عصر خودرو

وزیر جهاد کشاورزی :

سال گذشته نزدیک به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذرت وارد کردیم

عصر بازار- وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نزدیک به ۲.۵ میلیون تن در کشور تولید گوشت سفید داریم، گفت: ما سال گذشته نزدیک به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذرت وارد کردیم.

سال گذشته نزدیک به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذرت وارد کردیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت ، محمود حجتی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان پاسخ به سوال کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: صنعت مرغداری صنعتی است که خدمت بزرگی را به کشور ارائه می‌کند و نزدیک به 2.5میلیون تن در بخش تولید گوشت سفید و نزدیک به 900 هزار تن تخم‌مرغ را روانه بازار تولید می‌کند.

    حجتی افزود: به دلایل خاص از نظر اقلیمی و سیاست‌های برنامه‌ای که داشته‌ایم اغلب نهاده‌های مورد نیاز این صنعت وارداتی است و این در حالی است که علیرغم همه محدودیت‌هایی که در ارتباط با بازار ارز وجود داشت و در راستای تلاطمات ارزی و قیمت ارز شاهد بودیم، دولت، ستاد اقتصادی دولت، رئیس جمهور حمایت‌های ویژه‌ای برای در اختیار گذاشتن ارز به این افراد را در نظر گرفته‌اند.

    وی ادامه داد: ارز برای این افراد به قیمت 3800 محاسبه می‌شود زیرا ما در 7 الی 8 ماه گذشته با افزایش قیمت روبرو بوده‌ایم و ما ارزی را که امروز 3800 تومان به واردکنندگان اختصاص می‌دهیم سال گذشته 3200 تومان قیمت ارز تعیین شده بود و همچنین افزایش قیمت نیز در بازار جهانی در این عرصه داشتیم  و ذرت را سال گذشته کمتر از 200 دلار خریداری می‌کردیم اما در این روزها و ماه‌ها نرخ ذرت تا 250 دلار نیز افزایش داشته است و هم اکنون نرخ ذرت به 235 الی 240 دلار می‌رسد بنابراین این امر نشان می‌دهد که این افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی تأثیرگذار است و در نهایت بر وضعیت واردات ما نیز تأثیرگذار است.

    وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما در سال گذشته نزدیک به هفت میلیون و 200 هزار تن ذرت وارد کردیم و امسال می‌بایست بر حسب افزایش تقاضا میزان ذرت بیشتری وارد کنیم.

    حجتی افزود: ما از فروردین تاکنون دو شوک قیمتی مقطعی در بازار را تجربه کردیم؛ یکی از شوک‌ها مربوط به زمانی است که ارز 4200 تومانی مطرح شد زیرا چند روزی را واردکنندگان پشت درب بانک مرکزی ماندند و یک التهاب قیمتی نیز در زمان بحث مربوط به کامیو‌ن‌داران مطرح شد که در آن مقطع نیز شاهد التهابات یک هفته‌ای بودیم و ما تلاش کردیم با توجه به ذخایر موجود این التهاب را به حداقل برسانیم.

    وی ادامه داد: امروز وضعیت ذخایرمان و کشتی‌های در حال تخلیه نهاده‌های مورد نیاز و همچنین در زمینه قیمت شرایط مناسبی داریم و قیمتی که امروز برای خرید در بندر امام توسط واردکنندگان اعلام می‌شود قیمتی است که سازمان حمایت اعلام می‌کند و نهاده‌ها از نظر قوانین و مقررات آیین‌نامه‌های دولت جزو محصولاتی است که احکام تعزیراتی بر آن حاکم است.

    حجتی بیان کرد: از نظر مقررات شکل و ظاهر انحصار و دخل و تصرفی وجود ندارد و ذخایر را کنترل می کنیم تا کشور دچار مشکل کسری نشود، همچنین کشتی های بین راهی و ارز تخصیصی نیز مورد نظارت وزارتخانه است.

    وی افزود: وقتی قرار است روزی یک میلیون تن نهاده وارد کشور شود، اگر با کسری مواجه شویم تاثیرات قیمتی فزاینده ای دارد که باید با آن برخورد شود. حدود 160 شرکت درخصوص واردات ذرت فعالیت دارند و سیاست ما همان سیاست زنجیره ای است و معتقدم تامین نهاده ها باید توسط تعاونی ها و اتحادیه ها تامین شود.

    وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعاونی ها باید با در اختیار داشتن منابع صندوق توسعه بخش کشاورزی واردکننده باشند تا با حداقل قیمت بتوانند نهاده ها را در اختیار اعضای خود قرار دهند.

    این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: حدود 3 یا 4 شرکت وجود دارند که 80 تا 90 درصد واردکننده هستند و شرکت مورد اشاره نیز حدود 45 درصد از حجم عملیات ذرت را بعضی از سال ها در اختیار داشته است، حال باید حرکت این شرکت را متوقف کنیم یا دیگر شرکت ها باید تقویت شوند؟ اگر قرار است حرکت این شرکت متوقف شود، باید مشخص شود که براساس چه ملاک و قانونی این موضوع باید انجام گیرد.

    حجتی بیان کرد: با توجه به حساسیت های ارزی کنترل و نظارت بازار انجام می شود و وظیفه من این است که تعاونی ها و شرکت های تولیدکننده را حمایت کنم تا بتوانند نهاده ها را وارد کنند. همچنین باید تسهیل گری انجام شود تا اجحافی در حق تولیدکنندگان طیور نشود.

    وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وضعیت تولیدات کشور به نحوی است که دیگر نیازی به سلطان شکر نیست چرا که در سال 96 دو میلیون تن شکر تولید شده است این در حالی است که در سال 92 یک میلیون و صد هزار تن شکر تولید شد. البته حدود صد هزار تن شکر کسری وجود دارد اما در هر صورت فکر نمی‌کنم نیاز به واردات وجود داشته باشد اما در خصوص محصول ذرت به واردات این محصول نیاز است.

    وی تصریح کرد: تولید ذرت به مصرف آب قابل توجهی نیاز دارد هر چند که ذرت علوفه‌ای تولید می‌شود اما ذرت دانه‌ای به صورت کشت متراکم است و عرضه متنوعی دارد. در سال 97 شرکت پشتیبانی امور دام خرید‌های لازم را انجام داده هر چند که معتقد به حضور شرکت دولتی نیستیم.

    حجتی افزود: یک میلیون تن ذرت و یک میلیون تن سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام سفارش داده شده است که به طور طبیعی سهم شرکت مورد نظر آقای کریمی قدوسی را محدود می‌کند اما باید توجه کرد که واقعیاتی نیز در این زمینه وجود دارد. حمایت، پشتیبانی، تربیت و آموزش تولیدکنندگان عمده به صورت مستقیم و تولیدکنندگان خرد از طریق اتحادیه تعاونی انجام می‌شود اما در هر صورت در اروپا نیز وضعیت به همین شکل است و اگر راهکار مطلوب تری وجود دارد ارائه شود.

    وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این زمینه وجود شرکت دولتی و رسیدگی‌های این شرکت صحیح نیست هر چند که شرکت پشتیبانی امور دام در لیست شرکت‌های قابل واگذاری قرار گرفته اما به دلیل ضرورت‌ها تاکنون حفظ شده است.

    حجتی یادآور شد: قیمت نهاده‌های دامی و خوراک طیور در وضعیت کم التهاب یا بی‌التهابی قرار دارد اما در هر صورت باید نظارت‌ها انجام شود و روی موضوع اعمال نظارت‌ موثر باید اقدامات لازم انجام شود.

    برچسب ها