عصر خودرو

واکنش اروپا به تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه واردات خودروهای اروپایی

عصر بازار- یکی از مقامات ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به تهدید ترامپ برای افزایش ۲۰ درصدی تعرفه های گمرکی خودروهای اروپایی، اظهار کرد اروپا نیز به طور قطع به تهدیدات آمریکا پاسخ خواهد داد.

واکنش اروپا به تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه واردات خودروهای اروپایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ – رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا  – روز گذشته با انتشار یک پیام در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت در صورتی که قانون افزایش تعرفه واردات محصولات و کالاهای امریکایی به اروپا لغو نشود و اروپا از اقدامات تلافی جویانه خود دست برندارد، تعرفه واردات خودروهای اروپایی را 20 درصد افزایش خواهد داد.

    ماجرا از آنجایی آغاز شد که ترامپ چند ماه پیش علی رغم مخالفت های بسیاری از سوی احزاب مختلف سیاسی فعال در ایالات متحده همچون جمهوری خواهان و دموکرات ها و همچنین سایر کشورها، تصمیم گرفت که قانون تعرفه واردات فلزات مهم، پرکاربرد و ارزشمندی نظیر فولاد و آلومینیوم از اروپا را تصویب و تعرفه گمرکی آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

    طبق این قانون جدید، تعرفه واردات فولاد 25 درصد و آلومینیوم 10 درصد برای واردات از اروپا به آمریکا تعیین شد. این قانون برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مقادیر زیادی از درآمدهایشان از همین مورد تامین می شد، سنگین تمام شد. به همین خاطر تصمیم گرفتند در اقدامی تلافی جویانه با آمریکا مقابله به مثل کرده و تعرفه واردات بسیاری از محصولات و کالاهای آمریکایی به اروپا را 25 درصد افزایش دهند.

    هم اکنون یورکی کاتاینن - معاون کمیسیون اتحادیه اروپا - اعلام کرده است در صورتی که ایالات متحده به تهدید افزایش تعرفه های گمرکی محصولات و خودروهای اروپایی ادامه دهد، ما (اتحادیه اروپا) نیز به تلافی آن، تصمیمات متقابلی را اتخاذ خواهیم کرد.

    وی در ادامه سخنانش به گزارشگر  روزنامه فرانسوی لوموند گفت: اگر ایالات متحده آمریکا به تهدیدات و افزایش قانون تعرفه واردات محصولات اروپایی ادامه دهد، ما هیچ چاره ای جز واکنش متقابل نشان دادن نخواهیم داشت.

    او افزود: ما هرگز نمی خواهیم (همانند ترامپ) در توییتر به جنگ و جدال با یکدیگر بپردازیم بلکه هدف ما پایان جنگ و تنش های تجاری میان اروپا و آمریکاست.

    پس از انتشار توییت ترامپ مبنی بر تهدید به افزایش تعرفه گمرکی، ارزش سهام شرکت های خودروسازی اروپایی و آمریکایی به میزان قابل توجهی سقوط کرد به گونه ای که سهام خودروسازان بزرگ اروپایی از جمله دایملر، فولکس واگن و  بی ام و آلمان به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و شاخص بورس آلمان DAX نیز به سطح منفی سقوط کرد و حدودا 0.3 درصد کاهش یافت.

    سهام شرکت های بی ام و، دایملر و فیات کرایسلر نیز  به ترتیب 2.1 درصد، 1.1 درصد، 2.8 درصد نزول پیدا کرد و ارزش خود را از دست داد.

    البته شرکت های خودروسازی امریکایی نیز همچون تسلاموتورز، هارلی داویدسون، فورد و جنرال موتورز دچار سقوط ارزش سهام شدند.

    دونالد ترامپ برای تصویب قانون افزایش تعرفه های واردات بر این باور بود که این امر می تواند از کسب و کار و مشاغل آمریکایی حمایت کند این در حالیست که بسیاری از اقتصاددانان می گویند تاثیر افزایش قیمت برای کاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع خودروسازی و نفت مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت‌هایی که واردات ایجاد می‌کند، نابود خواهند کرد.

    بعد از تصویب قانون افزایش تعرفه های گمرکی فولاد و آلومینیوم ، اتحادیه اروپا نیز در اقدامی تلافی جویانه، تعرفه واردات بسیاری از محصولات امریکایی به این قاره سبز را 25 درصد افزایش داد.

    ترامپ که از این قانون جدید اروپا علیه کشورش ناراحت و خشمگین شد در توییتی آنها را به افزایش 20 درصدی تعرفه واردات خودروهای اروپایی تهدید کرد. ترامپ بدون شک، دست بر روی نقطه ضعف اروپا گذاشته است چراکه صنعت خودروسازی اروپا سهم بزرگی از بازارهای ایالات متحده را در اختیار دارد و بسیاری از خودروسازان برتر و بین المللی این قاره سبز نیز در خاک این کشور کارخانه و نمایندگی های بزرگ و فعالی دارند. بنابراین افزایش تعرفه های 20 درصدی می تواند ضربه مهلک و خسارات جبران ناپذیری را به خودروسازان اروپایی  وارد خواهد کرد.

    برچسب ها