عصر خودرو

از نگاه فعالان بازار بررسی شد؛

عملکرد یک ساله رئیس سازمان بورس

عصر بازار- یک سال از حضور فطانت بر مسند ریاست سازمان بورس می گذرد؛ یک سالی که بازار سهام روزهای سختی را پشت سر گذاشت. بی شک در این مدت رییس سازمان بورس و تیم مدیریتی وی در تلاش برای رفع ابهامات و موانع موجود برای از سرگیری رونق در بازار بوده اند اما گویا شدت رکود در اقتصاد مجالی به عرض اندام تیم مدیریتی جدید تاکنون نداده است.

عملکرد یک ساله رئیس سازمان بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، پیش از قطعی شدن تغییر علی صالح آبادی در آذرماه سال گذشته، شایعه رفتن او از سازمان بورس چندین بار مطرح اما به دنبال آن توسط وزیر اقتصاد و اعضای شورای عالی بورس تکذیب شد.

    تکذیب چندباره شایعه رفتن رییس با سابقه 10 ساله سازمان بورس در حالی صورت می گرفت که با اعلام رسمی این موضوع، درست حدود دو ماه بعد از زمزمه های تغییر در 24 آذرماه سال گذشته، کمتر کسی در انتظار شنیدن خبر این چنینی بود.

    اگرچه از افراد صاحب نام و یا کمتر شناخته شده به عنوان گزینه احتمالی صالح آبادی نام برده می شد اما در نهایت اسم محمد فطانت از میان فهرست چند نفره خارج شد و به عنوان رییس جدید نهاد ناظر بازار سرمایه بر سر زبان ها افتاد.

    وی که قرار بود از بدنه صنعت خودرو به سازمان بورس بیاید برای اکثر فعالان بازار سرمایه شناخته شده نبود. اما شاید در آن شرایط که بازار یک سال سخت را پشت سر گذاشته بود و همچنان در رکود به سر می برد اتفاقی چون تغییر رییس سازمان بورس می توانست به بهبود شرایط کمک کند. بدون شک در بدو ورود فطانت به ساختمان ملاصدرا، فعالان بازار سرمایه از دومین رییس سازمان بورس انتظاراتی داشتند که البته همه این انتظارات هم معقول و منطقی به نظر نمی رسید.

    حال یک سال از حضور دکتر محمد فطانت بر مسند ریاست سازمان بورس می گذرد؛ یک سالی که بازار سهام روزهای سختی را پشت سر گذاشت. بی شک در این مدت رییس سازمان بورس و تیم مدیریتی وی در تلاش برای رفع ابهامات و موانع موجود برای از سرگیری رونق در بازار بوده اند اما گویا شدت رکود در اقتصاد مجالی به عرض اندام تیم مدیریتی جدید تاکنون نداده است.

    نگاهی به متغیرهای اساسی بازار سرمایه طی یک سال اخیر حکایت از عمق رکود و بی رغبتی سهامداران به حضور در آن دارد. در حالی طی مدت یادشده ارزش بازار حدود 45 هزار میلیارد تومان افت کرده و یا به عبارت دیگر اندازه بورس کوچک تر شده که شاخص کل بورس نیز از محدوده 69 هزار واحد به کانال 62 هزار واحد سقوط کرده است.

    از جمله تغییرات مهمی که در 12 ماه گذشته در بدنه بازار سرمایه رخ داده می توان به اجرای دو سیاست در خرداد ماه امسال اشاره کرد که شامل انتشار مستقیم اطلاعات ناشران روی کدال و افزایش دامنه نوسان بوده است. از دیگر رویدادهای قابل توجه در مدت ریاست فطانت بر سازمان بورس، توقف عرضه های اولیه در یک دوره زمانی و شروع ناموفق آن و رفت وآمدهای سرمایه گذاران خارجی به ایران و بازدید از تالار بورس و دیدار با مقامات ارشد سازمان و شرکت بورس و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در کشور بعد از رفع تحریم ها در دوره رییس جدید سازمان هم قابل ملاحظه بوده است.

    از مهمترین این دیدارها می توان به حضور هیات 150 نفره فعالان اقتصادی فرانسه در ایران اشاره کرد که سازمان بورس از این فرصت بهره لازم را برد و با برگزاری گردهمایی فعالان بازار سرمایه ایران و هیات مذکور، شناخت بیش از پیش فرانسوی ها جهت حضور در بورس ایران را فراهم کرد.

    علاوه بر این، دیدار مقامات سفارت انگلیس با فطانت و تاکید هر دو طرف بر جدی تر شدن ارتباط بورس ایران و لندن از دیگر دیدارهای مهم در مدت یادشده بوده است.

    از سوی دیگر در یک سال اخیر جابجایی ها و تغییرات مدیریتی قابل توجه در سازمان بورس و نهادهای تحت نظارت این نهاد رخ داده است به طوری که 3 شرکت بورس کالا، سپرده گذاری مرکزی و دارایی مرکزی بازار سرمایه با تغییر مدیرعامل مواجه شده و علاوه بر آن تغییر و تحولاتی در هیات مدیره سازمان بورس و واحدهای این سازمان در حوزه معاونت و ریاست و مدیریت به وقوع پیوسته است.

     

    ضرورت خارج کردن بازار پول از آشفتگی

     

    علی اسلامی بیدگلی رییس هیأت مدیره آرمان آتی در یادداشتی به سپری شدن یک سال سخت در بازار سرمایه اشاره کرد و با بررسی عملکرد یک سال اخیر تیم مدیریتی جدید سازمان بورس، مهمترین انتظارات فعالان بازار سرمایه از رییس سازمان بورس در ادامه راه را اعلام کرد.

    بازار سرمایه در دوره مدیریتی رییس جدید سازمان بورس شرایط دشواری را پشت سر گذاشت از همین رو شاید نتوان قضاوت صحیحی درباره عملکرد ایشان و تیم مدیریتی شان طی مدت یادشده کرد. در واقع میدانی برای عرض اندام و اقدامات قابل توجه توسط تیم مدیریتی جدید نهاد ناظر بر بورس وجود نداشته که امکان بررسی عملکرد یک سال اخیر وجود داشته باشد.

    واقعیت آن است که بازار سهام در یک سال اخیر درگیر مسایل بیرونی همانند نرخ بهره بانکی، اتفاقات سیاسی و مذاکرات هسته ای از این دست بوده و در چنین شرایطی فرصت کافی برای ارزیابی عملکرد مدیران بازار سرمایه وجود نداشته است.

    بازار سهام در دو سال اخیر عمدتا تحت تاثیر آشفتگی و بی سروسامانی بازار پول بوده است و در این وضعیت طبیعی بوده بازار سرمایه فرصت کافی برای تغییرات قابل توجه و نشان دادن انعطاف از خود نداشته، از همین رو ارزیابی عملکرد مدیران ارشد بازار سرمایه متاثر از چنین ریسک های سیستماتیک بوده و واقعیت آن بوده که مستقل از آن نمی توان قضاوتی در این باره ارایه کرد.

    انتظارات فعالان بازار از رییس سازمان در ادامه راه

    به نظر می رسد از جمله مهمترین انتظاراتی که در بعد کلان می توان در ادامه راه از رییس سازمان بورس و تیم مدیریتی ایشان داشت، کمک به افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی در اقتصاد کشور، افزایش سهم شرکت های پذیرفته شده در بورس از تولید ناخالص داخلی (GDP)کشور، ایجاد راهکارهایی برای جذب و ورود سرمایه گذار خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، توسعه ابزارها و نهادهای مالی از جمله گسترش ابزار مشتقه در کشور، تعریف ابزارهای جدید و متنوع برای افراد با درجه ریسک گریزی متفاوت، کمک به افزایش اندازه بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه بنگاه های پذیرفته شده در بورس، جلوگیری از ایجاد حباب در بازار در زمانی که بازار روند صعودی در پیش دارد و ایفای نقش موثر نهادهای قانون گذار در وضع قوانین و مقررات فعالیت شرکت های بورسی (تعیین نرخ منصفانه برای محصولات پتروشیمی و تعیین تکلیف بهره مالکانه معادن)، باشد.

    در روزها و ماه هایی که بورس رکود طولانی به خود دیده و شرایط بحرانی را تجربه می کند انتظار آن می رود همه اهالی بازار سرمایه و مسئولان محترم سازمان بورس با همت دو چندان سعی در خارج کردن بازار پول از آشفتگی داشته باشند تا شاهد چرخش چرخ های اقتصاد باشیم. در غیر این صورت فارغ از اینکه چه کسی رییس باشد بازار سرمایه حال و روز خوشی را به خود نخواهد دید.

    عوامل داخلی و خارجی تداوم رکود بورس

    همچنین امیر عباس کریم زاده مدیر سرمایه گذاری شرکت نوآوران مدیریت سبا هم با ارایه یادداشتی به برخی موارد انتقادی بر فعالیت های سازمان بورس در طی یک سال اخیر و انتظارات فعلی اشاره کرد.

    شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دو سال اخیر روند نزولی از 89500 واحد به 62230 واحد را داشته است که عواملی چند در این ریزش مؤثر بوده اند که در دو سرفصل خارجی و داخلی تقسیم بندی می شوند. در بحث خارجی می توان به نگرانی از شروع بحران و رکود اقتصاد جهانی بالاخص وقوع رکود با شروع از کشور چین ، کاهش قیمت کالاها (فلزات اساسی ، نفت خام ، قیمت فرآورده های نفتی) اشاره کرد که فشار مضاعفی را بر شرکت های داخل با نزول شدید قیمت ها به همراه داشته است.

    اما در فاکتورهای داخلی، مهم ترین عامل که بر وضعیت بورس اثر منفی گذاشت، می توان به برتری بازده بازار پول به بازار سرمایه اشاره کرد. جذب سپرده موسسات مالی غیر مجاز و برخی از بانک ها با نرخ های بالا و با فاصله زیاد از نرخ تورم ، منجر به گسترش زمینه های سفته بازی در اقتصاد برای برخی از فعالان شده است.

    این عامل منجر به عدم جذب منابع به سمت فعالیت های تولیدی شده و شرکت ها را با بحران مالی و نقدینگی رو به رو ساخته است. این امر به گونه ای است که سهم هزینه مالی شرکت های بورسی از مبلغ 26 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1388 به 133 هزار میلیارد ریال در بودجه 94 شرکت های بورسی رسیده است. به عبارتی سهم هزینه های مالی ازسود خالص شرکت ها از 14 درصد در سال 1388 به 30 درصد در بودجه 94 شرکت ها افزایش یافته است.

    از همین رو توجه اهم و ساختاری دولت به نقش فزاینده هزینه مالی شرکت ها با نگاهی مضاعف به عملکرد بانک ها و استفاده از ابزارهای بدهی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی مسأله مهم در اقتصاد صنعت و کشور خواهد بود که باید در اولویت برنامه های دولت در سال جاری برای رونق اقتصاد قرار گیرد. همچنین افزایش نقدینگی کشور به بیش از 870 هزار میلیارد تومان و رشد آن با نرخ های پیشین، می تواند بحران جدی را در پی داشته باشد و با صعود آن به بیش از 1000 میلیارد تومان در سال بعد آهنگ خطر جدی برای نظام بانکی و اقتصاد با نرخ های بالای سود را به صدا درآورد.

    مجموعه عوامل فوق منجر به کاهش سود شرکت های بورسی از 599 هزار میلیارد ریال در سال 1393 به کمتر از 446 هزار میلیارد ریال در بودجه سال 94 شرکت های بورسی شده است. بررسی دقیق و امتیاز دهی به عملکرد تیم جدید مدیریتی سازمان بورس با توجه به رویدادهای فوق الذکر امکان پذیر نیست اما مجموعه پیشنهادات و درخواست های سهامداران حقیقی و حقوقی بازار در موارد ذیل برای بهتر شدن فرهنگ سهامداری پیشنهاد می شود:

     

    درخواست های سهامداران از فطانت

     

    - ارتباط جدی و مؤثر با فعالان بازار سرمایه و شرکت های حقوقی

     

    - پیگیری موثر رئیس سازمان بورس در زمینه خوراک پتروشیمی ها و رایزنی با وزرات نفت برای کاهش قیمت خوراک در سیر نزولی قیمت نفت خام و همچنین حذف یا تقلیل حق انتفاع معادن در شرایطی که قیمت جهانی سنگ آهن در دو سال اخیر از 140 دلار به کمتر از 40 دلار در هر تن کاهش یافته است.

    - تعقیب شفافیت نرخ گذاری فروش فرآورده های نفتی توسط سازمان بورس در جهت حذف ریسک سیستماتیک بالای سرمایه گذاری در صنعت پالایشگاهی و برقراری جلسات مسئولان سازمان با شرکت ملی پخش و پالایش برای رفع این معضل

    - پیگیری مطالبات سهامداران خرد و حقوقی از مجاری قانونی و دولتی با برقراری سیستم ثبت و پیگیری شکایات و حذف مراجعات حضوری و مکاتبه ای سهامداران

    - برگزاری نشست های مداوم مسئولان سازمان بورس با مجلس، دولت و نمایندگان دولت برای رفع ابهامات قیمت گذاری در صنایع

    - ابراز مخالفت مسئولان سازمان بورس با وزیر صنعت و سخنگوی دولت در باب کنترل بی رویه تورم که باعث تشدید رکود در صنایع شده و برگزاری نشست های صنایع ، سازمان و مسئولان دولت برای دریافت افزایش نرخ در محصولات

    - نظارت دقیق بر فرآیند اجرایی شفافیت اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها و اجرای قوانین کیفری برای نهادهایی که خلاف قوانین سازمان بورس اقدام کرده و بنا به هر دلیلی اقدام به دستکاری در صورت های مالی می کنند.

    - در شرایط منفی بودن بازار و روند نزولی شاخص، محدودیت های زمان رونق در باب اعتبارات کارگزاری برای مشتریان از قبیل سکنی باید برداشته شود و یا به حداقل تقلیل یابد.

    - تسهیل محدودیت های تأسیس شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان ها برای گسترش فرهنگ سهامداری

    - انجام مکاتبات با گمرک کشور برای حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه محصولات و وارد شدن ضربه جدی و سهمگین بر صنایع .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها