عصر خودرو

مودی چشم انداز قیمت نفت را کاهش داد

اشباعی که ممکن است وخیم‌تر شود!

عصر بازار- در بحبوحه تهدیدها مبنی بر طولانی شدن روند عرضه مازاد نفت، موسسه اقتصادی مودی پیش‌بینی‌های خود درباره قیمت نفت را تنزل داد.

اشباعی که ممکن است وخیم‌تر شود!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا  ، سرویس سرمایه‌گذاری مودی اعلام کرد که پیش‌بینی‌های خود را درباره قیمت نفت برنت و نفت سبک آمریکا به دلیل تداوم سطح بالای تولید جهانی که به شکل قابل توجهی بالاتر از رشد مصرف است پایین آورده است.

    موسسه مودی پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت برنت را در سال 2016 از 53 دلار به 43 دلار و پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت سبک آمریکا را از 48 دلار به 40 دلار کاهش داد.

    این آژانس رتبه‌بندی همچنین انتظار دارد که نفت برنت و نفت آمریکا در سال 2017 و 2018 هر دو پنج دلار در هر بشکه افزایش قیمت داشته باشند.

    این در حالی است که قیمت‌های پیش‌بینی شده از سوی موسسه مودی با سطوح کنونی قیمت نفت فاصله زیادی دارد. نفت سبک آمریکا در آخرین معاملات 36 دلار و 22 سنت در هر بشکه و نفت برنت 37 دلار و 75 سنت داد و ستد شدند.

    بهای نفت به دلیل اشباع بازار جهانی نفت که عمدتا ناشی از تولید بی‌سابقه اوپک و نبود تقاضا است به شدت دچار کاهش قیمت شده است.

    به رغم سقوط قیمت‌ها از 114 دلار در ژوئن سال گذشته به سطوح کمتر از 40 دلار، اوپک با کاهش تولید مخالفت کرده و ترجیح می‌دهد در مقابل رقبایی همچون تولیدکنندگان نفت شیل بازار خود را حفظ و این رقبا را از بازار بیرون کند.

    این استراتژی جواب داده و صنعت نفت شیل آمریکا شاهد لغو پروژه‌های حفاری و تعطیلی هفتگی دکلهای حفاری نفت بوده است. دیگر کشورهای خارج از اوپک همچون روسیه نیز با دردسر اقتصادی و رکود ناشی از کاهش قیمت نفت مواجه شده اند، اما روسیه و دیگر تولیدکنندگان به کاهش تولید خود برای حمایت از قیمتها تمایلی نشان نداده‌اند و اشباع عرضه بی‌وقفه ادامه داشته است.

    مودی افزود: با توجه به چشم‌انداز لغو قریب الوقوع تحریم‌ها علیه ایران که مشتاق به فعالیت مجدد صنعت نفت خود با ظرفیت کامل است، اشباع بازار ممکن است وخیم‌تر شود.

    این آژانس رتبه‌بندی گفت: لغو احتمالی تحریم‌های ایران می‌تواند باعث افزایش قابل توجه عرضه در بازار نفت در سال 2016 شود که کاهش قابل انتظار تولید در آمریکا را جبران کرده و حتی ممکن است بیشتر از آن باشد.

    مودی گفت: این روند به یک دوره طولانی عرضه مازاد منجر خواهد شد که باعث پایین ماندن قیمت‌ها می‌شود.

    تری مارشال نایب رییس آژانس رتبه‌بندی مودی در گزارش این آژانس گفت: تولیدکنندگان نفت اوپک بدون وقفه به تولید ادامه می‌دهند چرا که برای سهم بازار رقابت دارند و این امر بازار اشباع شده کنونی را بدتر می‌کند.

    وی افزود: روسیه نیز همچنین تولید خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده و این احتمال که تحریم‌ها علیه ایران در سال آینده لغو شوند می‌تواند عرضه در بازار را حتی بیش از سطح کنونی کند.

    موسسه مودی چشم‌انداز خود درباره قیمت نفت برای میان‌مدت را به شکل قابل توجهی کاهش داد و قیمت نفت برنت و سبک آمریکا را به ترتیب 63 و 60 دلار در هر بشکه اعلام کرد.

    این آژانس افزود: کاهش قیمت‌ها نشان دهنده این است که تعادل عرضه و تقاضا در نهایت در محدوده 63 دلار برای نفت برنت حاصل خواهد شد اما این اتفاق در پایان دهه جاری میلادی رخ خواهد داد.

    پیش‌بینی موسسه مودی مبنی بر افزایش تقاضای جهانی نفت به میزان یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز در سال 2016 نسبت به پیش‌بینی قبلی این آژانس افزایش نشان می‌دهد زیرا مصرف در کشورهایی همچون آمریکا، چین، هند و روسیه افزایش می یابد.

    مودی هشدار داد: افزایش کنونی تولید نفت اوپک رشد تقاضای جهانی را پوشش داده و به یک افزایش سریع در ذخایر نفتی منجر شده است.

    ذخایر نفت آمریکا، آسیا و اروپا در ماه اکتبر چهار میلیارد و 400 میلیون بشکه بوده است در حالیکه این رقم در پنج سال گذشته سه میلیارد و 800 میلیون بشکه بود.

    ماری جو جاکوبی کارشناس مدیریت بحران و معاون سابق وزیر بازرگانی آمریکا به ان‌بی‌سی، گفت: در شرایطی که قیمت‌های پایین نفت برای مصرف‌کنندگان مطلوب است مشکلات صنعت نفت ادامه خواهد یافت.

    وی افزود: من از این سطوح قیمت نفت تعجب می‌کنم اما ما همچنان از پایین تر رفتن قیمتها متعجب تر خواهیم شد. من هیچ نشانه‌ای نمی‌بینم که قیمت‌ها در آینده نزدیک بالا برود. با توجه به تصمیم اوپک مبنی بر کاهش ندادن تولید چاه‌ها تعطیل و تولید متوقف خواهد شد اما مشکل همچنان وجود دارد. انبار نفت به یک مشکل بزرگ تبدیل شده‌اند. برای تولیدکنندگان و شرکت‌های خدمات نفتی این یک چالش بسیار بزرگ است.

    برچسب ها