عصر خودرو

۲۳۰ هزار بشکه افزایش تولید اوپک

عراق میدان‌دار شکست سقف اوپک

عصر بازار- ایران به بازار نفت اطمینان داده که تولید خود را به میزان پیش از تحریم‌ها باز می‌گرداند، عراق نیز در روند افزایش تولید قرار گرفته و عربستان نیز با امید افزایش تقاضا حاضر به عقب نشینی نیست و با همه این‌ها میزان تولید اوپک طی ماه گذشته میلادی بیش از ۲۳۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

عراق میدان‌دار شکست سقف اوپک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، گزارش ثانویه اوپک از میزان تولید نفت اعضا نشان می‌دهد که طی نوامبر عراق با همکاری انگولا و کویت توانسته بیش از 230 هزار بشکه به جمع تولیدات کشورهای عضو اوپک اضافه کند و این درحالیست که گذشتن از سقف تولید اوپک مدت‌هاست باعث کاهش شدید قیمت نفت به زیر 40 دلار شده است.

    آنچه به نظر قابل پیش‌بینی می‌رسد این است که با بی نتیجه بودن نشست اخیر اوپک در راستای نظم‌بخشی به بازار نفت، اعضای اوپک نیز قصدی برای کاهش تولیدات خود جهت پایبندی به سقف تولید سال گذشته ندارند و اگرچه تلاش برخی کشورها نیز برای بالابردن سقف تولید در این نشست بی‌فایده بود اما به هر حال سقفی که امسال نیز تمدید شد، چندان مورد توجه اعضا قرار نمی گیرد.

    این بی توجهی را به خوبی می‌توان از گزارش اخیر اوپک از وضعیت تولید نفت آن هم بر اساس اطلاعاتی که این سازمان خود به دست می‌آورد، استنباط کرد.

    این گزارش حاکی از افزایش 247 هزار بشکه‌ای در میزان تولید نفت خام از سوی عراق است که با در نظر داشتن کاهش تولید نفت در برخی کشورها و افزایش ناچیز تولید در کشورهایی مانند کویت، انگولا و اکوادور نتیجه گرفت که افزایش 230 هزار بشکه تولیدات مجموع کشورهای عضو اوپک بیش از هرچیز ننتیجه افزیش تولید عراق بوده است.

    تاثیر افزایش تولید از سوی عراق به قدری است که اوپک بدون در نظر گرفتن تولیدات این کشور اعلام کرده که تولیات دیگر کشورهای اوپکی در یازدهمین ماه سال به 27 میلیون و 388 هزار بشکه در روز ، یعنی کمتر از سقف اوپک می‌رسد که البته این میزان کاهشی 17.5 هزار بشکه‌ای نیز نسبت به ماه پیش از آن دارد.

    نگاهی به وضعت دیگر کشورها نشان می‌دهد که دامنه تغییرات میزان تولید نفت خام در سایر اعضای اوژ چیزی در حدود دامنه مثبت و منفی 25 هزار بشکه است رقم که در مقایسه با تغییر تولید نفت خام عراق بسیار ناچیز می‌نماید.

    الجزیره، ایران، قطر، عمارات و ونزوئلا از جمله کشورهایی بوده‌اند که بر اساس گزارش ثانویه اوپک میزان تولید نفت خام را در نوامبر سال جاری نسبت به ماه پیش از آن تغییر ندادند ولی انتظار می‌رود ایران در آینده‌ای نزدیک و با برداشته شدن تحریم‌ها و احتمالا استقبال از سرمایه‌گذاران جدید نفتی، تولیدات خود را به شدت افزایش دهد، نکته‌ای که زنگنه و معاونانش بارها تاکید کرده اند از آن کوتاه نخواهند آمد.

    به این ترتیب طبق وعده زنگنه بر افزایش 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت خام ایران، انتظار می رود به زودی تولید ایران به بیش از سه میلیون بشکه نفت در روز برسد.

    در این بین لیبی، نیجریه و عربستان از جمله کشورهایی بوده‌اند که تولید نفت خود را به ترتیب حدود 221 هزار بشکه، 24.7 هزار بشکه و 25 هزار بشکه کاهش داده‌اند، با این حال در بین این کشورها عربستان همچنان با تولید بیش از 10 میلیون بشکه نفت خام در روز سردمدار کشورهای نفتی عضو اوپک است.

    به غیر از عراق در فهرست اوپکی‌ها، آنگولا حدود 24.5 هزار بشکه، اکووادور کمتر از سه هزار بشکه و کویت حدود 26 هزار بشکه تولید نفت خام خود را در یازدهمین ماه سال نسبت به ماه پیش از آن افزایش داده است.

    گزارش اوپک همچنین نشان می‌دهد که در این ماه نیز همچون ماه‌های گذشته عربستان سعودی با اختلافی 6 میلیون بشکه‌ای در جایگاه نخست کشورهای تولید کننده نفت اوپک از نظر تولید نفت خام قرار می‌گیرد، این کشور اگرچه تولید نفت خام خود را در ااین ماه کاهش دداده است اما این دست نوسانات در نفت خام عراق از سه ماهه دوم امسال دیده می‌شود و البته حاصل آن روند افزایشی در تولید نفت خام این کشور است.

    عربستان به تنهایی بیش از 10 میلیون بشکه نفت خام روزانه تولید می‌کند که این میزان یک سوم کل تولیدات نفت خام اوپک یعنی بیش از 31 میلیون بشکه را در بر می‌گیرد.

    در دوسوم بعدی تولیدات اوپک، عراق با روندی افزایش در میزان تولید نفت خام خود رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهد و البته در مجموع پس از عربستان در رتبه دوم قرار می‌گیردف این کشور در یازدهمین ماه سال جاری میلادی مجموعا بیش از چهار میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام روزانه تولید کرده است.

    ایران اما به عنوان کشوری که سال‌ها تحت تحریم‌های بین المللی توان تولید نفتش کاهش پیدا کرده و بازار خود را از دست داده است، همچنان در بین کشوهای اوپکی با اختلاف اندکی با امارات در جایگاه سوم قرار می‌گیرد، جایگاهی که شاید با برداشته شدن تحریم‌ها ارتقا پیدا کند، به این ترتیب ایران روزانه دو میلیون و 876 هزار بشکه نفت خام را در یازدهمین ماه و البته دهمین ماه سال جاری تولید کرده است.

    پس از ایران، امارات با تولید روزانه 2 میلیون و 872 هزار بشکه نفت خام در روز جایگاه چهارم و پس از آن کویت با تولید روزانه دو میلیون و 722 هزار بشکه نفت خام در روز جایگاه پنجم را می‌گیرد.

    در ادامه این فهرست اوپکی ونزوئلا،‌دو میلیون و دو میلیوون و 369 هزار بشکه، قطر 668 هزار بشکه، نیجریه یک میلیون و 925 هزار بشکه، لیبی 405 هزار بشکه،اکووادر 548 هزار بشکه انگولا، یک میلیون و 760 هزار بشکه و الجزیره یک میلیون و 113 هزار بشکه نفت خام تولید کرده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها