عصر خودرو

سرپرست مدیریت شبکه برق ایران خبر داد

کاهش ۲۰درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌ها

ریسک عدم تامین برق افزایش می‌یابد

عصر بازار- سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه شکایت سازمان محیط زیست باعث شد چند نیروگاه برق که از سوخت مازوت استفاده می‌کردند پلمب شوند، گفت:سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها محدود و از ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ۸۰ میلیون متر مکعب رسید و ما مجبور شدیم از سوخت مایع استفاده کنیم

کاهش ۲۰درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، رضا ریاحی در پاسخ به این سئوال که چرا برخی از نیروگاه‌های برق پلمب شده‌اند،گفت: پلمب والف های شیر برخی نیروگاههای برق براساس شکایتی بود که سازمان حفاظت محیط زیست راجع به اینکه برخی از نیروگاه‌های کشور در برخی از مواقع که گاز محدود می‌شود سوخت مازوت مصرف می‌کنند صورت گرفته است.

    وی با اشاره به اینکه آنها معتقدند این سوخت مازوت می‌تواند باعث آلودگی شود، تاکید کرد: البته حجم آلودگی که نیروگاه‌های برق تولید می‌کنند نسبت به سایر تولیدکنندگان آلودگی مثل خودروها یا برخی صنایع آن‌قدر بالا نیست،چرا که نیروگاه‌های برق عمدتاً سوخت گاز مصرف می‌کنند و فقط در مواقعی که گاز محدود می‌شود و آن هم ممکن است در یک ماه یک یا دو مرتبه و یا در روز چند ساعت باشد سوخت مازوت مصرف می شود.

    ریاحی ادامه داد: نیروگاه‌های برق هم عمدتاً خارج از شهر قرار دارند و اینگونه نیست که مستقیماً در داخل شهر تولید آلودگی کنند، بنابراین ما خیلی این موضوع را توجیه‌پذیر نمی‌دانیم خصوصاً این که وقتی محدودیت تامین سوخت برای وزارت نیرو ایجاد شود طبیعتاً در امر تأمین برق دچار مشکل می‌شویم.

    سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: یعنی ممکن است که به وزارت نیرو فشار وارد شود که با کمبود سوخت نتواند از مازوت استفاده کند،بنابراین در این مواقع چاره‌ای جزء اینکه نیروگاه را از مدار خارج کنیم نخواهیم داشت و این باعث ایجاد مشکل در تأمین برق می‌شود.

    ریاحی در پاسخ به این سئوال که وزارت نفت اعلام می‌کند ما 10 میلیون متر مکعب گاز اضافی داریم اما برخی نیروگاه‌ها همچنان از سوخت مازوت استفاده می‌کنند گفت: نیروگاه‌هایی که ساخته می‌شود و وارد مدار می شوند عمدتاً سوخت اول آنها گاز است و نیروگاه‌های قدیمی هم همینطور است که گاز سوخت اول آن نیروگاه‌ها است.

    *تحویل گاز نیروگاه‌های برق محدود شد

    وی در پاسخ به این سوال که در یک یا دو هفته گذشته که درجه هوا کاهش یافته و هوا سرد شده تحویل سوخت گاز به نیروگاه‌ها چگونه بوده، ادامه داد: بعد از سرمای ایجاد شده در کشور، سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها محدود شد و از 100 میلیون متر مکعب در روز به 80 میلیون متر مکعب در روز رسید.

    ریاحی گفت:این موضوع ما را مجبور می‌کند که از سوخت مایع استفاده کنیم،این باعث می‌شود که سطح مخازن سوخت نیروگاه‌ها کاهش یابد و لازمه آن این است که این مخازن مجدداً با توجه به مشکلات حمل و نقل شارژ شوند که کار ساده‌ای نیست بنابراین هر میزان که در مصرف سوخت گاز دچار مشکل شویم طبیعتاً ریسک‌های عدم تأمین برق افزایش می‌یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها