عصر خودرو

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد :

برق در جذب سرمایه‌گذاری از نفت و گاز جلو زد

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد سرمایه‌گذاری جهانی در برق با هزینه بیش‌تر برروی شبکه‌ها در سال ۲۰۱۷ برای دومین سال متوالی از سرمایه‌گذاری در نفت و گاز فراتر رفت.

برق در جذب سرمایه‌گذاری از نفت و گاز جلو زد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی طی سال میلادی گذشته به 1.8 تریلیون دلار بالغ شد که دو درصد نسبت به سال 2016 کاهش داشت. بیش از 750 میلیارد دلار در بخش برق هزینه شد در حالی که 716 میلیارد دلار در تامین نفت و گاز سرمایه‌گذاری شد.

    در گزارش سالانه "سرمایه‌گذاری انرژی جهان" آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: هزینه در بخش برق با سرمایه‌گذاری‌ها در شبکه در راستای حرکت به سوی برقی‌سازی انجام گرفته است.

    بسیاری از کشورها ناچارند در ساخت یا ارتقای شبکه‌های نیروی جدید سرمایه‌گذاری کنند تا نوسانات میان تقاضا و عرضه را که به دلیل رشد رشد نیروی خورشیدی و بادی و خودروهای برقی ایجاد شده‌اند، متعادل سازند.

    بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، با وجود رشد تولید انرژی تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر پس از سال‌ها رشد، در سال 2017 به میزان سه درصد کاهش یافت و ممکن است امسال کاهش بیشتری پیدا کند.

    چین تصمیم گرفته است یارانه‌های نیروگاه‌های خورشیدی جدید را کاهش داده و شمار پروژه‌های جدید را محدود کند که ریسک کندی سرمایه‌گذاری در سال جاری را افزایش داده است.

    فاتح بیرول، مدیراجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: افت سرمایه‌گذاری جهانی در بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر نگران کننده است. این امر ممکن است توسعه انرژی پاک برای تامین امنیت انرژی و اهداف جوی و هوای پاک را در معرض تهدید قرار دهد. در حالی که ما نیاز داریم این سرمایه‌گذاری به سرعت بالا رود، مایوس کننده است که دریابیم ممکن است امسال کاهش پیدا کند.

    همزمان سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی سال گذشته برای نخستین بار از سال 2014 با افزایش قدرت هزینه صنعت نفت و گاز، رشد کرد. سهم شرکت‌های ملی نفت در مجموع سرمایه‌گذاری بالادستی نفت و گاز نزدیک به رکورد بالا ماند و انتظار می‌رود روند مذکور امسال نیز ادامه پیدا کند.

    همچنین سرمایه‌گذاری در بخش هسته‌ای سال گذشته به پایین‌ترین سطح در پنج سال اخیر سقوط کرد زیرا نیروگاه‌های بیشتری نسبت به نیروگاه‌های جدید التاسیس، تعطیل شدند.

    تصمیمات سرمایه‌گذاری نهایی برای نیروگاه‌های زغال سوز برای دومین سال متوالی کاهش یافت.

    برچسب ها