عصر خودرو

موانع سه گانه تکمیل تنها پالایشگاه نفت خام در دست احداث کشور

عصر بازار- اهمال سهامداران پالایشگاه آناهیتا در اجرای این طرح یا واگذاری سهام خود، کم توجهی نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس به تکمیل این طرح و شیوه نامناسب توزیع درآمدهای حاصل از فروش نفت، سه مشکل اساسی تکمیل تنها پالایشگاه نفت خام در دست احداث کشور است.

موانع سه گانه تکمیل تنها پالایشگاه نفت خام در دست احداث کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، با وجود تاکید اسناد بالادستی نظام از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر کاهش خام فروشی نفت، نزدیک به 20 سال است که هیچ پالایشگاهی در کشور احداث نشده است، البته در اواسط دهه هشتاد، طرح­‌های متعدد پالایشی تعریف شد و در دستور کار قرار گرفت اما به دلایل مختلفی از جمله خصوصی سازی، تنها نامی از آن­ها باقی مانده است و در حال حاضر، صرفا پالایشگاه نفت آناهیتای کرمانشاه در حال احداث است. این پالایشگاه نیز با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، سه بار مراسم کلنگ زنی را تجربه کرده است! و سالهاست تنها در مرحله حصارکشی و تسطیح زمین باقی مانده و پیشرفت فیزیکی آن حتی به 5 درصد هم نرسیده است. این وضعیت نامطلوب تنها پالایشگاه نفت خام در دست احداث کشور و کم توجهی وزارت نفت به حل مشکلات آن نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی که مدیران این وزارتخانه در سخنان خود بر اجرای آن تاکید می­‌کنند، حال و روز خوبی در صنعت نفت کشور ندارد.

    برای تکمیل طرح پالایشگاه نفت آناهیتا سه مشکل اساسی وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود:

    1- اهمال سهامداران پالایشگاه آناهیتا: در مورد تنها پروژه پالایشگاهی نفت خام کشور می توان گفت که رویه و وضعیت به وجود آمده پس از گذشت چندین ماه از آخرین مراسم کلنگ‌زنی و ماجراهای پس از آن نشان می­‌دهد که کلنگ‌زنی جدید هم جدی نبوده است چرا که هنوز منابع مالی  قابل توجه به این پالایشگاه اختصاص داده نشده است و برنامه عملیاتی جدی از سوی سهامداران آن ارائه نشده است.

    در واقع، مشکل اصلی اجرای طرح پالایشگاه آناهیتا، خودتحریمی است که توسط سهامداران فعلی این طرح  اعمال می‌شود و بار مشکلات ناشی از تحریم‌­های خارجی‌ها در قبال کشور را سنگین‌­تر می­‌کند. این خود تحریمی به خاطر اهمال سهامداران این طرح پالایشی در واگذاری بخشی از سهام خود در این پالایشگاه که خود حاضر به احداث آن نیستند، به سایر بخش‌­ها و سرمایه­‌گذارانی است که حاضر به سرمایه‌­گذاری در این طرح هستند. به وضوح خودنمایی می‌کند.

    همین امر موجب شده است که علیرغم مزایای فراوان در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح پالایشی مانند تامین 85 درصد از سرمایه لازم برای اجرای این طرح از صندوق توسعه ملی و تحویل خوراک با قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس نفت خام (پنج درصد ارزان تر از قیمت خوراک تحویلی به پالایشگاه‌های نفت فعلی کشور)، اجرای این طرح متوقف باقی بماند. در نتیجه، مشکلات مربوط به احداث طرح پالایشگاه آناهیتا تنها در صورتی حل خواهد شد که سهامداران فعلی تصمیم نهایی خود را بگیرند که یا با تزریق منابع مالی خود اقدام به شروع واقعی مراحل ساخت این پالایشگاه کنند یا اگر این طرح را به هر دلیلی اقتصادی نمی‌­بینند و یا تمایلی برای مشارکت در آن ندارند، نسبت به واگذاری سهام خود به سایر بخش‌­هایی که تمایل دارند تا در امر سرمایه‌­گذاری این طرح مشارکت داشته باشند، اقدام کنند.


    2- کم توجهی نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس: عدم وفاق در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی  بخصوص نمایندگان استان کرمانشاه به توقف این پالایشگاه دامن زده است. برخی نمایندگان اقدام مناسبی در راستای هم‌­افزایی با سایر نمایندگان مجلس برای مطالبه‌­گری از سهامداران فعلی این پالایشگاه نفتی انجام نمی‌دهند. متاسفانه بعضی از این نمایندگان وعده‌­های دوره قبل خود مانند تلاش برای تکمیل طرحی ملی مانند پالایشگاه آناهیتا را به دلیل همسو نبودن خود با سایر نمایندگان فراموش کرده‌اند. اگرچه این بار نیز برای کسب آرای مردم بخش اعظم شعارهای انتخاباتی خود را به توسعه کشور و به خصوص استان­ کرمانشاه اختصاص داده‌اند.

    3- شیوه نامناسب توزیع درآمدهای حاصل از فروش نفت: براساس قوانین فعلی، شرکت ملی نفت ایران درآمد بیشتری از محل صادرات نفت خام نسبت به فروش آن به پالایشگاه‌­های نفت داخل کشور کسب می‌کند. در نتیجه، این شرکت انگیزه و تمایل زیادی به توسعه صنعت پالایش با احداث پالایشگاه‌های نفت جدید مانند پالایشگاه آناهیتا ندارد. این مشکل قانونی در شیوه توزیع درآمدهای حاصل از فروش نفت، مانعی جدی برای احداث پالایشگاه نفت آناهیتا و به صورت کلی، توسعه صنعت پالایش در کشور است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها