عصر خودرو

نزدیک شدن دیدگاه‌ها برای راه اندازی بازار مشتقه ارز

عصر بازار- چند هفته پس از برگزاری نشست شورای بورس برای تأسیس بازار مشتقه ارز و تعیین شروط ۴گانه از سوی بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد: فقط ریال در بورس ارز مبادله خواهد شد، همزمان بانک مرکزی نیز از تک‌نرخی شدن ارز در آینده خبر داد.

نزدیک شدن دیدگاه‌ها برای راه اندازی بازار مشتقه ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، در فقدان یک بازار متشکل ارزی که قیمت ارز براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود دولت در تلاش است بازارمشتقه ارزی را تأسیس کند. چند هفته پیش نشست شورای عالی بورس به همین منظور برگزار شد در آن نشست وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس‌کل بیمه مرکزی و رئیس سازمان بورس حضور داشتند.

    در پایان نشست رئیس‌کل بانک مرکزی 4شرط برای تأسیس بورس ارز تعیین کرد. براساس این شروط ابتدا باید بازار معاملات بین‌بانکی و یک بازار نقدی قوی تشکیل شود و سپس ارز تک‌نرخی شود و تحریم‌ها نیز به‌طور کامل رفع شود تا بورس آتی ارز قابل تأسیس باشد. در این جلسه شورای بورس همچنین سازمان بورس را موظف کرد برنامه زمانبندی تشکیل بازار مشتقه ارزی را تنظیم و ارائه کند. پیش از این حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا که مسئولیت اجرایی تأسیس بازار مشتقه ارز را برعهده دارد گفته‌بود: در این نشست توافق شد تا در جلسه بعدی اقداماتی که عملیاتی و قابل اجرا هستند در یک جدول زمانبندی مشخص شوند و در نهایت به یک جدول زمانبندی برای تأسیس بورس ارز برسیم. او تأکید کرده بود که در این نشست بحث اصلی بر سر زمان تأسیس بازار مشتقه ارز بوده است.

    در چنین شرایطی آنطور که خبر می‌رسد چند هفته بعد از تعیین شروط 4گانه از سوی بانک مرکزی اکنون دیدگاه‌های بورس و بانک مرکزی برای تأسیس بازار مشتقه ارز نزدیک‌تر شده است زیرا بانک مرکزی از یک سو اعلام کرده با تأسیس بورس یا بازار ابزار مشتقه ارزی موافق است و از سوی دیگر در حال تدوین طرح تک‌نرخی کردن ارز است. سازمان بورس هم برای جلب‌نظر بانک مرکزی اعلام کرده است که مبادلات در بازار مشتقه ارزی به ریال انجام می‌شود.از سوی دیگر تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که برنامه زمانبندی تأسیس بازار مشتقه ارز زیرنظر حسن امیری معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در حال تدوین است.

    قرار است این طرح پس از نهایی شدن در سازمان بورس، در کمیسیون تخصصی شورای بورس بررسی و سپس در جلسه رسمی شورا مطرح شود. با توجه به عضویت محمدرضا پورابراهیمی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، غلامرضا زال‌پور از اعضای قدیمی شورای بورس و حسین عبده تبریزی دبیرکل اسبق بورس تهران که از حامیان جدی تأسیس بازار مشتقه ارز هستند، احتمال تصویب این طرح در کمیسیون تخصصی بسیار بالاست، ضمن اینکه گفته می‌شود مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت هم که عضو این کمیسیون است با طرح بازار مشتقه بورس ارز کاملا موافق است.

    معاملات بورس ارز ریالی است

    در همین رابطه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هر چند تصور بر این است که ارز در بورس در پوشش نوسان نرخ آن (بازار مشتقه ارزی) معامله می‌شود اما چنین قصدی نداریم و معاملات مبتنی بر اوراق ریالی خواهد بود.محمد فطانت با بیان اینکه قرار است پوشش نوسان نرخ ارز از طریق انتشار اوراق آتی و اختیار معامله انجام شود، گفت: اگر در سررسید معاملات اوراق مشتقه ارز معامله‌ای انجام شود آن معامله با ریال خواهد بود و هیچ ارزی ردوبدل نمی‌شود در واقع بیش از 95درصد این قراردادها به معاملات فیزیکی ارز منجر نمی‌شود.

    او افزود: بر پایه تجربه کشورهای دیگر، پوشش نوسان و بیمه نرخ ارز با ابزارهایی مبتنی بر قراردادهای آتی یا اوراق اختیار معامله انجام می‌شود که قابل عرضه در بورس است. وی تأکیدکرد:شورای بورس کلیات راه‌اندازی بازاری برای مدیریت این نوسان را تصویب کرد، البته اجرای آن به الزاماتی نیاز دارد که به سرعت باید عملیاتی شود. فطانت ادامه داد: یکی از بایسته‌های راه‌اندازی بورس ارز، تک‌نرخی شدن ارز است. به‌گفته او، اگر تک‌نرخی شدن ارز در کوتاه‌مدت میسر نباشد، بازار مبتنی بر قیمت‌های بازار آزاد ارز خواهد بود. اگر تک‌نرخی کردن ارز طولانی شود راهکارهای دیگری را درنظر خواهیم گرفت.

    بانک مرکزی موافق تأسیس بازار مشتقات ارزی

    معاون ارزی بانک مرکزی، از موافقت بانک مرکزی با تأسیس بازار مشتقات ارزی خبر داد. غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: در حال تهیه برنامه یکسان‌سازی‌ نرخ ارز هستیم، ضمن اینکه با تأسیس بازار مشتقات ارزی موافقت کرده‌ایم نه بورس ارز. او درعین حال تأکید کرد: اطلاعی درباره زمان تأسیس این بورس ندارم ولی بانک مرکزی برنامه خود را به این منظور آماده کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها