ارز از مهم‌ترین‌ مولفه‌های موثر بر سهام این صنایع بزرگ بود. اما نباید از تاثیر جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین و عواقب آن برای بازار فلزات پایه غافل شد. افت قابل‌توجه قیمت فلزات پایه در بازار جهانی نیز بر سهام این دو گروه ممتاز بازار مزید بر علت شد تا اصلاح قیمت‌ سهام وابسته در بورس تهران تداوم یابد.
    تحرکات مثبت در خودرویی‌های کوچک

    در معاملات دیروز که شاخص 27 گروه بورسی از جمله گروه خودرو منفی شد، شاهد تحرکات مثبت در این گروه و تداوم صف‌های خرید برای بنگاه‌های قطعه‌ساز این صنعت بودیم. البته این روند از ابتدای هفته و توامان با ضعف تقاضا در گروه‌های موسوم با کالایی بازار رقم خورد و تا دیروز ادامه یافت. حضور سهامداران خرد در سمت خرید نمادهای این گروه به خصوص در قطعه‌سازانی نظیر سایپا آذین، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان یا نوسان مثبت در نمادهای سایپا آذین، صنایع‌ریخته‌گری‌ایران و فنرسازی‌زر جالب توجه بود.
    حمایت مجدد حقوقی‌ها

    چنان که انتظار می‌رفت سهامداران حقوقی تغییر مالکیت سهام را برای پنجمین روز متوالی به نام خود ثبت کردند. به بیان دیگر در تمام طول این هفته شاهد حمایت قاطع مالکان حقوقی بازار از سهام خود بودند. این روند در روز گذشته با هجوم سهامداران حقیقی برای فروش در نماد پتروشیمی پارس به اوج خود رسید. دیروز در مجموع بیش از 228 میلیارد تومان سهم در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. حدود 80 درصد از این تغییر مالکیت در سهام پتروشیمی پارس رقم خورد. این اتفاق سبب شد تا گروه پتروشیمی در صدر فهرست تغییر خالص مالکیت از اشخاص حقیقی به حقوقی قرار بگیرد. پس از گروه پتروشیمی، بیشترین تغییر مالکیت به پرتفوی مالکان حقوقی به ترتیب در گروه‌های خودرو و بانک رقم خورد. گروه کانه‌های فلزی و فلزات اساسی نیز در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند. در مجموع، اشخاص حقوقی در پایان معاملات دیروز در 22 گروه بورسی بیشتر خریدار بودند تا فروشنده.

    در گروه خودرو همچنان شاهد حمایت سهامداران حقوقی از نماد سایپا بودیم. فعالان حقوقی طی چند روز گذشته نقدینگی قابل‌توجهی را به این نماد تزریق کردند تا روند قیمتی این سهم در محدوده مثبت باقی بماند. در نقطه مقابل، در 8 گروه بورسی هم مالکان حقیقی تغییر مالکیت را به نام خود ثبت کردند. در بین صنایع مورد توجه حقیقی‌ها طی روز گذشته نام صنایعی چون لیزینگ، مخابرات و مواد دارویی به چشم می‌خورد. همچنین گروه‌های سرمایه‌گذاری و کانی‌های غیرفلزی هم با استقبال از سوی سهامداران حقیقی رو‌به‌رو شدند. به لحاظ نمادی هم بیشترین تغییر مالکیت به نام معامله‌گران حقیقی در نماد سایپا آذین رقم خورد. نمادهای فرآوری مواد معدنی و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز با استقبال از سوی سهامداران خرد بازار همراه شدند. علاوه بر این، قدرت خرید مالکان حقیقی و حقوقی در 8 گروه باقیمانده برابر بود و تغییر مالکیتی در این صنایع ثبت نشد.

    برچسب ها