عصر خودرو

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد:

بازگشت تعادل به بازار سکه با کمک بورس کالا

عصر بازار- در طرح پیش‌فروش سکه بانک‌مرکزی که از بهمن‌ماه سال گذشته تا پایان فروردین‌ماه امسال اجرا شد، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار سکه در ۷ نوبت سررسید در بازه های زمانی یک ماه تا ۲ سال به فروش رسید؛ اما نکته‌ای که در طرح پیش‌فروش سکه وجود دارد، این است که گواهی‌ها تا زمانی که سررسید آنها فرا نرسیده بود، قابلیت فروش نداشتند و دارنده آنها باید از چند ماه تا دو سال برای فروش انتظار می کشید و این امر به معنای حبس نقدینگی بود؛ برای حل این مساله تفاهم نامه ای سه جانبه میان بانک مرکزی، بورس کالای ایران و کارگزاری بانک ملی امضا شد.

بازگشت تعادل به بازار سکه با کمک بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، در این طرح، بانک مرکزی قصد دارد برای سکه‌های پیش‌فروش شده اوراق گواهی سکه طلا منتشر کند و به این ترتیب امکان نقدشوندگی پیش از سررسید برای اوراق پیش‌فروش ایجاد می شود.

    بر اساس این طرح خریداران سکه‌های پیش فروش، می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی، در قبال ارایه رسیدهای دریافتی خود، اوراق گواهی سکه طلا دریافت کرده و آنها را پیش از سررسید در بورس کالا و با قیمتی متناسب با زمان باقیمانده تا سررسید، به فروش برسانند. اوراق گواهی سکه طلا قبل و بعد از سررسید در بورس کالا قابل خرید و فروش است؛ با این تفاوت که قبل از سررسید قابلیت تبدیل به سکه را ندارد و پس از آن و در صورت درخواست دارنده اوراق، امکان تبدیل آن به سکه طلا وجود دارد.

    در همین رابطه محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با تاکید بر اینکه این طرح تاثیرات مثبتی دارد گفت: این اقدام در درجه اول التهاب کاذب بازار را می گیرد. به بیان دیگر افزایش دسترسی همه مردم به سکه که محصول این اقدام است سبب کاهش التهاب بازار می شود.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود: وقتی مردم بدانند که می توانند نیاز خود را در جایی تامین کنند طبیعتاً هجوم برای خرید سکه و ذخیره کردن سکه نخواهیم داشت. وقتی افراد جامعه احساس کنند در هر زمان و مکانی که بخواهند می توانند به بانک ملی مراجعه کنند یا در بورس کالا معاملات خود را انجام دهند هیجان بازار کنترل می شود.

    کشتی آرای با بیان اینکه جو روانی امنیتی نگهداری از سکه نیز عامل مهمی است، عنوان کرد: بسیاری از خانواده ها و افرادی که سکه ثبت نام کرده اند مشکل نگهداری آن را دارند و این خود عامل مثبت و تاثیرگذار در بازار است.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه هنگام ایجاد حباب در بازار ها از جمله سکه و طلا باید از ابزارهای کنترلی منطقی بهره برد، گفت: زمانی که از حباب بازارها صحبت می کنیم یعنی بر اثر عدم تعادل عرضه و تقاضا قیمت واقعی و قیمتی که کالا داد و ستد می شود اختلاف دارد.

    کشتی آرای با اشاره به اینکه تفاهم نامه اخیر ابزاری برای کنترل حباب بازار سکه است گفت: با این اقدام حباب بازار سکه به تدریج از بین خواهد رفت زیرا عرضه و تقاضا متعادل می شود و این تعادل بازار نظم و انضباط قیمت گذاری را به همراه دارد.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر به تاثیر دیگر این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت : با این رویکرد بازار تابع نوسانات قانونی می شود.

    وی در تشریح نوسانات قانونی گفت: قیمت جهانی طلا در حال کاهش است ولی قیمت در بازار داخلی رو به افزایش است. پس نوعی عدم تعادل در قیمت ها وجود دارد! با این تفاهم نامه قیمت سکه و طلا تابع مقررات بازارهای مالی می شود و به نوعی اطمینان را به بازار بر می گرداند.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که آیا معاملات آتی سکه افزایش قیمت را به همراه داشته گفت:  در حال حاضر و در شرایط فعلی بیشترین تاثیر قیمت سکه و طلا به نرخ ارز و سیاست های کلان اقتصادی باز میگردد و داد ستد آتی سکه در بورس کالا تاثیری در  قیمت ندارد.

    محمد کشتی آرای به بازگشت ثبات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: طبیعتاً پایان شب سیه سپید است. هر التهاب و نوسانی یک جا به آرامش می رسد. به نظر من این دوران هم به سر خواهد رسید و ما بالاخره تعادل و آرامش را در بازار خواهیم دید زیرا تقاضا، التهاب و نوسان سر انجام در یک نقطه اشباع و ثابت می شود و به زودی شاهد آن خواهیم بود.

     بانک مرکزی با این طرح و کمک ابزارهای مختلف بورس کالا امیدوار است که سازوکار جدید، ثبات بازار را به نحو مطلو‌ب‌تری تامین کند. افزایش درجه شفافیت در فضای اقتصادی از دیگر اهدافی است که سیاست‌گذار قصد دارد در طرح جدید با سازوکارهای بورس کالا پیگیری کند. این فرصت، یعنی این که دارندگان گواهی پیش‌فروش سکه می‌توانند پیش از موعد سررسید گواهی‌ها را نقد کنند و سرمایه‌ گذارانی که از قافله پیش‌فروش جا مانده بودند، با ابزار جدید به بازار بازگردند. به این ترتیب، افرادی که با هدف سرمایه‌گذاری به سراغ بازارهای موازی مثل سکه و طلا می‌رفتند و در طرح پیش‌فروش نیز با همین هدف شرکت کرده بودند، با فرصت‌های بورس کالا برای سرمایه‌گذاری آشنا خواهند شد و می‌توان پیش‌بینی کرد که تعدادی زیادی از بازیگران خارج از بورس، به این بازار شفاف وارد شوند.

    برچسب ها