عصر خودرو

پس از توقفی ۴۵ ساله؛

بزرگترین پروژه اکتشاف گاز در شمال ایران آغاز شد

عصر بازار- پس از توقفی ۴۵ ساله از حفاری آخرین چاه اکتشافی، بزرگترین طرح اکتشاف نفت و گاز در شمال ایران با آغاز عملیات حفاری در منطقه صوفیکم گلستان از امروز آغاز شد.

بزرگترین پروژه اکتشاف گاز در شمال ایران آغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، فرهنگ خطیبی با اشاره به آغاز عملیات حفاری اکتشافی در منطقه صوفیکم گلستان، گفت: در سال 1389 مطالعات فنی برای شناسایی ظرفیت‌های هیدروکربوری در منطقه صوفیکم در استان گلستان در دستور کار قرار گرفت.

    سرپرست شرکت نفت خزر با اعلام اینکه شناسایی پتانسیل های هیدروکربوری یکی از سیاست های شرکت ملی نفت ایران در منطقه شمال و شمال شرق کشور است، تصریح کرد: بر این اساس با انجام 1250 کیلومتر عملیات لرزه نگاری دو بعدی در استان گلستان با هدف بررسی احتمال وجود ذخایر هیدروکربوری، حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان برنامه ریزی و در چارچوب قراردادی به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شد.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه پیش بینی می شود بعد از گذشت حدود 45 سال از آخرین عملیات حفاری در دشت گرگان، با شروع چرخش مته حفاری اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان عملیات حفاری این چاه در مدت زمان تعیین شده به نتیجه برسد، اظهار داشت: قطعا آغازعملیات حفاری اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان را یک تحول بنیادین در این منطقه به وجود می آورد.

    خطیبی با یادآوری اینکه بیشترین پروژه های اکتشافی در جنوب کشور متمرکز است، تبیین کرد: طرح اکتشافی صوفیکم ان اولین پروژه اکتشاف در شمال ایران محسوب می شود که در حوزه مشترک مرزی ایران و ترکمنستان و نزدیکی دریای خزر قرار دارد.

    در همین حال سعید نظری مدیر پروژه حفاری چاه اکتشافی صوفیکم در شرکت ملی حفاری هفته گذشته با بیان اینکه عملیات حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم در استان گلستان کلید می خورد، گفته بود: هم اکنون دستگاه حفاری سنگین خشکی 56 فتح در این موقعیت استقرار و پس از انجام تست‌های میدانی، آماده شروع عملیات است.

    آبان ماه سال جاری شرکت نفت خزر و شرکت ملی حفاری قرارداد حفاری اکتشافی منطقه صوفیکم گلستان را امضا کردند. پیش بینی می شود نخستین چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم استان گلستان تا عمق 2200 تا 2400 متری زمین حفاری شود.

    بر اساس اعلام شرکت نفت خزر در طول سال های 1335 تا 1343 در منطقه شمال کشور در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران تعداد 16 حلقه چاه در مناطق ساحلی حفاری شده که 11 حلقه چاه مربوط به استان گلستان است. آخرین حفاری در استان گلستان حدود 45 سال پیش در منطقه قزل تپه انجام گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو