عصر خودرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد :

شمار معدن های فعال کشور به بیش از ۳۳۰۰ رسید

عصر بازار- وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس یک جدول آماری که ۲۱ خردادماه امسال منتشرشده، شمار معادن فعال کشور را افزون بر سه هزار و ۳۰۰ معدن اعلام کرده است درحالی که شهریورماه پارسال تعداد معادن فعال را ۶ هزار اعلام کرده بود.

شمار معدن های فعال کشور به بیش از ۳۳۰۰ رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت شهریورماه پارسال در اردبیل اعلام کرد: تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای معادن 10 هزار فقره است که از این تعداد 2 هزار معدن در حال تجهیز و آماده‌سازی، 6 هزار معدن فعال و بقیه نیمه فعال و راکد است.
    بررسی جدول های آماری وزارت صنعت نشان می دهد، معادن فعال استان کرمان (کرمان و جنوب کرمان) در مجموع 498 معدن هستند که 15 درصد کل کشور را به خود اختصاص داده است .
    استان های کرمان (بدون احتساب جنوب کرمان) ، خراسان رضوی و یزد به ترتیب با 396، 370 و 288 معدنریال بالاترین تعداد معادن فعال را به خود اختصاص داده اند.
    پیش از این، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم گفته بود، 68 نوع ماده معدنی در ایران کشف و ذخیره ای بیش از 57 میلیارد تن شناسایی(حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی) شده است.
    به گفته نعمت زاده، 60 درصد ذخایر معدنی کشور قابل تولید برای مصالح ساختمانی و بقیه مواد معدنی فلزی و غیر فلزی است.
    استان های کهگیلویه و بویر احمد، گیلان و بوشهر به ترتیب با هفت، هفت و هشت معدن، کمترین سهم معادن فعال را دارند و استان های ایلام و گلستان به همراه منطقه ویژه اقتصادی ماکو، هر یک 11 معدن فعال دارند.
    پیش از این در گزارش های آماری شمار معادن استان تهران افزون بر 456 معدن اعلام شده بود، اما اکنون به استناد جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار معادن فعال استان تهران 19 معدن است و اغلب آنها به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.
    استان های خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و اصفهان نیز به ترتیب با 240، 238 و 171 معدن فعال از مناطق شاخص معدنی محسوب می شوند.
    آمارها همچنین نشان می دهد نزدیک به یکهزار و 900 معدن فعال مربوط به سنگ های تزئینی و ساختمانی در کشور وجود دارد که اکنون 700 معدن غیر فعال شده است.
    معادن برتر در بخش سنگ تزئینی در 6 استان آذربایجان شرقی و غربی، کرمان، یزد، اصفهان، مرکزی و لرستان قرار دارد.
    ایران با استخراج سالانه حدود 12 میلیون تن سنگ تزئینی و ساختمانی، در بین پنج کشور برتر جهان قرار دارد، اما از نظر صادرات با ارقام 250 تا 400 میلیون دلار در جمع 20 کشور جای گرفته است.
    جمهوری اسلامی ایران از نظر تنوع مواد معدنی با 68 نوع ماده معدنی در شمار 10 کشور جهان جای گرفته است و از لحاظ ذخایر شناسایی شده در بین 15 کشور دنیاست.
    متوسط استخراج مواد معدنی در سال های گذشته 390 تا 400 میلیون تن اعلام شد، درحالی که در قالب برنامه پنجم توسعه (94- 1390 و سال 95 الحاقی) دستیابی به 570 میلیون تن پیش بینی شده بود.
    دولت یازدهم (سازمان های توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور) از سال 1393 برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر از مساحت کشور را در شرق به اجرا گذاشت که تا سال گذشته دستاوردهای این برنامه، شناسایی 42 تن طلا، 22 میلیون تن بوکسیت، 103 میلیون تن باریت، 30 هزار تن آنتیموان، 65 هزار تن عناصر نادرخاکی، 345 میلیون تن زغالسنگ کک شو، 200 میلیون تن زغالسنگ حرارتی و 500 میلیون تن سنگ آهن به عنوان ذخایر قطعی ثبت شد.
    براساس ارزیابی ها، ارزش ذخایر معدنی اکتشافی جدید بیش از 50 میلیارد دلار است که در نیمه نخست سال 1396 اعلام شد.

    برچسب ها