عصر خودرو

گزارشی از عملکرد سال اول فطانت:

رئیس جدید سازمان بورس چه کارهایی کرد و چه اقداماتی باید انجام دهد؟

عصر بازار- اولین سال رئیس جدید سازمان بورس در شرایطی به اتمام رسید که مهمترین اقدامات وی به عنوان دومین رئیس بازار سرمایه و خواسته های اصلی فعالان مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جدید سازمان بورس چه کارهایی کرد و چه اقداماتی باید انجام دهد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، درست یک سال پیش در چنین روزی بود که بعد از طرح چندباره شایعه تغییر مدیریتی در راس سازمان بورس، علی صالح آبادی بعد از 10 سال و با عناوینی چون معمار بازار سرمایه نوین ایران از نهاد ناظر بازار سرمایه خداحافظی کرد تا محمد فطانت 44 ساله با رای اعضاء شورای عالی بورس و حکم وزیر اقتصاد از دوشنبه 24 آذر 93 رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار شود.

    وی که با مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای تحقیق در عملیات دانشگاه تربیت مدرس دارای سوابقی مدیریتی و حضور در هیات مدیره بانک های ملی و پارسیان ، بیمه پارسیان ، ایران خودرو، ساپکو، صندوق بازنشستگی آینده سازان، سرمایه گذاری های سمند و آینده ساز کیش و... بود، این امیدواری را در بین فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد که رویکرد توسعه ای بازار در عرصه ملی و بین المللی و بهبود اوضاع آشفته با شتاب بیشتری ادامه دهد.

    اما بازار سرمایه ایران از یک سال پیشتر متاثر از شرایط منفی اقتصاد داخلی، سقوط دور از انتظار قیمت نفت و سایر محصولات استراتژیک ، ابهامات متعدد صنایع مخصوصا" نرخ خوارک پتروشیمی ها ، اثر تحریم ها ، بالا بودن نرخ سود بانکی و.. ...بود، فطانت برای تغییر جهت بازار راه سخت و پیچیده ای داشت که هنوز هم ادامه دارد.

    با این حال وی 17 روز بعد از اولین حضور در تالار معاملات ، نخستین نشست خبری خود را در 18 دی برگزار کرد و گفت: برای فائق آمدن بر فضای روانی بازار و با همکاری و همراهی معاون اول رئیس‌جمهور ، کمیته تثبت بازار سرمایه تشکیل شد تا از حمایت عملی از بازار سرمایه و صنایع، زمینه بازگشت و برقراری برقراری آرامش فراهم شود.

    دکتر فطانت در شرایطی رایزنی های فراوان و در سطح عالی و حوزه ریاست جمهوری را برای بهبود شرایط بازار انجام داد که در واپسین روز کاری 93 و در اقدامی جسورانه دستور بازگشایی نماد معاملات پالایشگاه ها را داد که با موافقت ها و مخالفت هایی همراه بود اما برآیند این عمل وی نشان از شکل گیری رویکردی واقع بینانه و پرهیز از رفتارهای محافظه کارانه داشت.

    علاوه بر تشکیل کمیته ثابت بازار سرمایه با آغاز سه صنعت پتروشیمی، پالایشگاهی و سنگ آهنی و جلب نظر وزیران و تردد در هیات دولت و مجلس، از دیگر اقدامات مهم وی و گروه مدیریتی جدید سازمان بورس می توان به افزایش دامنه نوسان و تغییر حجم مبنا، انتشار مستقیم اطلاعات شرکت ها در کدال، انتقال بخشی از وظایف حوزه نظارت به بورس ها ، اصلاح دستورالعمل و مدیریت صندوق توسعه بازارسرمایه، راه اندازی معاملات اسناد خزانه اسلامی ، بکارگیری نخستین صکوک استصناع، فراهم کردن مقدمات سهام خزانه، تغییر برخی مدیران میانی و مهم نظارتی ، تاسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه کشور (به موجب ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابتی)، استفاده از حضور هیات های خارجی و انجام مذاکرات متعدد مخصوصا" برگزاری جلسه ای مشترک با هیات 150 نفره فرانسوی و مدیران بازار سرمایه و صنایع و همچنین اعضا سفارت انگلیس، توقف عرضه های اولیه و هماهنگی با سازمان خصوصی سازی برای عدم واگذاری شرکت ها بعد از ایجاد تاخیر و توقف چند ماهه، اصلاح و بازنگری در دستورالعمل ها و مقررات بازار ،تشکیل کمیته ای برای ارایه پیشنهادهایی درباره قانون بازار، رایزنی برای عضویت سازمان بورس در ISCO و رفع تعلیق بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس ها، راه اندازی معاملات برخط قرارداد های آتی سکه طلای بورس کالا، امضای تفاهم نامه با اموزش و پرورش برای اعطای دیپلم بورس، راه اندازی سامانه تحلیل داده های ناشران موسوم به تدان، زمینه چینی بکارگیری گواهی سرمایه‌گذاری خودرو در بورس کالا و... اشاره کرد.

    با این همه طی یک سال اخیر اوضاع بر وفق مراد فطانت و تیم مدیریتی سازمان بورس نبود. چرا که در نتیجه اثار عوامل بیرونی و دورنی چون تداوم سقوط نفت و سنگ آهن و فولاد، عدم کاهش نرخ سود بانکی ، باقی ماندن ابهامات مربوط به صنایع مهمی چون پتروشیمی و پالایشی و سنگ آهنی، کوچ تعداد زیادی از سرمایه گذاران، و...، حدود 45 هزار میلیارد تومان از ارزش روز بازار سهام و 7 هزار واحد از ارقام شاخص بورس کاسته شده و کمبود نقدینگی و بی میلی گسترده برای حضور در بازار سهام مانع از شکل گیری وضعیت عادی بازار شد.

    ولی فطانت طی یک سال مدیریت نشان داده که خوش‌بینانه و آرام و زیرک و به دور حاشیه ها ، پیگیر مطالبات بازار سرمایه بوده و همچنان در سطوح عالی رایزنی می کند اما در شرایطی بخت با وی یاری نکرده که برای مشخص شدن اقدامات و بستر سازی ها باید منتظر گذشت زمان و همچنین همراهی نهادهای مسئول مخصوصا" دو وزارت نفت و صنعت بود تا مشخص شود چه کارهایی انجام شده که نمی توان در فصل ناخوش اقتصاد نظاره گر آنها بود و لاجرم باید صبوری کرد.

    با این اوصاف افزایش جایگاه و قدرت بازار سرمایه در مناسبات اقتصادی و همسان بانک مرکزی، سرعت بخشیدن به توسعه بازار و رفع قطعی ابهامات صنایع مخصوصا" دو گروه پتروشیمی و پالایشی، جلب حمایت عملی دولتمردان و نمایندگان مجلس برای وضع قوانین بهتر و شفاف صنایع، افزایش اعتماد و احساس امنیت بیشتر، اجرای قوانین و مقررات جدید و بروز، ارتقای جایگاه کارگزاران و استانداردسازی با تکیه برکیفیت خدمات نه کمیت هایی چون حجم معاملات، افزایش ضمانت اجرایی در مقررات وضع شده برای شرکت های پذیرفته شده مانند پرداخت به موقع سود سالانه و توجه یکسان به اجرای تشویق ها و تنبیهات، استفاده از مدیران و کارشناسان خبره بازارهای مالی و پولی ، فعال کردن سریع کمیته کاهش ریسک سیستماتیک با حضور نمایندگان بخش خصوصی و عمومی و دولتی، گنجاندن سیاست های تشویقی برای صنایع حاضر در بازار سرمایه، جذب سرمایه ها طبق قانون 5 ساله ششم و بودجه 94 ، متقاعد کردن دولت به اجرای درست اصل 44 و واگذاری شرکت ها، از جمله خواسته های فعالان بازار سرمایه از دومین رئیس سازمان بورس ( با توجه به قانون بازار اوراق بهادار مصوب اول آذر 84 ) است که می تواند در عملکرد سال دوم فطانت قابل پیگیری باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها