عصر خودرو

مدیرکل امور مجلس بانک مرکزی خبر داد

موافقت کمیسیون مشترک مجلس با انتشار عمومی آمار بانک مرکزی در برنامه ششم

عصر بازار- مدیرکل امور مجلس بانک مرکزی از موافقت نمایندگان کمیسیون مشترک مجلس با تصریح امکان انتشار آمار‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی در مدت اجرای برنامه ششم توسعه خبر داد.

موافقت کمیسیون مشترک مجلس با انتشار عمومی آمار بانک مرکزی در برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، مهدی اسلام پناه با اشاره به تعامل مناسب بانک مرکزی با نمایندگان مجلس در بررسی احکام برنامه ششم توسعه، اظهارداشت: در احکام لایحه برنامه ششم توسعه بحث انتشار آمار‌های اقتصادی توسط بانک مرکزی دیده نشده است.

    وی افزود: با توضیحاتی که کارشناسان بانک مرکزی به کمیسیون مشترک مجلس ارائه کردند، نظر بانک مرکزی پذیرفته و مقرر شد علاوه بر انتشار آمار‌های اقتصادی توسط مرکز آمار، بانک مرکزی هم در مدت اجرای برنامه ششم توسعه به صورت مجزا گزارش‌های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی و تورم را به صورت عمومی منتشر کند.

    مدیر کل امور مجلس بانک مرکزی با بیان اینکه این تصمیم در متن لایحه برنامه ششم توسعه تصریح خواهد شد، گفت: انتشار آمار از سوی دو  نهاد، موازی کاری نیست بلکه می‌تواند مکمل هم باشد.

    به گزارش فارس، بحث انتشار آمار یکی از مواردی اصلاحی قانون برنامه پنجم توسعه بود.

    براساس متن اولیه ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه، مرکز آمار ایران متولی انتشار آمار بود و برخی با استناد به این ماده، منتشر شدن آمار از سوی بانک مرکزی را نقض قانون می‌دانستند تا اینکه بعد از بروز برخی مشکلات در انتشار آمار توسط مرکز آمار ایران، بند ج ماده 54 به شرح زیر اصلاح شد.

    ماده واحده: بند (ج) ماده 54 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389/10/15 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

    ج) دستگاه‌های اجرایی مکلفند کمافی‌السابق در حدود وظایف قانونی خود در چارچوب ضوابط و استانداردهای مورد تایید شورای عالی آمار نسبت به تولید و انتشار آمار تخصصی حوزه مربوط به خود اقدام نمایند.

    به گزارش فارس، در یکی از بندهای لایحه برنامه ششم توسعه که بین تبصره 10 و 11 آمده است: مرکز‌آمار ایران به عنوان مرجع رسمی نظام آماری کشور با تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی وظیفه رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی را در ابعاد کمی و کیفی دارد.

    اما با توجه به قدمت و سطح مناسب استانداردهای آماری بانک مرکزی، تصریح بند (ج) برنامه پنجم توسعه در برنامه ششم ضروری به نظر می‌رسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها