عصر خودرو

گزارش بلومبرگ از افزایش قریب الوقوع صادرات نفت ایران

ایران به‌هیچ وجه صادرات نفت را به تاخیر نمی‌اندازد

عصر بازار- پس از تعهد ایران به افزایش صادرات نفت خود به رغم کاهش قیمت‌ها و تقویت این گمانه‌زنی که اعضای اوپک وضعیت عرضه مازاد جهانی را بدتر خواهند کرد، بهای نفت که به پایین‌ترین سطح از فوریه ۲۰۰۹ رسیده بود به روند سقوط خود ادامه داد.

ایران به‌هیچ وجه صادرات نفت را به تاخیر نمی‌اندازد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نفت سبک آمریکا پس از آنکه هفته گذشته تقریبا 11 درصد قیمت خود(بیشترین کاهش طی یکسال اخیر) را از دست داد، در آخرین معاملات با 1.2 درصد کاهش به مرز 35 دلار رسید.

    امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران می‌گوید: مطلقا هیچ شانسی وجود ندارد که ایران برنامه افزایش صادرات نفت خود را حتی اگر قیمت‌ها به کاهش خود ادامه دهد را به تاخیر بیندازد.

    آمارهای کمیسیون تجارت آتی آمریکا نشان می‌دهد که صندوق‌های بیمه ریسک و دیگر نهادهای بزرگ گمانه‌زنی پیش‌بینی‌های منفی خود را در خصوص قیمت نفت به بالاترین سطح کل ادوار رسانده‌اند.

    قیمت نفت به سطوحی سقوط کرده که آخرین‌بار در دوران بحران مالی جهانی مشاهده شد چرا که سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) برای دفاع از سهم بازار به طور موثر محدودیت‌های تولید را کنار گذاشته و بر اشباع بی‌سابقه بازار دامن زده است.

    آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: اشباع بازار دستکم تا اواخر سال 2016 ادامه خواهد داشت، چرا که رشد تقاضا کند بوده و اوپک عزم مجددی را برای به حداکثر رساندن تولید خود نشان می‌دهد.

    اوگن وینبرگ رییس تحقیقات بازار در کامرزبانک فرانکفورت می‌گوید: پیش‌بینی‌های منفی بر اوضاع نامناسب بازار دامن می‌زند. بازار به ‌طور کامل می‌داند که اوپک دیگر کنترل قیمت‌ها را در دست ندارد و نمی‌تواند یک سطح قیمت تعیین کند و اینکه بعید است این گروه که استراتژی خود را به این زودی‌ها تغییر دهد.

    بهای نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه با 43 سنت کاهش به 35 دلار و 19 سنت در هر بشکه رسیده است. نفت آمریکا در آخرین روز معاملات هفته گذشته 35 دلار و 62 سنت داد‌وستد شد که پایین‌ترین قیمت از فوریه 2009 تاکنون محسوب می‌شود.

    نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه نیز با 66 سنت کاهش (1.7)درصد به 37 دلار و 27 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز در روز جمعه با یک دلار و 80 سنت کاهش به 37 دلار و 97 سنت پایین‌ترین سطح قیمت از دسامبر 2008 تاکنون رسید.

    زمانی‌نیا در مصاحبه با بلومبرگ در تهران گفت: ایران با پیش‌بینی لغو تحریم‌ها در هفته اول ژانویه در حال حاضر مشتریانی را برای افزایش برنامه‌ریزی شده عرضه نفت خود پیدا کرده است.

    وی افزود: ایران همچنین در تدارک پیشنهاد قرار‌داد‌های نفت و گاز طبیعی به سرمایه‌گذاران خارجی است.

    آمارهای بلومبرگ نشان می‌دهد، ایران در ماه گذشته روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید کرده است.

    زمانی‌نیا خاطرنشان کرد: فرض کلی ما وجود یک بازار با قیمت‌های پایین است بنابراین قیمت می‌تواند تا جای ممکن پایین بیاید زیرا ما برای بدترین سناریو آماده هستیم.

    آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد: اوپک که سقف تولید خود را در نشست چهارم دسامبر کنار گذاشته عزم راسخی را برای حفظ فروش نشان داده است.

    این آژانس خاطرنشان کرد: در شرایطی که استراتژی اوپک بر دیگر تولید‌کنندگان نفت تاثیر گذاشته و شدید‌ترین کاهش عرضه از سوی تولید‌کنندگان بیرون اوپک از سال 1992 تاکنون را به همراه داشته ذخایر نفتی جهان احتمالا پس از سرگیری صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو