عصر خودرو

دلیل حضور وزیر صنعت در مجلس عنوان شد

پاسخ وزیر به ابهام سنگ آهنی نمایندگان و مجوز واردات سیگار

عصر بازار: وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز به خانه ملت می‌رود تا درباره صدور مجوز واردات سیگار و صدور مجوز احداث خطوط جدید اعتبار به سرمایه گذاران خارجی و مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن به ۱۰ نماینده مجلس پاسخ دهد.

پاسخ وزیر به ابهام سنگ آهنی نمایندگان و مجوز واردات سیگار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، وزیر صنعت،معدن و تجارت امروز به خانه ملت می رود تا درباره صدور مجوز واردات سیگار و صدور مجوز احداث خطوط اعتباری جدید به سرمایه گذاران خارجی و همچنین مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن به 10 نماینده مجلس پاسخ دهد.

    محسن بیگلری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده سقز و بانه در این باره اعلام کرد: 10 تن از نمایندگان مجلس در سوال خود از وزیر صنعت بر این مساله تاکید دارند که دولت در فعالیت خود بدون جانبداری از صنعت خاصی، باید بسترهای لازم برای تسهیل فعالیت بنگاه‌های اقتصادی فراهم کند و از تصمیمات خلق الساعه ای که اداره یا عملکرد بنگاه های تولیدی را از کنترل مدیران آن ها خارج می سازد، پرهیز کند.

    وی گفت: وزارت صنعت،معدن و تجارت اخیرا در ابلاغیه ای برای سنگ آهن قیمت تعیین کرده است، در حالی که اساسا قیمت گذاری وظیفه بازارها و مکانیزم عرضه و تقاضاست.

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد:سهام تولید کنندگان سنگ آهن سال های در بورس پذریش شده اما متاسفانه بعد از پذیرش این شرکت ها در بورس دولت دائما با وضع عوارض و تغییر مقررات، فضای کسب و کار این شرکت ها و بخش تولید را با چالش مواجه کرده است.

    وی گفت:دلیل ورود وزارت صنعت به قیمت گذاری سنگ آهن، صدور مجوز واردات سیگار و صدور مجوز احداث خطوط جدید به سرمایه گذاران خارجی از جمله سوال های امروز نمایندگان مجلس از نعمت زاده است که ایشان باید برای این پرسش ها پاسخ های قانع کننده داشته باشند.

    بعدازظهر سه شنبه محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس می رود تا به سوالات ابراهیم کارخانه نماینده همدان و فامنین، علی‌محمد احمدی نماینده دهلران، آبدانان و دره‌شهر، سالار مرادی نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره، محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه، محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و راور، عباس رجائی نماینده اراک و کمیجان و خنداب، محمدصالح جوکار نماینده یزد و صدوق، حسین دهدشتی نماینده آبادان، ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد و دوره و نوذر شفیعی نماینده ممسنی و رستم پاسخ دهد.

    هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه ای شرکت های سنگ آهنی را ملزم به حمایت از فولاد سازان بزرگ و عمده کرد و در توجیه این اقدام خود عنوان کرد که مصمم است تا قیمت تمام شده آهن اسفنجی را در راستای قیمت های جهانی و توزیع عادلانه سود متعادل کند.

    درحالی این تصمیم اخذ شده است که بخش عمده ای از سهامداران صنعت سنگ آهن را بازنشستگان صنعت فولاد و سهام عدالت تشکیل می دهند؛ براین اساس سهامداران سنگ آهنی که طی چندسال گذشته با مشکلاتی مانند پس گرفتن ناگهانی پروانه بهره برداری معادن از سوی دولت، تحمیل هزینه جدیدی به نام بهره مالکانه (غیر از حقوق دولتی) از سوی دولت مواجه بودند، هفته جاری شاهد مداخله دولت در قیمت گذاری سنگ آهن بودند.

    بر این اساس سهامداران بازنشسته فولادی طی نامه ای سرگشاده به روحانی،رییس دولت تدبیر و امید خواستار پایان مداخله دولت در فضای کسب وکار شده و از زیان 40 درصدی سهام سنگ اهنی ها نشات گرفته از تصمیمات ناگهانی دولت ابراز گلایه کرده بودند.

    حسن قالیباف مدیر عامل بورس تهران هم قبلا گفته بود قوانین مهم معدن مانند بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن باید در قوانین دائمی گنجانده شود تا سرمایه‌گذاران در بخش معدن و سهامداران معدنی تکلیف خود را در قالب قوانین دائمی بدانند.

    برچسب ها