عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

برای حمایت از نخلداران، خرما در بورس کالا عرضه شود

عصر بازار- نخلداران با مشکلات زیادی از قبیل کم آبی و حضور واسطه ها در این بازار مواجه هستند که با عرضه پر حجم خرما در بورس کالا شاهد واقعی شدن روند معاملات، افزایش انگیزه تولید و حمایت از آنها خواهیم بود.

برای حمایت از نخلداران، خرما در بورس کالا عرضه شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید راضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: طی چند سال اخیر شاهد رشد عرضه انواع محصولات کشاورزی از قیبل گندم، جو، ذرت، زعفران، شکر و ... در بورس کالا بوده ایم که چند سال بعد با شفافیت معاملات این کالاها به واسطه عرضه در بورس روبه رو می شویم اما خرما از جمله محصولاتی بوده است که از قافله عرضه های مستمر و پر حجم در بورس عقب افتاده است

    وی درباره جایگاه تولید خرما در خوزستان گفت: خوزستان از نظر تولید خرما زمانی برای خود جایگاهی داشت اما متاسفانه جایگاه آن به دلیل مسایل آب رسانی کاهش یافته و باید انگیزه ای برای تولیدکنندگان این بخش در نظر گرفت تا حداقل در این شرایط واسطه ها نتوانند سود اصلی از دسترنج نخلداران را ببرند. از این رو باید ظرفیت و قابلیت استان خوزستان در تولید انواع خرما را شناسایی و  تولید آن ترویج شود.

    به گفته نوری، مهم‌ترین مزیت عرضه خرما در بورس کالا حذف واسطه‌ها است به طوریکه نخلداران با عرضه خرما در بورس کالا و ایجاد شفافیت در این بازار می توانند محصولشان را به طور مستقیم روی تابلوی بورس ببرند و سود اصلی از فروش خرما را نصیب خود کنند.

    وی با بیان اینکه بازار خرما بعضا در تصاحب برهی واسطه ها قرار می گیرد، افزود: عرضه همه محصولات کشاورزی در بورس به نفع کشاورزان است به طوریکه همه محصولات  غذایی و کشاورزی باید  وارد بورس کالا شود تا تولید کننده به این نتیجه برسد با افزایش کیفیت محصولش می تواند درآمد بالاتری کسب کند این اتفاق به توسعه صنعت کشاورزی کمک خواهد کرد.

    این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد:خرما محصولی گرمسیری است که تولید آن در کشور ما به بیش از ١،٥ میلیون تن در سال می‌رسد که با افزایش تعداد دوره‌های آموزشی و توسعه اقدامات مربوط به حوزه فرهنگ‌سازی می‌توانیم انواع خرما را در بورس کالا پذیرش و عرضه کنیم.

    نوری در پایان گفت: مناطق خرما خیز ایران مانند آبادان، شادگان و خرمشهر تحت تاثیر جنگ تحمیلی آسیب دیده اند که امیدوارم بتوانیم با برنامه ریزی درست و استفاده از بازار مدرن بورس کالا، شفافیت را به معاملات برگردانیم و از نخلداران حمایت کنیم.

    برچسب ها