عصر خودرو

حمایت از تولید غیراوپکی‌ها ممنوعیت صادرات نفت آمریکا بعد از ۴۰ سال لغو شد

آغاز صادرات نفت آمریکا و برهم خوردن معادلات اوپک

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که لغو ممنوعیت‌های صادراتی برای نفت آمریکا، نه تنها مازاد عرضه در بازار را دچار تغییر نمی‌کند بلکه به نفع تولیدکنندگان نفت آمریکاست.

آغاز صادرات نفت آمریکا و برهم خوردن معادلات اوپک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمدعلی خطیبی در خصوص لغو ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت آمریکا، اظهار کرد: تاکنون کلیه نفت تولید شده در آمریکا به مصرف داخل می‌رسید چرا که این کشور واردکننده نفت بود. با این حال به نظر می‌رسد که تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر لغو ممنوعیت‌های صادراتی به نوعی کمک به تولیدکنندگان این کشور است که پیش از این اجازه صادرات نداشتند.

    وی در بیان علت این کار گفت: در شرایط پایین بودن قیمت‌های نفت، آمریکا تصمیم گرفته به تولیدکنندگان خود کمک کند. همان‌طور که شاخص‌ها نشان می‌دهد نفت آمریکا (WTI) به نسبت نفت برنت با قیمت‌های پایین‌ترین همراه است و در شرایط پایین بودن قیمت نفت مزیت‌های صادراتی دارد. در عین حال، همین پایین بودن قیمت سبب شده بود تا فشار به تولیدکنندگان نفت آمریکا وارد شود و این کشور تصمیم گرفت به تولیدکنندگان خود از طریق لغو این ممنوعیت، کمک کند.

    نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص احتمال تاثیر این تصمیم بر افزایش مازاد تولید نفت جهانی، گفت: آمریکا هنوز هم همان میزان نیاز را در داخل به نفت دارد. برهمین اساس هر مقدار نفتی که صادر کند به همان میزان باید وارد کند. با این حال، نفتی که وارد می‌کند به نسبت نفتی که تولیدکنندگان به مصرف داخل می‌رسانند، صرفه بیشتری دارد. این مساله سبب می‌شود تا در حین کمک به تولیدکنندگان آمریکایی، تعادل فعلی میان عرضه و تقاضا در بازار، تغییر نکند و مازاد فعلی بیشتر نشود.

    خطیبی در عین حال اشاره کرد: پیش از این کشورهای اوپکی از جمله عربستان در نظر داشتند با تغییر ندادن مازاد تولید نفت، غیراوپکی‌ها را از طریق قیمت تحت فشار قرار دهند که تصمیم اخیر آمریکا نشان از آن دارد که این مساله نه تنها غیراوپکی‌ها از جمله آمریکا را تحت فشار قرار نداده بلکه به نفع آن‌ها هم بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها