عصر خودرو

تشریح استراتژی‌های گازی در نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گاز ابران؛

افزایش تولید و صادرات گاز در دستور کار است

عصر بازار- نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گاز ایران با حضور نصرت‌الله سیفی مدیرعامل سابق شرکت گاز، رئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد.

افزایش تولید و صادرات گاز در دستور کار است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، در ابتدای این نشست با تکیه بر آمارهای به دست آمده به بررسی و تشریح جایگاه ایران در صنعت گاز جهان پرداخت و گفت: جایگاه ایران به لحاظ منطقه‌ای در قلب ذخایر گازی جهان قرار دارد.
    وی افزود: با توجه به آمارها ایران در جایگاه نخست دارندگان منابع گازی و در رتبه سوم از منظر تولید گاز قرار دارد این در حالیست که سهم ایران از تجارت جهانی بسیار ناچیز است؛ در حقیقت در زمینه منابع گازی بیش از صادرات در ایران واردات داریم که این می‌تواند نقطه ضعف ما باشد.
    سیفی ادامه داد: از این رو امیدواریم با راه افتادن خط تجارت به عراق بتوانیم صادرات ایران را گسترش دهیم.
    مدیرعامل سابق شرکا گاز در خصوص برنامه ‌های آینده این صنعت گفت: در حال حاضر خط لوله اصلی گاز در زیر زمین حدود 36 هزار کیلومتر است که با برنامه‌های در دست اجرا امیدواریم در سال‌های آینده طول این لوله به 45 هزار کیلومتر برسد تا ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود به عنوان چهارراه گاز دنیا شناخته شود.
    سیفی افزود: یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که گاز را می‌توان پشتوانه تولیر برق دانست، بنابراین تجارت برق نیز می‌تواند به توسعه تجارت گاز کمک شایانی کند.
    وی ادامه داد:  با توجه به ذخایر زیرزمینی و از آنجایی که ایران حدود نیم‌درصد از تولید جهانی را برعهده دارد پیشبینی میکنیم که تا 200 سال آینده منابع گازی ایران به پایان برسد با توجه به گسترش استفاده از منابع تجدید ناپذیر به نظر می‌رسد حفظ ذخایر گازی برای آیندگان غیرقابل توجیح است؛ با این اوصاف یکی از استراتژیهای  ایران در بخش گاز، افزایش تولید است.
    سیفی در خصوص استراتژی‌های این صنعت از منظر صادرات بیان کرد: باید بتوانیم که صادرات خود را به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، هند، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و کشورهدی حوزه خلیج فارس افزویش دهیم. همچنین افزایش صادرات با برد بلند به کشورهایی مانند چین و کره نیز باید مد نظر قرار گرفته شود.

    مدیرعامل شهر آفتاب:
    تبدیل شهر آفتاب به شهر نمایشگاهی در دستور کار است

    در ادامه این نشست  رئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب که میزبان اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گاز ایران است به تشریح استراتژی‌های کلان این صنعت پرداخت و بیان کرد: در گام اول در نظر داریم که نمایشگاه‌های بزرگ تهران را که مشکلات متعددی مانند ترافیک، آلودگی هوا و ... را برای کلان‌شهر تهران در پی دارد به خارج از این شهر منتقل کنیم.
    وی افزود: پس از 12 سال تلاش، در نهایت تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری به امضا رسید و در ماحصل آن نمایشگاه‌های بزرگ تهران به خارج از شهر تهران منتقل شد.
    قادری ادامه داد: البته این مهم پیش شرط‌هایی از جمله دست پیدا کردن شهر آفتاب به استانداردهای بین‌المللی دارد که این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
    مدیرعامل شهر آفتاب ادامه داد: در‌ کشورهای پیشرفته و صنعتی فقط نمایشگاه نمی‌سازند از این رو در ایران نیازمند به وجود آمدن یک شهر نمایشگاهی داریم. با این وصف در نظر داریم که شهر آفتاب را تبدیل یه یک شهر نمایشگاهی کنیم که علاوه بر جذب مخاطب بتواند تمامی نیاز  افراد حاضر در نمایشگاه را در همان محکطه نمایشگاه رفع کند.
    وی در آخر از نیاز تهران یه عنوان پایتخت اقتصادی ایران به یک منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: تهران شهر بزرگی است که علاوه بر پایتخت سیاسی به عنوان پایتخت اقتصادی ایران هم شناخته می‌شود از این رو نیاز به وجود یک منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی این کلانشهر به طور کامل حس می‌شود.
    قادری ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی پیشنهاد میدهیم یک منطقه ویژه اقتصادی در حوزه شهر آقتاب ساخته شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو