عصر خودرو

مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی :

سامانه سجام ودانا راه اندازی شد

عصر بازار- فهیمی گفت: در پی تغییر در رویکرد دو پروژه را نهایی و معرفی کردیم که یکی از آنها پروژه سامانه دانا است و به عنوان تنها درگاه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با ناشران بوده و تمامی مبادلات اطلاعات و اصناف از طریق آن صورت می‌گیرد و سامانه دوم سجام است که به دلیل توانایی‌های خود نقش بی‌بدیلی در شفاف‌سازی خواهد داشت.

سامانه سجام ودانا راه اندازی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، حسن امیری معاونت نظارت بر بورس و ناشران در همایش رونمایی از سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) اظهار داشت: بازار سرمایه دو هدف اصلی نظارت بر اطلاعات ،شفافیت و نیز افزایش نقدشوندگی را دنبال می‌کند.

    وی ادامه داد: از زمستان سال گذشته برخی تغییرات را در راستای این اهداف انجام دادیم و پس از شش ماه از اجرای دستورالعمل‌ها آمار و شاخص‌ها نشان دهنده موفقیت نسبی در این زمینه است. برای نمونه پیش از آن کارشناسان با استفاده از اطلاعات در مورد بسته یا باز بودن نماد تصمیم‌گیری می‌کردند که در حال حاضر سیستم در قالب فرم‌های «الف و ب» و بر اساس اطلاعات و سوابق تصمیم‌گیری می‌شود.

    وی تصریح کرد:‌ سازمان بورس سامانه اطلاع رسانی ناشران را در راستای اقدامات انضباطی ارائه کرده تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد و بر اساس آن اگر در ارائه اطلاعات نقص و تاخیری وجود داشته باشد از طریق پیامک به مسئولین مالی شرکت‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

    امیری در مورد کارکرد این سامانه گفت:‌ این سامانه موارد مربوط به تاخیر اطلاعات را به شدت کاهش داده است به طوری که میانگین آن از 15 به 2 کاهش یافته است. این نشان می‌دهد سرعت ارائه اطلاعات در بازار سرمایه افزایش یافته است.

    امیری در مورد نمادهای متوقف شده گفت: در دیماه 95 تعداد نمادهای بسته 85 بود که رقم مناسبی نبود و در حال حاضر این رقم به 20 مورد کاهش یافته است و باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا آن را به حداقل برسانیم.

    معاونت نظارت بر بورس و ناشران در مورد اقدامات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: این شرکت ارائه دهنده زیرساخت‌های بازار سرمایه است و جایگاه آن مهم و حیاتی است به طوری که دارایی‌ها مردم در آنجا نگهداری می‌شود و اعتمادی که به این شرکت باید وجود داشته باشد قابل مقایسه با هیچ بخشی نیست و در دو سال گذشته اقدامات موثری در این راستا انجام شده است.

    وی ادامه داد: این شرکت توانست زیرساخت‌های مناسب تعاملات بین شرکت‌ها و ناشران را ساماندهی کند و اطلاعات مورد نیاز ناشران را از طریق درگاه‌های ارائه اطلاعات انجام دهد.

    امیری در مورد تاثیر سامانه سجام گفت: به دلیل مباحث مطرح شده در مورد پولشویی لازم است تا اطلاعات مشتریان به طور صحیح شناسایی شود. این شناسایی در دو درگاه و ایستگاه انجام می‌شود.

    وی ادامه داد:‌ در این پروژه به اطلاعات مشتریان یک بار و برای همیشه ثبت شده و در مواردی مانند توزیع سود یا برگزاری مجامع از آنها استفاده می‌شود.

    امیری تصریح کرد: به دلیل آنکه معاملات با کدهای شناسایی شده انجام می‌‌شود بحث مبارزه با پولشویی را نیز در برمی‌گیرد و این بستر مناسب برای شناسایی مشتریان را فراهم می‌کند.

    وی در مورد برگزاری مجمع الکترونیک گفت: یکی از اقدامات ما برگزاری مجمع الکترونیک بود که توسط سپرده‌گذاری مرکزی در حال تدارک است و باید شناخت جدیدی از مشتریان صورت بگیرد.

    در ادامه این همایش حسین فهیمی رئیس هیئت مدیره شرکت سپرده‌گذاران مرکزی در مورد سامانه سجام اظهار داشت: ما سال گذشته تصمیم به بازتعریف نقش و وظایف خود در بازار سرمایه بودیم و برای این بازتعریف اقداماتی را انجام دادیم.

    وی ادامه داد: از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از تکنولوژی پیشرفته در برقراری ارتباط بین سپرده‌گذاری مرکزی با ذینفعان به ویژه ناشران، استفاده از بسترهای مکانیزه، ارائه خدمات ارزش افزوده، تسهیل فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در بورس‌ها و کمک به مدیران شرکت‌ها در راستای استانداردهای مالی اشاره کرد.

    فهیمی تصریح کرد: در پی تغییر در رویکرد دو پروژه را نهایی و معرفی کردیم که یکی از آنها پروژه سامانه دانا است و به عنوان تنها درگاه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با ناشران بوده و تمامی مبادلات اطلاعات و اصناف از طریق آن صورت می‌گیرد و سامانه دوم سجام است که به دلیل توانایی‌های خود نقش بی‌بدیلی در شفاف‌سازی خواهد داشت.

    مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به نقش سامانه سجام گفت: این سامانه امکان دسترسی به 800 شرکت بورسی و فرابورسی را در اختیار فرد ثبت‌نام کننده قرار می‌دهد. همچنین در 36 بانک این احراز هویت می‌تواند صورت بگیرد.

    وی ادامه داد: این امکان برای اولین بار در بازار سرمایه فراهم شده تا مشتریان امکان دسترسی به تمامی خدمات و نیز تمامی ارکان مالی، تشکل‌های خودانتظام و ارکان نظام مالی را داشته باشد.

    فهیمی در مورد نقش این سامانه در توزیع سود سهامداران گفت: در مورد توزیع سود از طریق این سامانه منطق و روش پرداخت سود تغییری نخواهد کرد و اختیار شرکت‌ها را به موجب قانون محفوظ می‌دانیم و زمانی که مدیران نسبت به پرداخت آن اقدام کنند در همان روز به حساب مشتریان واریز خواهیم کرد و در حال حاضر سود متمرکز نزدیک به 60 نماد بدون یک روز تاخیر بازپرداخت می‌شود.

    وی در پایان گفت: مزایای سامانه سجام و اقدامات آن حاصل نمی‌شود مگر با همکاری مدیران و ناشران و از مدیران درخواست می‌کنیم در این اولین گام برای ارائه خدمات ارزش افزوده تمامی اطلاعات خود را به عنوان شخص حقوقی ثبت‌نام کنند.

    برچسب ها