عصر خودرو

علی دینی ترکمان:

چالش‌های خصوصی‌سازی و واقعیتی بنام دولت در سایه

عصر بازار- هدف از خصوصی‌سازی افزایش بهره وری و کارایی است، در حالی که نتیجه خصوصی‌سازی در کشور، مغایر با اهداف اولیه آن است و قدرت اقتصادی برخی نهادهایی که نباید در اقتصاد حضور داشته باشند بیشتر شده و این همان بحث تودر توی نهادی است.

چالش‌های خصوصی‌سازی و واقعیتی بنام دولت در سایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، علی دینی ترکمان، کارشناس مسائل اقتصادی در تشریح اینکه پیامدهای منفی خصوصی‌سازی نادرست و اینکه چه بخشی از ناکارآمدی اقتصاد ایران ریشه در دو دولتی بودن ساختار ایران و این مسئله که دولت پنهان که به اسم خصوصی سازی قصد در اختیار گرفتن اموال دولت قانونی را دارد، گفت: ابتدا باید گفت که در این گونه مدیریت در دولت، موازی کاری، اتلاف منابع و بی ثباتی ساختارهای سازمانی زیاد و پاسخگویی و مسئولیت پذیری به دلیل تودرتویی نهادی کم است، در نتیجه شکست در هماهنگی اتفاق می‌افتد. برنامه‌ها روی کاغذ طراحی می‌شود اما وقتی عملیاتی می شود می‌بینیم که خصوصی سازی در کار نبوده است و در واقع منابع از دولت به برخی نهادهای شبه دولتی منتقل می شود و انتظاری که مدنظر بود نقش بر آب می شود.

    وی با بیان اینکه مشکلی که از آن به عنوان تودر تویی نهادی یاد می شود باید برطرف شود، افزود: اکنون قدرت اقتصادی برخی نهادهایی که نباید در عرصه اقتصاد، حضور داشته باشند بیشتر شده اما آنچه مسلم است اینکه باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم اقتصاد قوی داشته باشیم و قدرت اقتصادی اول منطقه باشیم، با تنش‌های سیاسی بیش از اندازه نمی توانیم به هدف برسیم.

    دینی ترکمان تصریح کرد: ما اکنون تکلیفمان با خودمان روشن نیست و این باعث می شود در عرصه سیاست و اقتصاد داخلی و خارجی پارادوکسیکال عمل کنیم یعنی از یک طرف اهداف بلندی را تعریف و دنبال می کنیم و از طرف دیگر نمی توانیم آنها را پیش ببریم. در خصوصی‌سازی نیز می‌گوییم دولت قرار است بار اقتصادی را که بر دوش می‌کشد، واگذار کند. اما باید توجه کنیم که واگذاری به معنای واگذاری از دولت به نهادهای اقتصادی نیروهای مسلح نیست.

    این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: خصوصی سازی در کشور ناشی از دولت در دولت بودن نظام سیاسی ما است لذا اگر می‌خواهیم در آینده با چالش‌های کمتری مواجه شویم، باید تکلیف‌مان مشخص شود.

    وی یادآور شد: هدف از خصوصی‌سازی افزایش بهره وری و کارایی است، در حالی که نتیجه خصوصی‌سازی در کشور، مغایر با اهداف اولیه آن است  و قدرت اقتصادی برخی نهادهایی که نباید در اقتصاد حضور داشته باشند بیشتر شده و این همان بحث تودر توی نهادی است.

    دینی ترکمان گفت: اگر می خواهیم در آینده با چالش‌های کمتری مواجه شویم سیستم باید از موقعیت تودر توی نهادی بیرون بیاییم و قوه مجریه هم مسئولیت بر دوشش باشد و هم پاسخگو باشد و این یعنی دولت در سایه که در سال‌های گذشته درگیرش بوده ایم، کنار برود.

    وی تاکید کرد: یعنی باید از تعداد مراکز قدرت متعددی که وجود دارد و موجب تصمیم گیری‌های متعدد شده و منابع را هدر می دهند و پاسخگویی را ضعیف می کنند، کاسته شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها